Annons:
Etikettavel
Läst 5351 ggr
MissFiona
4/22/14, 10:43 PM

Funderingar på hingst!

Hej! 
Jag tänker betäcka mitt sto Miss Fiona  e: Pirat Pan 436 u: Fiesta ue: Kurir G.
Hon är ganska "stressig" av sig men älskar att springa och har en jätte personlighet. 

Jag letar som en tok för den perfekta pappan till nästa års föl. De jag letar efter är en hingst som har ett bra psyke, ger bra och snabba avkommor och som INTE är brun (vi har nästan bara bruna så är sugen på nån ny färg!) 
Vad ska man ta? Det finns en djungel av hingstar ju! :o 
Hur har era avkommor blivit i psyket efter de olika travhingstarna? 
Hjälp!

Annons:
tomj
4/22/14, 11:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

RAIDER.

Foto: Tom Jönehag.

Frickan_mary
4/23/14, 1:04 AM
#2

Fantom är ju för läcker! :D

Tusen
4/23/14, 7:38 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Marlon S har ett superpsyke, är fux med skäckanlag och har travrekord på 1.55 med 13 segrar på drygt 50 starter. Drygt 50% bland de tre första. A-premierad och tilldelad 45 poäng på generalmönstring. 9-10:or på traven. Han är nog en av de mest kompletta hingstar jag mött. Tyvärr har inte så många travintresserade använt honom men det skulle inte förvåna mig om han blir vår nästa avelsmatador.

Här finns mer uppgifter om Marlon S

MissFiona
4/23/14, 8:39 AM
#4

Hur är det med Parat 451?:) är han en trevlig kille?:)

Tusen
4/23/14, 8:57 AM
#5

#4 Han är säkert en mycket trevlig kille men vissa påstår att han ger vassa avkommor. Jag vet inte om det är sant men om ditt egna sto är nervigt kanske en coolare hingst passar bättre. Dock finns inga garantier åt något håll. Man får ta det bästa och hoppas på det bästa.

MissFiona
4/23/14, 9:07 AM
#6

#5 Okej, då var det värre!

Annons:
ryttarn
4/23/14, 9:15 AM
#7

Min första tanke är definitivt Marlon S, Nu vet jag inte vart i landet du finns men Marlon S finns i år hos barbro Andersson i Falköping. 

En annan hingst, som iof inte är startad, men som ger enormt fina avkommor med en fantastisk trav är Arn De Ghotia. Nu har han nog vilande licens i år men det går säkert att ändra på. Har själv två stycken gulbruna ettåringar efter honom och de utvecklas fantastiskt fint.

Njord är en annan hingst som iof inte startat men som jag tror mycket på. Han tävlar på hög nivå(kan inte körklasserna) inom körning och tävlar även i dresyr under sadel. Ett fantastiskt temperament och en supertävlingsindivid. Kan säga att han står högt på min egen önskelista.

Kan du tänka dig att åka över till Norge (vilket jag kommer att göra i år) finns oerhört fina Isilon Alassë som nu även är godkänd för avel i Sverige. Lasse har varit placerad i både Derby och femårsmästerskapen i Sverige och har ett rekord på 1.56,0. Lasse har hittils bara fått en avkomma men den är en fantastiskt fin ettåring. Lasse själv är enormt lugn och trygg, dessutom halvbror till min Ratatas Raimon(Aka Palle). Lasse är dock troligen homosygot Brun.

Kålmans Polar J:R är en hingst jag troligen kommer att använda i år eller nästa år. Han godkändes på Wången för några veckor sedan och fick Morgan att brista ut i fantastiska lovord. Ett rekord på 1.51,1 visar dessutom att han är en individ där både prestation och extriör kombinerats på ett bra sätt.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

savrarpstuteri
4/23/14, 9:16 AM
#8

Hej Miss Fiona =)!

Sävrarp´s Zatsiki 634 är en hingst med fantastiskt gott o lugnt temperament men ändå väldigt framåt när han skall jobba. Hans äldsta avkommor är i år 3år  (du känner nog den ena =)? )

Han lämnar alla färger utom skäck.

I år står han i Kalmar för den som vill använda honom till sitt sto.

Ha de´gott å hälsa alla =)!

palomia
4/23/14, 12:25 PM
#9

#8 min första tanke =)

savrarpstuteri
4/23/14, 12:53 PM
#10

# 9 😉!

# 8 tilläggas bör att du får INTE ett brunt föl Fiona - Zatsiki !

agnescarlsson
4/23/14, 1:44 PM
#11

Parat får vassa avkommor så det är nog inte så bra på ett laddat sto, jag har själv en e. Parat:)

kajsa-mini
4/23/14, 1:58 PM
#12

Å andra sidan så har jag träffat flertalet avkommor e. Parat som inte har ett häftigt humör eller är speciellt vassa.

Jag hade tagit Zatsiki dels för färgen men också det härliga psyket han verkar ha :)

Zetter
4/23/14, 2:16 PM
#13

Primus Gross är efter Parat och är ett bra exempel på att Parat inte alltid lämnar vassa avkommor. Primus ger uttrycket "lugn som en filbunke ett ansikte" 😊

Annons:
agnescarlsson
4/23/14, 2:32 PM
#14

Ja men man behöver inte ta den risken om hon skriver att stoet är hett i tempramentet. Min parantare är supervass men har lugn mamma;)

MissFiona
4/23/14, 2:34 PM
#15

#2 Om jag inte tittade fel så står Fantom låångt härifrån! Bor mitt i småland! 3# har funderat jättemycket på Marlon S , riktig snygging! #7 Tack för alla tips! Arn de Gothia våre intressant..är bara rädd att den kanske inte alls vill trava fort eftersom han inte startat så har man inte så mycket att gå på :/ men ack så snygg! #8 Haha, klart jag känner igen den snyggingen! Det enda som jag är rädd för är isfall att få ett miniföl eftersom våran Metallica är i shettisstorlek ;) men det kan ju förstås bero på stoet med. Annars så är han ju så himla fin! #11#12#13 Svårt att veta om man vågar (a)

haerrdin
4/23/14, 3:00 PM
#16

#15 Fantom står på Gotland, så via färjan från O-hamn är det inte speciellt långt.

Om Parat ger vassa avkommor skall jag inte kommentera. Däremot är det väldokumenterat att ha Parat som morfar är jättebra. Lika bra som Niklas II.

Raider är en snygging och har enligt uppgift ett mycket bra psyke, men hans trav var inte alla gånger 100-%igt. Och det har också nedärvts till flera av hans avkommor.

Emmelie93
4/23/14, 4:53 PM
#17

Raider tar inte emot ston för betäckning längre.

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

savrarpstuteri
4/23/14, 5:21 PM
#18

# 15 märkligt….har blivit många avkommor efter Zatsiki som blivit bra storlek på. Ragnar, den andra treåringen var 127cm nu i mars.

Zatsikis mamma har dock lämnat ett par små avkommor och flera 125.  Samatha är ju inte den största heller =)! Men hon är naggande god ändå =)!

vigalund
4/23/14, 6:23 PM
#19

# 0 Man får ju inte glömma att stoet också räknas! Vårt Goa ettåriga sto efter Zatsiki är mkt rejäl o snygg, blir absolut inte liten! Mamma brun o fölet blev gulbrun åt ljusgula hållet :) Så ja, det finns måååånga fina hingstar att välja på, men Zatsikis mentala bit o fantastiska trav väger tungt tycker jag. Till ett sto som Fiona hade jag nog inte behövt tänka 2 ggr…:)

vigalund
4/23/14, 6:23 PM
#20

# 0 Man får ju inte glömma att stoet också räknas! Vårt Goa ettåriga sto efter Zatsiki är mkt rejäl o snygg, blir absolut inte liten! Mamma brun o fölet blev gulbrun åt ljusgula hållet :) Så ja, det finns måååånga fina hingstar att välja på, men Zatsikis mentala bit o fantastiska trav väger tungt tycker jag. Till ett sto som Fiona hade jag nog inte behövt tänka 2 ggr…:)

Annons:
Millsson
4/23/14, 11:37 PM
#21

Hej MissFiona.

Mitt sto som jag betäckte va också lite stressig av sig. Jag valde Fantom och idag är avkomman 3år. Han är väldigt lugn och stabil i psyket. Allt har funkat bra från första stund, han går gärna först och har ett långt och fint steg. Korrekt och normalbyggd :) 

Han är brun och de har han efter föräldrarna :)

tomj
4/23/14, 11:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

#7. Håller med dig Jerker! Han är Helläcker Kålmans Polar J:R och en mycket intressant Avelshingst!

Foto: Tom Jöehag.

tomj
4/24/14, 12:10 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Varför inte Tyson Hingsten GIGANTEN!

Foto: Tom Jönehag.

Mixie
4/24/14, 12:21 AM
#24

Är giganten godkänd? :)

//Mickan

tomj
4/24/14, 1:07 AM
#25

# 24. Nej Tyvärr! men det hindrar ju inte att man betäcker med honom änndå.

VeronicaP
4/24/14, 1:37 AM
#26

#25 Men då måste alla papper vara i ordning och att man använder betäckningsblock, språngrulla, licens, veterinärt  godkänd mm , annars får man inte använda dem i avel :)

Tycker det är viktigt att man vet allt innan man betäcker :D

Även att man vet om att avkomman inte kan få riktigt samma rättigheter när de gäller stambok mm

tomj
4/24/14, 1:53 AM
#27

#26. Nu tror ju jag att Matilda inte tänker betäcka med honom ännu, utan kanske få honom godkänd först, men jag skulle gärna betäcka med Giganten om jag hade ett sto för Tyson Hingstar behövs!!

Annons:
MissFiona
4/24/14, 7:11 AM
#28

#18 Isånnafall är det nog våran kära Samantha som ligger bakom vår lilla ponnys minihöjd :) 
#19 Hon är ju jättefin! Det skulle va såå kul att få ett gulbrunt litet föl :) 
#21 Fantom är ju lite av en favorit för mig…;) 

#25 #26 # 27 
Vill inte betäcka med icke godkända hingstar :)

Reko
4/24/14, 7:31 AM
#29

#28 Det är ingen risk/chans att du får gulbrunt föl mellan Miss Fiona och Sävrarps Zatsiki. Då hon är fux och han isabell är det de enda färgerna det kan bli. Bor du mitt i Småland tycker jag också att det är ett bra alternativ till henne.

savrarpstuteri
4/24/14, 9:18 AM
#30

Det där med färger på avkomman är spännande…..Miss Fiona o Fantom blir garanterat en fux.

Vilken hingst tillsammans med henne som "kan" ge gulbrunt kan kanske nån av er färgkunniga ge tips på?

Jag glömmer aldrig när jag kom ner till boxen där lilla Zatsiki låg alldeles nyfödd å hjärtat nästan stannade när jag så att det var en isabell…. jag blev jätteglad men hade absolut inte väntat det.

matildaakerlund
4/24/14, 9:49 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Kan svara gällande Giganten. 2012 fick han 38 poäng (utan "meritpoäng") samt ej godkänd av veterinären pga olikstora testiklar (har fått de kollat av flertalet veterinärer efter och ingen fattar något av den bedömningen, eller att det ens skulle vara ett problem. Varmbloden får ju ha en, eller en vriden eller vad som helst). 

Iår blev han veterinärt godkänd och fick fina ord av veterinären. Samma domare som för två år sedan drog ner 5p och han landade på 33p, pga att han är en Tyson hingst.. 

Gigantens fina psyke och skalle skulle vara nått att avla vidare på. Giganten verkar få gå exakt samma väg som Johanna fick göra med Zlatan Nick. Skittråkigt, men det är ingen idé att fortsätta visa honom, den som vill (och är medveten om villkor för avkommor) får såklart använda Giganten ändå :)

giffan
4/24/14, 11:10 AM
#32

#31 Vad menar du med "pga att han är en Tyson hingst"?

Tyson har ju lämnat så många fina avkommor, så varför vill man inte ha en hingst i avel efter honom?

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

matildaakerlund
4/24/14, 11:23 AM
#33

#32 Tyson har väldigt många fina avkommor som du säger, och för hans avkommor blir det därför svårare att bli godkända då dom inte vill att det ska bli som på kallblodssidan med Järvsöfaks, tillslut är alla efter samma hingst. Det blir för mycket av samma blod. Men jag tycker precis som du, varför vill man inte godkänna Tysonhingstarna..

matildaakerlund
4/24/14, 11:25 AM
#34

Vet att flera fått 37-38-39p på sina Tysonhingstar vid första försöket och vid nästa en rejäl sänkning, för att markera att dom inte vill att hästen ska visas mer..

Annons:
giffan
4/24/14, 11:35 AM
#35

#34 fast det verkar ju sjukt. Skulle då vissa hingstar vara finare för dom har en annan stam? Då är det bättre att visa hästar som katter utan att domaren vet vilken häst det är. Något annat måste ligga till grund för att dom inte går igenom. Jag vill iaf inte tro att det är som du beskriver. Vad för hingstar har Tyson som är godkända? Menar finns ju flera andra hingstar som har lämnat mera än en godkänd hingst… är man inte orolig där då?

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

matildaakerlund
4/24/14, 11:41 AM
#36

#35 tycker oxå att hästarna borde komma in i ringen "anonyma" så att domarna inte vet vem dom bedömer, och endast kan utgå från utseende och inte eget tyckande om stam. Tyson lämnar ju dom absolut bästa avkommorna, och vad gör vi den dagen han inte betäcker längre? Även fast jag inte är jätte insatt i avel så tror jag ändå inte att russaveln kommer dö på något sätt för att det finns mycket Tyson. Han används mycket, men inte bara han. Och alla russ avlas väl inte för endast trav? Så för andra grenar vill man ha annat än det som Tyson lämnar..

MissFiona
4/24/14, 12:14 PM
#37

Tyfon då?:) Hur är han? Fin är han iallafall!

VeronicaP
4/24/14, 2:44 PM
#38

#31 Stopp stopp stopp, de tar inte bort någon ur aveln pga hans pappa det är rent skit snack måste jag säga.
Har ni tänkt på att det faktiskt kanske är så att de är något som är fel , tex för grova halsar mm .

Läste hans kritik när han visades som 7 åring och där är han ju tät och tåvid fram och bredspårig bak och det är ju inte så populärt , en så pass gammal hingst borde ju inte vara så tät och tåvid , då han borde ha breddat sig , såg även veterinärt att de var lite mer än bara testiklarna då som felade.

Och visar du han nu när han är 2 ¨år äldre så borde ju han ha fått mer nacke, bättre ben mm och har han inte utvecklat det ja då drar de ju ner på poängen .

Sen är det avelsvärdering så måste man veta stammen pga kunna se om de har något extra att tillföra med mm, utställningar kan de ha utan papper (alltså att de inte vet stammen mm på dem)

Varför inte älska sina hästar som det är och inse att kanske inte alla ska vara i aveln, Tyson har ju lämnat godkänd hingst men den var de ju ingen som ville köpa här i Sverige ?

#0 Ursäkta trådkapet .

EmmiieNilsson
4/25/14, 7:28 AM
#39

Jag hade tagit skotte som hingst på ditt sto :) Han är super fin & ( rätta mig, om jag har fel?) lämnar inte bruna föl!? 😊 Han är dessutom snabb! Bra psyke osv. Precis som en hingst ska va tycker jag! När de är dags iår för mitt sto ska skotte få bli pappa till B's föl! 😀

savrarpstuteri
4/25/14, 7:33 AM
#40

Martina jag tänkte lite………

Fantom är en kanonhingst och det är väl inte värre för dej att ta dej över havet än när ni körde EPA till Vaggeryd ….=)))!?

Ni e´ju för härliga 😉!

Millaaann
4/25/14, 8:59 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

#39 Jo han lämnar bruna föl :) Ernst Ronaldo är efter skotte och är brun :D Däremot kan han lämna alla möjliga färger ;)

Annons:
MissFiona
4/26/14, 10:49 AM
#42

Usch! Detta är det jobbigaste som finns ju! 
Alla hingstar har ju sina plus och minus…

#40 HAHA, ja epan har tagit mig till massor av platser innan jag fick körkort 😃 man behöver bara ha god tid på sig och något att käka på vägen! Hur mycket kan det kosta att åka över till Gotland då? Man ska ju dit med hästtransport och hem igen för att sedan göra om resan när stoet ska hämtas!

Rajmon
4/26/14, 11:01 AM
#43

Jag tycker oxå skotte!! :) Han är känd för att lämna roliga färger och har ett helt underbart psyke!!! Han brukar inte lämna så mycket brunt. Han har gulanlag och skäckanlag! Han lämnar oftare avkommor med gulanlag än brunanlag! Helt klart en av mina favorit hingstar!!!!

Carpedium
4/26/14, 1:06 PM
#44

Fantom tycker jag, då får du garanterat en fux ! Vi har en ettåring efter Fantom som är supersnygg….. :)

MissFiona
4/26/14, 2:00 PM
#45

Fast ändå…Marlon S har ju lämnat ursnygga avkommor! 
Kanske ska sluta vela och bara åka dit o betäcka henne?

Tusen
4/26/14, 2:41 PM
#46

#45 Ja, Marlon S har ju ALLT! Snygga avkommor, bra rekord, snygg själv och om bara avkommorna startar så tror jag att han även där kommer att bli framgångsrik.

Laura I
4/26/14, 10:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

Med risk att jag är partisk😉! Sävrarps Zatsiki! ❤️Kul färg, fantastisk trav, bra inställning i lopp och fruktansvärt klok!! (han bor hos oss! ) Min andra favohingst är lätt Junisorken!! De avkommor jag träffat har alla varit kloka och stabila. Lämnar bra travponnyer. Tror han var näst bästa fadershingst (efter Tyson) förra året! Hästar E. Parat brukar det vara tryck i!😃😃 Fantom är en fantastisk individ!! Det finns många fantastiskt fina hingstar! Ska du behålla avkomman eller sälja? Ska du sälja bör du välja en prövad travhingst då de är enklare att sälja! Lycka till!!

MissFiona
4/26/14, 11:06 PM
#48

#47 Tänker behålla fölet och ev ta fler föl :) ja han är en riktig snygging!

Annons:
MagganS-B
4/27/14, 7:28 AM
#49

# 33 Vilket skitsnack! Det är HINGSTEN dom bedömer inte vem som är pappan annat än om det är väldigt speciellt! Det är lätt att skriva en massa skit om premieringsnämnden, men tänk på att dom kanske läser det här också! Tänk också på att det är väldigt lätt att bli hemmablind!

# 42 Du får nog räkna med att om du skall åka själv så går resan på ca. 4000,- Jag tror det blir billigast om du kan få "lifta" med nån, det är kanske fler som vill betäcka med Fantom…..och den här tiden på året går det mycket transporter fram och tillbaka till Gotland.

tomj
4/27/14, 10:11 AM
#50

#49. Så du menar att om man kritiserar premierigsnämnen så kommer dom att ge igen, med att inte godkäna hingsten! nu får du ge dig! lite kritik ska dom väl kunna tåla!? ….eller?

och jag är helt säker på att dom väger in vem som är far till hingsten det gör dom i alla fall när dom premierr inom andra häst raser.

rebeccajansson
4/27/14, 10:17 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#51

Min hingst Stig-Helmer 461 finns till avel på Gotland. Han är storebror till Tyson II. Kom 3:a i kriteriet & har alltid legat på kulltoppen under 90-talet. Stig har lämnat 2 avkommor under 2min samt så har båda hans föräldrar travat under 2min. Han har lämnat avkommor i alla färger utom isabell & gulbrun. Finns mer att läsa om honom på www.uppgarderuss.n.nu

Han kostar 1800:- i betäckningsavgift & det tillkommer inga andra avgifter. Han har hög dräktighet trots sin ålder (23år) förra året blev 4 av 4 betäckta ston dräktiga så passa på!

tomj
4/27/14, 10:27 AM
#52

#51. Fina STIG-HELMER.

MagganS-B
4/27/14, 12:09 PM
#53

# 50 Jodå, men i så fall tycker jag att man skall kontakta dom, inte skriva en massa skit på det här forumet! Jag skrev inte att dom inte väger in hingsten, är det en linje som håller på att ta slut så tas det hänsyn till det, t.o.m. med extrapoäng! Och varför skall jag ge mig?

ryttarn
4/27/14, 12:25 PM
#54

#53 o #50 börjar bli lite trådkapning här, kanske dax att flytta den diskussionen till en egen tråd.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

VeronicaP
4/27/14, 10:20 PM
#55

#50 De skulle aldrig ge igen, men det är faktiskt ett väldigt stort påhopp på dem och de är människor precis som vi.

Annons:
ryttarn
4/27/14, 10:27 PM
#56

#55 Gäller dig oxå……

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

MissFiona
4/27/14, 11:02 PM
#57

Har bestämt mig för Marlon S :D väntar bara på brunst nu! TACK ALLA FÖR JÄTTEBRA HINGSTTIPS :D

Tusen
4/27/14, 11:23 PM
#58

#57 Grattis till ett bra val! 👍 Han är underbar! 😍

MagganS-B
4/28/14, 8:01 AM
#59

# 57 Jättefin hingst, kul att du valde honom!

VeronicaP
4/28/14, 9:05 AM
#60

#57 grattis till ett bra val och en super fin och trevlig hingst :))

savrarpstuteri
4/28/14, 9:18 AM
#61

Lycka Till =)!

savrarpstuteri
4/28/14, 9:19 AM
#62

Lycka Till =)!

Annons:
ryttarn
4/28/14, 11:29 AM
#63

Bra val….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Kalypso
4/29/14, 3:37 PM
#64

Vi har en Parat avkomma som är två år och under inkörning, han är otroligt lätt att hålla på med, en trygg ponny utan dumma påhitt. Hans mamma är Hemira. Såg också inlägget om Skotte vi har ett sto där nu för betäckning han är ju känd för att vara en sund ponny och vi hoppas verkligen att det blir föl nästa vår.

Upp till toppen
Annons: