Annons:
Etikettavel
Läst 3337 ggr
MagganS-B
10/25/13, 5:28 PM

Avelsvärdering, till vilken nytta?

Ny tråd på begäran……gör en likadan på Gotlandsruss.ifokus eftersom kanske det finns fler som vill säga nåt…..

Annons:
Ernst-Romeo
10/25/13, 5:50 PM
#1

Avelsvärderingen skall väl vara en varudeklaration av hingstarnas exteriör, prestationer och en allmän förklaring om hingstens för och nackdelar. Detta för att stoägarna utifrån detta skall kunna göra en egen bedömning vilken hingst de vill ha till sitt sto. Tyvärr missuppfattar många att russhingstarna skall vara godkända för riksstamboken för att få användas i avel.  Även om Russavelsföreningen registrerar avkommor efter hingstar som bara är avelsvärderade och ej införda i riksstamboken i 9000 serien är dessa fullvärdiga russ.

Visserligen får man vanligtvis  inte ställa ut russ i 9000 serien på utställningar anordnade av  russavelsföreningen eller av lokalföreningar men man får välja vilket som är mest intressant utställning eller tävling eller också anordnar man utställningar öppna även för russ i 9000 serien.

OBS! Travet ändrade sina principer för urval av hingstar och nu är det bara avelsvärdering som gäller och man har tagit bort kravet om godkännande vid premiering.

Erja
10/25/13, 6:50 PM
#2

I Finland det samma gäller med shetlandsponnisar (det är några andra ponnyraser också men jag är van bara dom som användas trav…). Varje hingst som går igenom vet.besiktning och är max. 107 cm, får hingstnumret. Dom behöver inte ens visas.

Ponnytravreglement definierar mer: Hingst måste visas på premiering att avkomma får tävlingsrätt. Men det har ingen betydelse hur många poänger hingstar får.

Men om hingsten är premierat, får stoägare info om hingsten och kan bestämma med vilken hingst vill hon/han betäcka - vilken hingst ska passa bäst till ston.

Med sånt ras som russ, det skulle vara viktigt att man kunde använda vilken hingst som helst. Jag tycker att dom borde visas iaf. Om vi tänker hur många ston per hingst det betäckas, det skulle göra ingen harm för ras - tvärtom.

StuteriSolo
10/25/13, 8:22 PM
#3

Ur rent bevarandesyfte så är det bästa för en liten population att så många individer som möjligt (av båda kön) får avkommor.

Men jag personligen skulle nog vilja ha en varudeklaration på en hingst, speciellt veterinärbiten.

Hur fungerar det för de raser som inte har några krav, är det någon som vet?

Reko
10/26/13, 7:59 AM
#4

#1 Bör tilläggas att även hingstar som inte avelsvärderats kan användas och om båda föräldrarna till fölen efter en sådan hingst är russ är det russavelsföreningen som registrerar.

Ernst-Romeo
10/26/13, 8:16 AM
#5

Med tanke på travets (sporten, inte gångartens) betydelse för russet borde 30 % av möjliga poäng för godkännande till riksstamboken. i stället för nuvarande 2 poäng av 50.

VeronicaP
10/26/13, 12:28 PM
#6

Jag tycker självklart att hingstar ska visas fram och att de ska vara krav på dem att få användas i aveln, kan tom tycka att kraven skulle kunna höjas i vissa fall.

Jag tycker i alla fall att de är tack vare avelspremieringen som har gjort att vi har fått så bra kvalitet på våra fina gotlandsruss och att tex benställningen faktiskt blivit så mycket bättre , att exem hästarna har halverat mm.

Skulle aldrig själv använda en hingst som inte är godkänd efter alla konstens regler.

Annons:
Erja
10/26/13, 1:18 PM
#7

Jag tycker också att hingstpremieringen borde vara obligatorisk men alla skulle få hingstnumret. Då skulle stoägarna få varudeklaration och stoägaren kunde bestämma vilken hingst vill betäcka med. Jag tror att ingen skulle vilja betäcka med en hingst som har t.ex. "dåliga benen".

Man vet ju aldrig hurdan hingst är som förärväre innan vi ser hans avkommor. Någon hingst med "bara" 38 poäng kan lämna snyggare avkommor som hingst som själv får 40 poäng.

ryttarn
10/26/13, 5:14 PM
#8

Precis som skriver #3 så är alla individer viktiga i en så liten ras som Gotlandsrussen. Det finns det flertalet forskningsrapporter som visar.

Jag tycker att alla hingstar man vill använda i avel skall visas på premiering och sedan på generalmönstringarna. Detta som en form av "VDN märkning". Men sedan skall det vara upp till sto o 

hingstägare att bestämma vilken kombination man tror på.

Tack vare Pernilla Jobs fantastiska arbete har vi ju även möjlighet att ha lite koll på inavelsgraden som är skrämmande hög på Gotlandsruss och som man som uppfödare aktivt måste ha koll på.

Men jag tycker inte dagens protokoll är tillräckligt detaljerade. Jag efterlyser ett bedömningssätt som både verbalt och betygsmässigt är mer detaljerat.

En egen bedömningsdel för prestationer anser jag oxå borde vara med.

För de som är huvudinriktad mot ridningen finns ju "kvalitetsbedömningarna" men för oss som är mer inriktade mot trav finns inget liknande. Kanske något att tillsammans med SPTF/ST  och SvRAF att ta tag i. Även bruks prestationer skall bedömas. Idag dokumenteras bara prestationerna, de bedöms inte och det finns inget direkt utlåtande varför en viss prestation anses avelsmeriterande.

En annan fundering som är besläktat med detta är sammansättningen av Avelsvärderingsnämnden. Hoppas nu ingen tar detta som personlig kritik, för det är det inte menat som. Det jag funderar över är rent principiellt. Hur kan det komma sig att sammansättningen av avelvärderingsnämnden på hingstpremeringar är så statisk?
Nu har jag bara hållt på med Russ avel i knappt 10 år, men under denna tid har väl iaf ANs ordförande varit samma?
Jag ifrågasätter definitivt inte hans kompetens, men det handlar ju ändå om bedömningar och då vore det väl bra om man har lite omsättning i AN. Ni får gärna rätta mig om jag har fel, för jag hittar ingen skriftlig historik på vilka som ingått i AN de senaste åren och mina egna avelvärderingsbevis ligger nedpackade inför min Norrlandsflytt.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Reko
10/27/13, 12:12 AM
#9

#8 Avel är långsiktigt och det går inte att ändra avelsmål från år till år. Avelsvärderingsnämden (AVN) bedömer hästarna utifrån vad avelsföreningarna bestämmer. Inavelskoefficienten blir inte lägre p g a att det blir andra hingstar i avel utan det beror på få individer som hela rasen vilar på. Vi har ca 140 hingstar i avel varav ungefär 100 hingstar används. Den enda effekten jag kan se av att använda alla avelsvärderade hingstar är att vi skulle få tydligare inriktning mot trav. Inte ens Zlatan Nick får 100% goda travare efter sig så vad ska vi göra med de avkommorna som får hans exteriör men inte travtalang? Jag hade gärna använt en hingst med hans härstamning och travmeriter men vill inte göra avkall på exteriören.

ryttarn
10/27/13, 8:53 AM
#10

#9 Ett större utbud i ett begränsat geografiskt område ger större möjligheter. Det är inte försvarbart på något sätt att åka långa sträckor, speciellt inte om stot har föl vid sidan. Därför tror jag att om fler kan användas utan att avkommorna skall straffas får vi åxå ett bredare avelsunderlag.

Visst är avel långsiktigt, jag pratar inte om att avelsmålen skall bytas, men avelsmålen sitter inte i de personer som ingår i AN. Däremot tolkas avelsmålen och omsätts till bedömningar av AN. Här tror jag att det är viktigt att det inte blir för ensidigt samt att man slipper diskusioner om vänskapskoruption osv. 

Vad säger att Zlatan Nick tillsammans med rätt sto inte skulle kunna ge en alldeles excellent exteriör? Att tro att 1+1=2 i aveln tror jag inte att du heller tror på. Algoritmen är mycket mer komplicerad än så. Jag har tex två helsyskon här som är så olika så att man inte tror att det är samma föräldrar.

Förstår inte att det skall vara så provocerande om man vill betäcka ett 40+ sto med en 40- hingst när de allra flesta gör tvärtom.

Jag förstår sedan inte vitsen med 9000 serien. Varför, i en så liten ras som russet, skall inte varje individ bedömas utifrån sig själv? Varför skall en, kanske, excellent exteriör inte få visas fram pga att en förälder tillhör 9000 serien?

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Tusen
10/27/13, 10:10 AM
#11

Om vi nu bortser från Zlatan Nick (som alltid diskuteras i dessa sammanhang. Förstår att Johanna blir trött på detta) Hur många fler hingstar (än de redan godkända) tror ni skulle användas inom russaveln då? Redan idag finns mängder med hingstar som får ett maxantal på 0-2 ston per år. Varför skulle man plötsligt använda fler olika hingstar då ( för genbankens skull)? Så länge man inte ens använder det material som redan finns idag förstår jag inte vitsen med att låta fler (icke godkända) hingstar betäcka. 

Då det gäller travfolk så väljer man ju ändå prestationshingstar och de har ju redan idag många ston. Vilket också medför att inavelskoefficienten ökar dramatiskt. 

Vilka hingstar är det ni saknar inom aveln vars gener skulle medföra att inavelsgraden minskar? Jag tycker att det redan idag finns väldigt många fina hingstar att välja mellan.

Tusen
10/27/13, 10:15 AM
#12

Problemet, som jag ser det, ligger inte i vilka hingstar som blir godkända eller inte. Problemet ligger hos stoägarna som inte väljer bland de hingstar som inte får så många ston men som har en avvikande stam. Man väljer hellre en som man "vet" ger bra avkommor. Och det kan jag till viss del förstå. Man vågar inte chansa på en oprövad hingst.

Reko
10/27/13, 10:17 AM
#13

#10 Hur många ggr måste jag förklara att en hingst kan få så många fler avkommor än ett sto? Det är därför det är högre krav på hingstar än på ett sto. Precis som att om båda föräldrarna har goda travmeriter så har avkomman större chans att ha talang så ökar chanserna att exteriören ska bli bra om båda föräldrarna har det. Lägger du större vikt vid travmeriterna än exteriören så kommer du fortare fram men tappar antagligen exteriören eftersom den inte är viktig. Jag gör gärna liknelsen med mjölkkor där amerikanska holstein mjölkar mer än svenska då de svenska utöver mjölkmängd även ser till juverhälsa och exteriör. Redan i da

Annons:
ryttarn
10/27/13, 11:50 AM
#14

#11 Det handlar inte om att det inte finns hingstar, det handlar om att ha tillgång till dem. Så länge det inte finns fler än Tyson II som står på semin så handlar det även om geografi. Jag kan inte tänka mig att åka uppemot 40 mil för att få mitt sto till en hingst vars stam jag är intreserad av, specielt inte om hon dessutom har föl vid sidan.
Det är vansinnigt dyrt ändå att hålla på med russavel. När jag tittade på alternativen för mig i somras så fanns det en enda hingst inom en radie av 30 mil som jag ansåg var intressant för mig. Nu valde jag av olika anledningar att inte betäcka mina ston i år, men man kan inte då säga att det finns massor att välja på.
Sedan ska jag väl vara lite krass o säga att det är inte alla hingsthållare som jag kan tänka mig att lämna mitt sto till för betäckning……

#12 Det kan du iaf inte beskylla mig för ;)

#13 Du kan förklara det hur många gånger som helst men det är i russaveln tämligen irrelevant. Merparten av russhingstarna får inte speciellt många avkommor så att det skulle ha så stort betydelse köper jag inte.
Att jämföra med ko-avel är verkligen irrellevant för där handlar det om snabba generationsbyten och extremt många individer, iaf om man jämför med russavel.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Tusen
10/27/13, 12:10 PM
#15

#14 Nu var det inte dig jag syftade på i det inlägget, utan mer generellt. Det finns de som tänker som du men ännu fler som väljer närmsta hingst och betäcker (nu menar jag inte russaveln utan avel  generellt), utan att ha någon annan avelstanke än att de har ett gulligt och snällt sto. Om då varenda hingst går att använda till avel så kommer vi (tror jag) tyvärr att drabbas av ännu mer buskavel. Detta har drabbat framförallt shettisarna som har alla möjliga  varianter av avkommor. 

Frågor då till dig. Finns det någon icke godkänd hingst i din närhet som du skulle åka till om 9000-serien avskaffade? Hur skulle inavelskoefficienten kunna bli bättre om man endast använde de geografiskt närmsta hingstarna?🤔

ryttarn
10/27/13, 12:21 PM
#16

#15 Ja, det finns iaf tre stycken som skulle kunna vara intressanta. Givetvis blir det lättare att hålla inaveln nere om det finns ett större genetiskt urval på närmre håll för då kan även den som inte är beredd att åka 20-60 mil använda en hingst som håller nere innavelskofficienten. Geografiska avstånd har faktiskt en stor betydelse idag. Jag förordar inte buskavel, givetvis skall de hingstar som skall användas visas, men jag anser inte att de måste ha 40+ poäng……

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

VeronicaP
10/27/13, 12:31 PM
#17

#9,12 och 13 bra inlägg

#16 Just när man räkna på inavelskofficienten , så är det ju också noga att tänka på att man går tillbaka rätt antal led mm , allt sådant går ju också att fela på fick jag lära mig på russkonferensen.

Något som är ännu viktigare för aveln är ju eg att hingstarna i stället cirkulerar i landet så slipper man de problemen med inavels högre grad, att man skulle ha något hingstutbyte över säsongerna mm

Eller faktiskt att folk vågar går utan för sin säkra Zoon när de gäller aveln, att man vågar använda de där som inte är provade tex då i trav , kolla bakåt i stammarna så ser ni att Tyson är släkt med många som *bara* fungerar i aveln och inte på travet mm

MagganS-B
10/27/13, 12:37 PM
#18

Problemet är ju, som jag ser det, att alldeles för många hingstlinjer försvunnit på vägen, eller att man sparat u. ston som inte varit så bra! Det gäller inte nutid, utan ligger 30-40 år bakåt i tiden!

Tusen
10/27/13, 12:40 PM
#19

16 Kan du PM:a mig vilka de är om du inte kan skriva det här?🤐 Är väldigt nyfiken på vilka hingstar som man skulle kunna välja.

Hade Tuffing varit hingst hade jag lätt kunnat använt mig av honom då jag tycker att han är en av Tysons finaste avkommor. Godkänd eller ej

Reko
10/27/13, 1:53 PM
#20

#14 Det är inte alls irrelevant att varken fundera över mycket använda hingstar eller jämföra med kor. Se bara på t ex Raketen som gick många säsonger på Lojsta. På grund av det spreds slingeranlaget till många individer. Han var också en duktig travförärvare. Niklas var också en duktig travförärvare. Vad hade hänt om han använts mer och sedan visat sig förärva även slinger, vilket flera av hans anfäder gjorde. Med den snäva avel det blir om du bara avlar på travanlag kan det bli förödande. Ta t ex Ernst Rolf och räkna antalet Klippman i de närmaste fem generationerna. Förr eller senare dyker något dolt ärfligt fel upp, vilket det gjort på holstein som har en betydligt hårdare sållning på faderssidan än vad russen har. De hjälper inte att det finns många individer på kosidan när de ändå blir nära släkt på fädernet. Holstein i USA har bl a problem med svaga kalvar och funderar på inkorsning av andra raser.

Annons:
Reko
10/27/13, 2:10 PM
#21

#19 Du tänker väl bl a på Rollo vars hingstlinje har gått ut på travsidan? Dels finns har kvar på morssidan i bl a Jagga Ess och Micky. Förhoppningsvis kommer en del av deras anlag från honom. Jag noterar också Konstantin i både Plexius och Piggy Bank. Nästan så att jag letar en märr efter Konstantin för det. Annars finns det intressanta hingstar som skulle kunna föra Rollos hingstlinje vidare inom trav. Jag tänker på Panter som visserligen inte har något jätterekord men å andra sidan nära släkt med Polar och Ponte på mödernet. Ett annat förslag är Dolk som åtminstone gått under två minuter och har samma morfar som Tyson. Jag förstår varför man är så rädd för att använda en hingst från "andra sidan" på både exteriör- och travsidan men jag begriper det inte.

ryttarn
10/27/13, 2:56 PM
#22

#20 de hingstar som går på heden får extremt många ston, på förekommen anledning. I övrigt är det inte på det viset, de som får allra mäst får ca 10 stycken. Och dina argument talar ju snarare för att fler individer skall användas än färre. Dessutom, jag motsätter mig varken vetkontroll, hingstpremering eller generalmönstring så dina argument suger faktiskt som min yngsta dotter skulle ha sagt.

Dessutom, en 38p hingst(för att bara ta ett exempel) skulle inte innebära slinger och all sköns otyg. Kan ju vara bra att håla argumentationen på en rimlig nivå.

Det enda jag "kräver" är att russ i 9000 serien skall bedömmas på egna meriter och inte klassas som andra klassens russ, för det har faktiskt inte rasen råd med.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Tusen
10/27/13, 2:58 PM
#23

#21 Skrev du till mig? Jag förstår i så fall inte ditt inlägg.🤪

Reko
10/27/13, 3:16 PM
#24

#22 Vad är det som säger att fler hingstar skulle användas då? Vi använder ju inte de som finns tillgängliga i dag, ens med goda travmeriter som Maxxum och Uron G. Jag upplever det som att du har svårt med principen istället attAnvända de hingstar som är tillgängliga. De hingstar som får många ston är i de flesta fall travmeriterade och ston kommer långväga. Ofta används de till travmeriterade ston och på sikt blir det en väldigt snäv avel. Jag gillar ditt sätt att använda hingstar och hade gärna sett fler som avlar på trav tänka lite bredare än till senaste rekordet. Förstås tycker jag det är lika korkat att bara tänka höga poäng, vilket Palomia så riktigt ifrågasatt på russkonferensen. På tal om 9000-serien kommer en del in i riksstamboken, bl a har Gervides Trund en dotter med stamboksnummer. Mer sånt är önskvärt tycker jag!

ryttarn
10/27/13, 4:41 PM
#25

#24 Helt enkelt pga tillgänglighet. Som jag sagt några gånger, geografi har betydelse. Nu har jag iof inte kollat upp hur långt ston åker till travmeriterade hingstar så där kan jag inte gå i klinch. MEn min känsla, över lag, är att man mycket sällan åker mer än max 15 mil. Givetvis finns det undantag som bekräftar den regeln…….

Sedan kan man inte bara läsa statestik och fråga varför vissa hingstar (även travmeriterade) får så få ston. I flera fall vet jag att hingstägaren tex inte tar emot sto med föl vid sidan, vissa tar bara emot ett ytterst begränsat antal pga att man inte vill störa tävlandet osv. Finns även hingstägare som inte vill avla på sina hingstar av en eller annan anledning eller enbart betäcker egna ston.

Av de 61 russ som fötts de 12 senaste åren och hamnat i 9000 serien så är det två som fått stamboksnummer. Det är Diké och Neas Karenina, bägge två ueNiklas 467. Den du refererar till är väll Vera 5126, född -99, hon är eNiklas 467. Så  uppenbart är att de enda som fått stamboksföras från 9000 har från början hamnat i den serien pga Niklas 467.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Reko
10/27/13, 5:59 PM
#26

#25 Veras mamma är i 9000-serien medan fadern då var godkänd. Själv har jag åkt drygt 20 mil för att få en travmeriterad hingst i år men Skåne och Gotland tycker jag är för långt bort. De senaste åren har flera travhingstar flyttat på sig och det tycker jag är bra. Exporten av flera hingstar är mindre bra men förståligt.

Erja
10/27/13, 9:07 PM
#27

#25 Vera var ju i 9000-serien pga hennes mamma, inte Niklas. Niklas var godkänd när hon är "gjort".

Jag tänker på framtiden, inte bara nu - att finns det just nu hingstar jag ville använda utan hur ska det vara i framtiden. Det har inte kommit många intressanta hingstar för mig under senaste åren till aveln.

Jag ska betäcka med den hingst jag vill utan att jag räknar mil, med eller utan föl. Men jag är ganska ensamma med den vägen. Det är ju jäkla dyrt, speciellt när SRAF kräver att varje utländsk sto måste CEM-testas varje år. Det blir ca 200e extra kostnad per sto. Det är annan fråga men helt utan reson…

Annons:
VeronicaP
10/27/13, 9:21 PM
#28

#27 Fast jag tror det här med Cem test även gäller andra raser i alla fall även på Shetland och inte är specifikt för russen

ryttarn
10/28/13, 8:42 AM
#29

#27 o #28 CEM test tror jag är ett krav från Jordbruksverket.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Erja
10/28/13, 11:34 AM
#30

#28 #29 Vad jag har frågat, det gäller bara russ. Inte shettisar iaf. Jag frågade saken från Jordsbruksministeriet på våren och det är SRAF som är ansvarig om det. I Finland måste varje hingst testas varje år - skulle här vara CEM, det skulle vi veta. 2012 har över 500 hingstar testat och det har hittats inte en positiv…

VeronicaP
10/28/13, 6:35 PM
#31

#30 Men en shetlandsponny som varit utomlands och betäckt måste Cem testas här i Sverige enligt Sveriges Shetlands sällskap i alla fall. Även godkända hingstar och ston , ska se om jag hittar infon om det

Pontuzz
10/29/13, 3:03 PM
#32

För att lyckas med avel måste man som uppfödare ha ett eget avelsmål med sin uppfödning. Stirrar man sig bara blind på poäng på premiering och utställning är det lätt att komma fel. Den som vågar vara målmedveten och dessutom inte vara rädd för att köra några mil med sitt sto är den som i längden kommer att lyckas.

Tusen
10/29/13, 4:23 PM
#33

#32 Å andra sidan ska man nog inte stirra sig blint på hingstarnas travrekord heller.
Jag tror absolut att både resultat och exteriör kan gå hand i hand. Det en behöver utesluta det andra.
Och visst kan det vara värt att åka en bit. Det tycker jag absolut, även om jag avstår långa resor med ston som har föl vid sidan. Då får man vänta till nästa år bara. Det är ju ändå inte någon lysande marknad  just nu på försäljningssidan av hästar.🙂

ryttarn
10/29/13, 4:45 PM
#34

#32 Håller med dig till 100%. Man måste ha en egen idé för att lyckas. Vissa gånger blir det kanonbra andra gånger lär man sig något nytt. MEn målet med sin avel och en idé om hur man skall nå dit är A&O för att överhuvudtaget lyckas.

Man skall aldrig stirra sig blind på detaljer, oavsett vilka det är, utan försöka se helheten.
Sedan är i slutänden hingsten mindre viktig än stoet, uppfödaren, tränaren och kusk/ryttare för att få fram en bra prestationsponny. Detta oavsett gren. Det är iaf min erfarenhet och övertygelse.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Annons:
Pontuzz
10/29/13, 5:10 PM
#35

#33  Håller fullständigt med dig angående rekorden. Det är många faktorer att ta hänsyn till.  Vem har tränat?  Vem har kört? vid vilken Ålder är rekordet taget? Hur många starter har ponnyn gjort? På vilka banor har ponnyn tävlat? Vilket motstånd har den mött? osv. allt detta måste vägas in och lite till.

Pontuzz
10/30/13, 10:48 AM
#36

#22  Russen i 9000 serien är inte andra sortens russ utan lika mycket värda som de i riksstamboken.  Är man ute efter speciella egenskaper som färg, tecken, travegenskaper, en bra galopp eller vad det än är så kanske man hittar det i en hingst som bara är avelsvärderad. Då är det väl bara att använda den hingsten Visar det sig sedan att den hingsten lämnar utomordentliga avkommor kan man ju visa den för riksstambokföring.

För övrigt är uttrycket "godkänd hingst" väldigt missvisande. Det säger bara att hingsten är godkänd för riksstambokföring inget annat.  Alla hingstar är godkända att användas och avkommorna blir registrerade under förutsättning att man löst sin betäckningsavgift för hingsten. (betäckningslicens, betäckningsbevis eller betäckningsintyg)

ryttarn
10/30/13, 11:04 AM
#37

#36 Vad jag menar med andra klassens russ är att de inte får visas på SvRaF utställningar, kan inte få diplom, kan inte godkännas. Mao, de bedöms pga sina föräldrar och inte pga sina egna egenskaper, vilket jag anser är fel och i grunden kontraproduktivt för rasens bevarande.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Pontuzz
10/30/13, 11:08 AM
#38

#36   Du har rätt--- det är fel!

Johanna-Granberg
10/30/13, 12:20 PM
#39

#36 Så russen har inte kravet att de måste genomgå veterinärbesiktning innan de får användas i avel?

Reko
10/30/13, 12:28 PM
#40

#39 Det är det inga raser som har.

Johanna-Granberg
10/30/13, 12:42 PM
#41

#40 Har för mig att Shetland har det. De russ som går igenom avelsvärderingen genomgår inte de en veterinär koll?

Annons:
Tusen
10/30/13, 12:43 PM
#42

#39 De veterinärbesiktigas väl väldigt enkelt bara vid själva godkännandet.🤔

ryttarn
10/30/13, 3:43 PM
#43

#42 De vet besiktigas vid premeringen, även de som inte blir godkända kollas.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Tusen
10/30/13, 3:57 PM
#44

#42 det var ju det jag skrev.

MagganS-B
10/30/13, 5:07 PM
#45

# 44 Men du kallar det för väldigt enkelt, tycker det är fel eftersom i varje fall vi här på Gotland har en veterinär som är specialutbildad på hästar som premieringsveterinär, har själv varit med som assistent, och jag kan svara för att det inte är "enkelt"! Det är en ordentlig besiktning!

Tusen
10/30/13, 6:50 PM
#46

#45 Vad jag menar med "enkel" veterinärbesiktning är att man varken longerar hästen i båda varven och heller inte lyser hästens ögon. Inte de premieringar jag sett i alla fall.

ryttarn
10/30/13, 7:06 PM
#47

Det som görs är att man kollar AT och skritt o trav på rakt spår. Det är väl helt ok så, men det är inte en "riktig" veterinärbesiktning av den typ som man gör vid tex ett ägarskifte.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Ernst-Romeo
10/30/13, 7:29 PM
#48

Många visar sin hingst en gång och får man inte tillräckligt bra poäng så kastrerar man sin hingst. Troligtvis räknar man med att det inte är lönt att visa den igen, Men tänk på att många hingstar är inte fullt utvecklade som unghästar. Titta på Fantom han fick 36 poäng som 4-åring men redan året efter som 5-åring hade han vuxit till sig och fick 40 poäng.

Det som ställer till det när man tränar och tävlar på travet är att dom hingstarna får lite sämre hingstkaraktär eftersom dom måste lära sig att ha andra både ston och hingstar runt sig. Hingstar som inte är vana vid det blåser gärna upp sig lite mer och får då mer utstrålning vid visning.

Visa gärna era hingstar på avelsvärdering när dom är lite äldre och har presterat mer på tävlingsbanan.

Annons:
MagganS-B
10/30/13, 10:02 PM
#49

# 47 I princip bara böjprov som fattas…..dra inte alla över en kam! Kom igen när du varit runt på alla avelsvärderingar!

ryttarn
10/30/13, 10:10 PM
#50

#49 Ok, jag har inte varit på Gotland men ni kanske gör mer där? Tycker det som görs är fullt tillräckligt, något annat har jag heller inte sagt.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

VeronicaP
10/31/13, 1:02 AM
#51

#40 Shetland har veterinärbesiktning , där de ögonlyser, testiklar känns , de visas både i skritt och trav hos veterinären , känns igenom ordentligt mm.
Shetland visas även på hårt underlag för premieringsnämden mm

VeronicaP
10/31/13, 1:05 AM
#52

#48 Hingst karaktären behöver inte försvinna , de kan se ut som hingstar utan att de behöver uppföra sig som en hingst ;)

Jag tycker att man ska se direkt att de är en hingst , tyvärr kan en del hingstar vara lite flata och se ut som valacker ;)

Vi lär våra hingstar att när de tränas och körs så får de inte springa runt och gnägga mm .
Men när de visas så får de gnägga men ska ändå vara väluppfostrade.

ryttarn
10/31/13, 9:27 AM
#53

#52 Önskar att domare hade samma åsikt. Tejas Monljus var ju i alla lägen en väldigt cool hingst. Det fanns bara en sak som han fick panik över och det var applåder. Ni som var med på RiLa på Elmia kanske kommer ihåg att russringen låg precis bredvid showarenan. När Monljus skulle in i ringen var det ett westerninslag på arenan. När applådåskorna "dånade" fick monis en knäpp, höll på att springa över domare och sparkade ut flera blomkrukor och blåste upp sig som en ballong. Har väll aldrig fått så lyriska omdömen om hingstkaraktär som då. Personligen var jag inte lika exalterad……

För mig är hingstkarraktär något helt annat än "galenskap".

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Pontuzz
10/31/13, 10:00 AM
#54

#53  Ja man kan undra vad som är hingstkaraktär i vissa fall

VeronicaP
10/31/13, 10:38 AM
#55

#53 Fast jag tror inte det var därför , Monljus var en väldigt snygg hingst, och då domarna har sett han innan så kan de nog i stället ha lite överseende till sämre uppförande ibland.

Tycker ni är alldeles för negativt inställda till domarna de är inte dumma om ni tror det, jag har ju mer förtroenden till deras kunnande än många som bara ser sina egna hästar , man måste faktiskt lära sig själv att vara kritisk till sin egna hästs exteriör , utseende mm .

vi kan inte och ska inte tycker jag släppa igenom allt för då kommer avlen att gå bakåt i stället för framåt..

Annons:
Tusen
10/31/13, 11:00 AM
#56

Panter varken skriker eller bråkar och han fick ändå 41 p på generalmönstringen 2012. Så inte behöver de skrika och bråka för att visa upp sig som hingstar.

ryttarn
10/31/13, 1:57 PM
#57

#55 Jag är eg inte speciellt negativ till russdommare (har själv gått domarutbildningen). Tycker dock att man ofta är lite ensidig, rasbeskrivningen ger uttryck för en mycket större variation än vad jag tycker att ffa AN ger utryck för vid godkännande av hingstar. Känns som att man oftast föredrar en "lätt brukshästmodell" istället för en "sportmodell".  (ok, lite flummigt beskrivet……)

Jag är väldigt kritisk när det gäller mina egna russin, annars hade jag ju visat fram allt, eller hur? Däremot har jag uppenbarligen inte samma idealponny som AN oftast ger uttryck för, men jag anser att den i allra högsta grad ryms inom rasbeskrivningen.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Pontuzz
10/31/13, 2:41 PM
#58

#57  Mycket bra och diplomatiskt beskrivet.

En sportigare modell passar alldeles utmärkt in i rasbeskrivningen och vi som vill ha dom är nog i många fall mindre intresserade av utställningar.

Det som vi däremot vill ha är en möjlighet att kunna avelsvärdera hingstar som är fallna efter avelsvärderade hingstar och stambokförda ston. Om det skulle vara så, så tror jag betydligt fler skulle våga använda dom prestationshingstar som är avelsvärderade men inte införda i Riskstamboken.

Reko
10/31/13, 3:52 PM
#59

#58 Varför inte skriva en motion i ärendet till russens årsmöte? En så intressant fråga kanske skulle locka mer än de nämast sörjande…

ryttarn
10/31/13, 5:10 PM
#60

#59 Vi får väll börja skissa på det. Vart är årsmötet i år? Eller, rättare sagt nästa år…….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Reko
11/1/13, 12:27 PM
#61

I år var det i Skåne. Året därföre Gotland och året därföre Emmaboda. Innan dess var det på Grevagården så det borde bli Mälardalen som står som värd.

VeronicaP
11/1/13, 1:13 PM
#62

Hittar jag vad jag har lagt mina papper från konferensen den 19 oktober så har jag för mig att jag skrev upp det vart de skulle vara någonstans

Annons:
Reko
11/1/13, 2:33 PM
#63

#48 Fantom visades som du skriver som fyraåring på våren men godkändes redan på hösten samma år. Fyra poäng upp på dryga halvåret! Jag håller med dig, fram med fler hingstar och fler ggr om det krävs.

MagganS-B
11/1/13, 3:02 PM
#64

# 63 Jag såg Fantom både på våren och på sommaren på utställninge och han hade verkligen utvecklats mycket positivt! Tror att det är så med många hingstar, dom "växer till sig" och många som ser ut som en miljon som 2-3-åringar blir inte alls bra när de är färdiga! Det gäller också att ha en stor del självkritik när man visar hingstämnen…..

VeronicaP
11/1/13, 7:57 PM
#65

Det gäller ju fortfarande att man känner av läget om de är rätt tid att visa fram , ibland får man vänta ut dem längre än vissa andra :D
Sen kan jag ju tycka att många är klart mycket finare på hösten än på våren :D

ryttarn
11/2/13, 11:37 AM
#66

#65 Håller verkligen med om vår/höst. Däremot tror jag inte på den ordning som var tidigare med visning av 2.5 åringar på hösten. Det bästa vore ju om det fanns visning både vår och höst så man kunde välja efter de förutsättningar man har.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Upp till toppen
Annons: