Annons:
Etikettfoder-utfodring
Läst 2859 ggr
LeeKnow
4/13/14, 9:03 PM

Mat

Hej! Jag kör mitt russ ca 9 km 4 gånger i veckan. Han får jogga i stort sett hela biten men får ta i och springa lite snabbare på en raksträcka som jag tror är ca 1-1,5 km. 

Han får bara en tuss hö som frukost, middag och kvällsmat. Tror det är ca 2 kg (väger inte) 

Skulle han behöva något extra? Eller är det onödigt just nu?

Jag undrar därför att han är väldigt lat och min syster ger sin unghäst  1 mått krafft, 1 halvt mått havre och 1 deciliter mineraler. Han går lika långt som mitt russ. Syrran säger att han får så mycket för att han växer, men det är väl för mycket när han går så lite som han gör?

Annons:
ginher
4/13/14, 9:41 PM
#1

viktigaste är en bra grund = grovfoder, kan ju bara ta mig själv (mina ponnysar) som exempel.

de går ganska snarlika som din å de får hö 3-4 gg om dagen dock mer än 2 kg tror mina får närmare 4kg (en av dem är en tävlingsponny å behöver mera å den andra är en ungponny som behöver för å växa)

ut över de får de ca 1 dl betfor å en matsked linfrö för å hålla igång magen.

jag tycker att unghästarna kan behöva lite mer då de går åt mera när dem har sina växtperioder å kan ha lätt att falla ur. (även för å få en bra grund att bygga muskler av)

prova gett lite havre eller nypon?, de brukar de bli pigga av.

Själv kör vi ört"perioder" med våra speciellt på våren och hösten när de fäller å kan behöva lite extra.

LeeKnow
4/13/14, 10:28 PM
#2

#1 Okej :) 

Ja jag tål att hennes pålle får typ lite krafft eller nåt annat när han växer men inte så mycket som han får just nu.. 

Jag vill gärna he honom havre, så att han blir lite piggare, måste övertala mamma+syrran..

Tusen
4/13/14, 10:42 PM
#3

…och hur stort är "ett mått"?🤔

agnescarlsson
4/14/14, 6:49 AM
#4

#3 de brukar va 1 kg eller 1 liter:)

StuteriSolo
4/14/14, 7:00 AM
#5

Om man inte har ett analyserat hö har man ju inte en aning om vad hästen får i sig, en vuxen häst behöver mindre än en växande unghäst som dessutom tränas. Men vet man inte vad man stoppar i hästen kan man bara gissa.

giffan
4/14/14, 8:28 AM
#6

#4 1kg eller en liter kan vara mycket olika beroende på vad en liter väger.

#0 En tuss, som du uppskattar till 2kg… väg det så du vet hur mycket du ger. Tänk om du ger 3kg och det tre gånger om dagen..då är det 9kg.. men om du ger som du tror 6kg… det blir skillnad.

Hur ser ponnyn ut i hull osv? I de flesta foderstater behöver man tillsätta något, ex magnesium eller andra mineraler. Antingen kan man ge endast mineraler, eller ett foder som innehåller mineraler. Bäst är som #5 skriver att ha en analys, då vet man vad man behöver lägga till.

Hur gammal är din ponny? Har du för avsikt att öka träningen? Om du anser att den inte är pigg nog så kanske du kan behöva tillföra något, men vad är ju svårt att säga. Ibland kan det räcka med att ändra träningen. Lägga in intervaller eller galopp jobb , löshoppning eller något annat roligt.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Annons:
Tusen
4/14/14, 8:45 AM
#7

#4 Det kan vara en väldig skillnad på 1 liter och 1 kg. Det är  bara vattenbaserad vätska som du kan sätta lika med tecken mellan liter och kilo.

#0 Om du inte ger fri tillgång på hö/hösilage , vilket är det bästa, borde du absolut väga höet din ponny får. Vill du ha en pigg ponny måste den få äta. Kraftfodret kan du ta bort helt. Det är inget som hästar behöver, i allmänhet. Salt, mineraler och vitaminer räcker utöver höet.

ryttarn
4/14/14, 10:02 AM
#8

Mina hästar får enbart hö kompletterat med mineraler och vitaminer.

Palle som är 9 år och tränar och tävlar får ca 5Kg hö/dygn

Isilon Mithtrandir som är 4 årig hingst får 9Kg/dygn Han tränar för kval.

De övriga går i flock och har tre stycken Slowfeederlådor. Detta gör att de alltid har tillgång till grovfoder men får jobba lite för att få i sig det. Funkar bra på de flesta.

Analys är bra för att veta att mineralbaanser stämmer. I övrigt är det ett bra utgångsvärde men man måste individanpassa ändå.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

fijalar
4/15/14, 9:49 PM
#9

vilka miniraler och vitaminer använder ni till era ponnyer?

fijalar
4/17/14, 11:26 PM
#10

Puttar upp lite!

det skrivs ofta här på focus om miniraler och vitaminer,alltså att många ger sina ponnyer.kulle vilja veta vad ni ger era ponnyer och hästar,Just nu ger jag mina salt inne och sen har dom mineralsten ute,nytt för I år är att jag provar Pro Qua till dom ,pga att det sägs funkat mot eksem och fång.

Förlåt Hyvens att jag frågar lite men tror det kan intresera oss båda!!

ryttarn
4/18/14, 8:15 AM
#11

#10 När det gäller mineraler är det viktigt att man först gör en foderannalys på sitt grovfoder utifrån vilka mineralbalanser som behöver kompleteras.

När det gäller vitaminer ger jag ffa B-Vitamin vid pällssättning samt E-Vitamin åt tränande hästar.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

fijalar
4/18/14, 11:14 AM
#12

#11 Ger du E vitamin året om eller gör du uppehåll något?

ryttarn
4/19/14, 9:48 AM
#13

#11 Inte under vila, enbart i samband med träning/tävling. Principen är att de får E-Vitamin dagen före, samma dag samt dagen efter träningspass/tävling. Vilket oftast då blir varje dag under träningsperioderna…….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Annons:
fijalar
4/19/14, 11:00 AM
#14

# 13 Tack!

Upp till toppen
Annons: