Annons:
Etiketttävling
Läst 2124 ggr
tomj
2014-04-11 22:43

Flaggvakter (understarters)

En liten undran bara. Finns det fortfarande banor i vårt avlånga land

där man fortfarande kräver (tvingar) gästande kuskar att vara flaggvakter (understarters) under deras heldagar.

Borde inte banan själva fixa egen personal från sitt ordinarie stortrav eller inom deras ponnyklubb.

Tycker det är självklart att gästerna skall få njuta av tävlingarna och slippa detta.

Tycker jag i alla fall!

Annons:
Tusen
2014-04-11 23:36
#1

Vår bana har inte råd med personal som understarters på ponnytävlingar och vår klubb har inte fler medlemmar som kan ställa upp. De flesta tävlar själva och styrelsen är upptagen med annat under tävlingsdagarna. 

Men viss vore det fantastiskt om alla banor hade egna understarters. Vi har försökt tidigare år men vi får knappt ihop personal till andra funktioner under dagen.

tomj
2014-04-12 00:08
#2

#1. Tråkigt att det ska behöva vara så, tycker synd om Er när ni gärna vill slippa detta. Hoppas det ändrar sig under året.

Tusen
2014-04-12 00:09
#3

#2 "slippa"? Vadå menar du?

tomj
2014-04-12 00:19
#4

#2. Jag menar som du säger att det vore fantastiskt om alla banor hade egna understarters, men går det inte så går det inte.

Tusen
2014-04-12 00:38
#5

#4 Jaha. Jag fattade inte vad vi skulle slippa. Men nu förstår jag vad du menar.

ekbacka
2014-04-12 09:16
#6

Vi använder inga utomstående på Halmstad.

Vi har våran ÅkeCool, han är ansvarig att tillsätta folk och vi har en stor grupp som hjälper till.

Han har koll på alla distanser i loppen och delar ut därefter, det flyter bra. Skulle det fattas i nåt lopp så är det nån av oss andra som rycker in.

Vi har det som policy att inga gäster ska behöva ställa upp.Glad

Annons:
giffan
2014-04-12 14:36
#7

#1 Är inte banorna numera skyldiga att stå för viss personal, och där med även startpersonal??

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Tusen
2014-04-12 16:31
#8

#7 Det tror jag inte. Om de har en annan överenskommelse med ponnyklubben så kan de göra lite som de vill på den fronten. Vi slipper t.ex. mocka boxarna.

Teja-Bea
2014-04-14 22:04
#9

Understarters ingår inte i den ordinarie startpersonalen. Det är ponnyklubbens ansvar att Understarters finns på plats. Jag personligen tycker inte att det är någon som helst uppoffring att gå ut med flaggan i ett lopp eller två. Tvärt om gör jag det med glädje och självklarhet om det underlättar för den arrangerande klubben!

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

haerrdin
2014-04-15 09:37
#10

#9 Håller med till 100%.

VeronicaP
2014-04-15 18:48
#11

Tycker faktiskt inte att gästande kuskar ska behöva stå som flaggvakter om jag ska vara ärlig.

Det är väl så att de finns medlemmar , kuskar , kuskars föräldrar som faktiskt kan stå flaggvakter på sina egna banor.

så gör vi i  Halmstad och fattar inte varför inte andra banor kan lösa det med sina medlemmar + föräldrar.

De kan ju faktiskt vara så att kusken åker själv till banan eller har två lopp efter varandra eller rätt så tätt i alla fall och de är inte lätt att lösa flaggvakt i sitt egna lopp då heller om man kommer själv , då blir de ju att man inte kan stå och de få vänta på att någon kan springa dit och ställa sig.

Jägersro får tillresande stå flaggvakt, vi var ju ett få tal tillresande dit och alla vi tillresande fick stå flaggvakt, nu hade jag tur och kunde lösa det så att snälla Isaks pappa tog ena flaggvakten åt oss då vi hade lite problem med att hinna :D TACK för hjälpen :))

VeronicaP
2014-04-15 18:50
#12

#1 men man får väl stå i mer än ett lopp, när vi har hemma tävlingar så ställer man självklart upp och stå i så många lopp man bara kan och vill inte medlemmarna och kuskarna göra det så får ju styrelsen eller tävlingsansvarig se till att de gör det för annars kan man inte ha tävlingar …¨

Fast klubben ska ordna egna understarter och då inte utomstående har jag faktiskt för mig att det sas på mötet ..

NathalieForsman
2014-04-16 20:18
#13

Skulle inte bli den gladaste om jag åker iväg med min lillasyster med 2-5  ponnyn och skulle behöva stå flaggvakt! Är det hemmabanan är det en helt annan sak, då om man inte har tid att stå flaggvakt kan man planera och fixa någon anhörig eller kompis som kan hjälpa en ta platsen, far man långt till en annan bana så kan man inte lösa det lika enkelt. Ingen på den banan kan veta hur man måste värma sin ponny eller hur länge man tänkt vara på plats för den delen, som tur är har jag bara råkat ut för att vara flaggvakt en gång (höll då på att ramla baklänges då jag inte trodde det funkade så alls på någon bana) däremot gick de inte att passa in men lyckades hitta en som kunde ta platsen istället :)

Annons:
Tusen
2014-04-16 20:34
#14

Om alternativet är att det inte blir några tävlingar så tror jag ändå de flesta tävlande kuskar ställer upp som voltvakt under något lopp.

Våra styrelsemedlemmar är som sagt uppsatta på andra funktioner som också behövs bemannas.

Varför inte bara ta seden dit man kommer? Jag tror inte det finns en enda ponnyklubb som vill jävlas med de tävlande. Man gör nog så gott man kan i alla klubbar.

Kanske tur att de klubbar och tävlande som finns häromkring gör som vi. Då blir det lite tjänster och gentjänster.

Mixie
2014-04-17 00:15
#15

När jag tävlade på Eskilstuna för några år sen och åkte själv så sa jag till om det i inskrivningen… Att det skulle bli svårt att flagga och jag inte hann hitta någon ersättare. Blev vänligt bemött och det löste sig så att dom fixade en annan som kunde ;)

//Mickan

Teja-Bea
2014-04-17 07:33
#16

#15 svårare än så behöver det inte vara! =D

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

VeronicaP
2014-04-17 11:47
#17

#16 inte så lätt när man får till svar att de får du lösa själv….

rolsson
2014-04-24 11:59
#18

Har aldrig haft problem med att stå flaggvakt när man kommit till andra banor, det har för mig varit en självklarhet. Jag har självklart ställt upp för att mina egna och andras ungdomar skulle få ha glädjen att tävla i ponnytrav

Upp till toppen
Annons: