Annons:
Läst 3620 ggr
amandahandersson
6/20/14, 1:58 PM

Plötsligt klaffar det...

Ett solklart exempel på att trav är trav och att hästar är en enskild individ, är en herre som jag känner rätt så väl vid namn Razmus Raid. Så mycket gallfeber han retat på mig - som följer honom från sidan idag - och framför allt sin ägare, tränare och kusk… 8 år gammal är den högjapabla gossen nu, men han vill aldrig bli vuxen. Förra veckan körde han galopprace runt ovalen, men idag…. idag bara stämde allt. "Musse" och Emmy vann idag på Hagmyren från dryga tillägg, med galopp, på fantastiska 1.40,6. ÄNTLIGEN, säger jag. STORT grattis till er, älskade Musse och grymma Emmy, som gör ett jäkla jobb och har ett fantastiskt tålamod för den här ponnyn som minst sagt inte är den lättaste. Nu är ni framme till den främsta eliten och jag hoppas Musse bestämmer sig för att stanna där. Ni är grymma! GRATTIS!

Annons:
OliviaL
6/20/14, 1:59 PM
#1

Grattis, silken tid!!! :-)

AlexandraGustavsson
6/20/14, 2:40 PM
#2

Grattis ni är grymma!! :D

tomj
6/20/14, 2:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Grattis Musse & Emmy!!!! Vilken Kanon tid! visste att ni kunde springa så fort! snart spränger ni 1,40 vallen!

Tessan08
6/20/14, 3:01 PM
#4

Grattis, jätteskoj!!

Jojjan97
6/20/14, 3:14 PM
#5

Grattis fina ni!!

http://johannasfotografier.weebly.com/


Kajsaflorre
6/20/14, 3:28 PM
#6

Grattis! !!

Annons:
Carpedium
6/20/14, 5:52 PM
#7

Stort Grattis ! Superfin bild på Musse ! :)

garrilina
6/21/14, 1:27 PM
#8

Tiden blir ju lite fel då han och Betsie stod på fel distans men tiden räknas efter den distans han skulle stått på. Så han travade nog snarare närmare 1,45-46.

Förutom det så grattis till segern.

Tessan08
6/21/14, 2:39 PM
#9

Oj, men om man startar på fel distans blir man väl diskad? Stod dom för långt fram?

amandahandersson
6/21/14, 2:57 PM
#10

Vi hoppas Hagmyren korrigerar felet. För Musses del är jag säker på att han visar hur snabbt han kan springa fler gånger! :)

orangeh
6/21/14, 3:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Grattiis!

Tusen
6/21/14, 4:48 PM
#12

Korrigeras tidsfelet blir tyvärr både Razmus och Betsie diskade. Startar man 100 m för lång fram gäller varken rekord eller placering. Tyvärr.

emmyhansson
6/21/14, 6:29 PM
#13

Tack alla snälla!!! :) han är fantastisk :)

Annons:
tomj
6/21/14, 6:51 PM
#14

#12. 100m????vem har sagt att att Razmus och Betsie stod 100m fel!??

soffan71
6/21/14, 7:12 PM
#15

Dom stod 100m fel:/ startade på 1760 och 1780 istället för 1860 och 1880.

[Poppov]
6/21/14, 7:52 PM
#16

Det var endast utskrivet 60m, 80m i travprogrammet som startpersonalen hade och inte 1860, 1880. Tror det kan ha gott till så.

haerrdin
6/21/14, 8:39 PM
#17

Man är som kusk skyldig att se till att man startar från rätt distans. Det spelar ingen roll vad folk vid sidan av banan säger eller gör. Sorgligt av alla inblandade om ovanstående är med sanningen överensstämmande. Det skall bli intressant att se om ST reagerar överhuvudtaget.

Kuriosatider om så är fallet (enligt #15): Rasmus Raid 1.46,2; Betsie 1.50,2.

Millaaann
6/21/14, 8:40 PM
#18

#16 Fast kuskarna borde ju veta att de skulle stå mer än 20/40m bakom en ponny som hade 51,1 i rekord…de borde reagerat på det eftersom inte voltvakterna hade koll..Det är dessutom kusken som är ansvarig för att den står på rätt distans!

Tessan08
6/21/14, 9:09 PM
#19

Mycket tråkigt och beklagligt men som ovanstående säger så borde kuskarna reagerat över de korta tillägget mot häst som gått 51,9 mot 44,4 och 43,1, det var ju ett rekordhcp lopp. Startlistorna har de kunnat se på ST och borde uppmärksammat felet i programmet före start.

haerrdin
6/21/14, 9:26 PM
#20

För att klargöra: det var inget fel i programmet. Hade det varit det hade aktuella hästar inte fått starta och erhållit varsitt 4:e-pris.

Annons:
[Poppov]
6/21/14, 10:00 PM
#21

Det var inte fel i programmet. Bara inte utskrivet som det brukar vara, 1640m,utan det stod 40, 60 80, 00, 20, 40, 60 osv. Då det stod 40 på den som startade på 1740m(nr 13) och 60 på häst nr 14 så tolkades det som 1760m istället för 1860m.

Tessan08
6/21/14, 10:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Lite märkligt kan jag tycka att de inte skrivit ut hela distansen utan bara 20,40 etc. en felaktighet i mina ögon iaf och något att rätta till i fortsättningen.

VeronicaP
6/21/14, 10:21 PM
#23

Tycker detta är skrämmande mot alla berörda i loppet ,synd om hästar och kuskar som gjort bra prestationen.

Men detta borde rättas till och tyvärr så gäller ju inte rekorden då på hästarna utan borde strykas (tyvärr)

Men som en del andra har skrivit så borde kuskarna reagerat själva på att de stod 100 meter för långt fram.

Hoppas att SPTF/ST reagerar och rättar till detta direkt.

Är det någon som var med i loppet som har pratat med SPTF/ST ?

Tycker synd om alla som var med i loppet och som blir drabbade av efterspelt.

Terja
6/21/14, 11:53 PM
#24

Kanske var det så att kuskarna visste vart dom skulle stå, men flaggvakterna sa att dom voltade fel (bara en tanke). Jag hade själv som kusk blivit väldigt osäker på vart jag egentligen ska volta om någon sa något helt annat. Och man kanske tror att man bara läst fel i programmet elr nåt. Samtidigt ska man ju som kusk tänka efter, men tycker det är konstigt att inte någon la märke till att allt inte stod rätt till ;) Men varför har dom bara skrivit 40, 60 etc. på distanserna? Det kan ju vara anledningen till att det blivit fel! Tråkigt för alla inblandade i loppet bara. :/

// Lina

emmyhansson
6/22/14, 12:18 AM
#25

Som kusk tänker jag inte bråka med flaggvakterna som KLART och tydligt sa exakt var vi skulle vara, klart man litar på dem då. Men nästa lopp ska jag väl knata ut och mäta med måttstock innan loppet var jag ska vara :) och ni kan gärna sluta diskutera detta, tack på förhand :)

emmyhansson
6/22/14, 12:18 AM
#26

Som kusk tänker jag inte bråka med flaggvakterna som KLART och tydligt sa exakt var vi skulle vara, klart man litar på dem då. Men nästa lopp ska jag väl knata ut och mäta med måttstock innan loppet var jag ska vara :) och ni kan gärna sluta diskutera detta, tack på förhand :)

MagganS-B
6/22/14, 8:56 AM
#27

# 25 Klart man tror att man kan lita på flaggvakterna, men som kusk/tränare har man också ett ansvar att kolla att man står rätt! Det här är ett fritt forum…..

Annons:
garrilina
6/22/14, 9:02 AM
#28

Att man står 100 m fel behöver man inte gå med måttstock för att förstå, annat om det var 20 m fel. En av kuskarna på annan volt påpekade felet men tyvärr så lyssnade inte flaggvakter på den. Nu är loppet kört och det går i efterhand bara att spekulera i varför det blev som det blev. Som kusk vet man ju själv vilken tid ponnyn man kör har och bör ju ha koll i ett lopp som har tidshandikapp vart man hamnar på banan, är väl oftast något man räknar ut innan anmälan för att se om man har någon chans i just det loppet om den går på sitt rekord.

Tusen
6/22/14, 9:13 AM
#29

Att stå på fel volt kan hända, men då handlar det om 20 meter. 100 m fel tror jag faktiskt man kan se med blotta ögat. Även som kusk. Då behövs ingen måttstock. Jag hoppas Hagmyren får en rejäl utskällning för illa genomfört ponnylopp. Så här ska inte ponnytävlingar/lopp behandlas. Usel startlista (helt felaktig t.o.m) och helt inkompetent personal. SKÄMS HAGMYREN!!!!!!, Jag tycker uppriktigt synd om alla inblandade. Detta är inte roligt för någon. Abolut INGEN!

marika-J
6/22/14, 1:05 PM
#30

Skylla på arrangörer eller voltvakterna håller inte riktigt heller. Jag körde t o m bak och sa till ekipage och voltvakter att ni voltade fel, utan respons. Jag borde ha kört fram till huvudstartern eller någon annan och fått hjälp, men innan jag hann med det sa dom kör..

Det kommer nog fortsätta diskuteras vare sig man vill eller inte, för detta är något som absolut inte får hända igen.
Hade Segraren gått sitt rekord (43) hade segertiden blivit ca 1.37. Hade fler än jag reagerat då?

Jag får väl passa på att be om ursäkt för att jag sticker ut här och kanske får en stämpel som "en dålig, avundsjuk förlorare", men jag vet att jag själv har rent mjöl i påsen och min ponny gjorde ett riktigt fint lopp, det är en seger i sig.

MVH Marika

soffan71
6/22/14, 1:18 PM
#31

#30 Tror absolut inte du får någon stämpel som dålig förlorare:-) Din häst var jättebra, svårt att veta vem som vunnit om dom stått på rätt distans inte omöjligt att Razmus och Betsie varit före iaf men det får vi ju aldrig veta hade lika gärna kunnat vara du:)

Tessan08
6/22/14, 1:23 PM
#32

Marika, du ska absolut inte be om ursäkt eller känna dig som en dålig förlorare, med det som nu uppdagats i efterhand är Dumle och du vinnare av detta lopp! Ni stod på rätt volt och Dumle gick dessutom nytt rekord :). Om de två som stod 100 meter för långt fram hade startat från sina rätta distanser 100 m bakåt och ändå hade haft med segerstriden att göra kommer vi inte få veta men reglementet säger att kusken är ansvarig för att hästen startar från rätt distans annars diskvalificeras man så hoppas nu att ST styr upp det hela och utser Dumle som vinnare av loppet!

ebba93
6/22/14, 1:50 PM
#33

Eftersom ingen sänkte sig i detta lopp på riktigt utom Dumle hade ju Dumle vunnit!

haerrdin
6/22/14, 2:13 PM
#34

#32 Om de hästar som startade på fel distans hade hållit samma tempo in i mål från sin "riktiga" distans hade totaltiderna blivit följande:
1) Dumle Ess 3.12,0
2) Ernst Romario 3.18,6
3) Ronaldo 3.18,7
4) Rasmus Raid 3.19,7
5) Hiprex 3.19,9
6) Cactus II 3.20,6
0) Åxa Dar 3.20,9
0) Haribo 3.21,4
0) Smedens Nirvana 3.23,1
0) Betsie 3.25,0
0) Valkyria Dar 3.25,5
0) Mr. After Eight 3.33,1

Det handlar också om Fair Play. Man kan inte som ansvarig för sin egen häst ta fel på FEM VOLTER. Vad än de s.k. "voltvakterna" på Hagmyren säger.

Annons:
nemesis
6/22/14, 3:40 PM
#35

hoppas verkligen ST kollar på filmen och att det blir nån rättvis lösning.

VeronicaP
6/22/14, 3:52 PM
#36

Marika du är verkligen inte en dålig förlorare och jag tycker det är skam att ingen lyssnade på dig. Nu hoppas ju jag att Sptf/st tar tag i. Detta och att Hagmyren får sig en riktig skrapa ;)

amandahandersson
6/22/14, 4:34 PM
#37

Ingen vet ju hur loppet slutat under korrekta förutsättningar. Trist att det blev så här, för alla. Hoppas det reder ut sig!

haerrdin
6/24/14, 4:23 PM
#38

Hagmyren och ST har nu rett ut händelsen och beslutet finns kommenterat på SPTF:s hemsida.

zebjonasson18
6/27/14, 1:17 AM
#39

Fattar inte varför alla gnäller på "flaggvakten", det är väl huvudstarterns uppgift å säga till dom på vilken distans dom skall stå? Görs inte det och flaggvakten ska gissa och det blir fel tycker jag huvudstartern får ta på sig det …För flaggvaktens jobb är ju igentligen att se till att voltningen går rätt till och att man inte är för tidig. Och sen fattar jag inte varför ni kuskar tar illa upp av det som skrivs, såvitt jag kan läsa skriver folk bara att det är kuskens ansvar att man startar från rätt distans och det är väl det som står i reglementet. Men jag har full förståelse för jag själv skulle inte heller börja tjafsa emot flaggvakten.

Upp till toppen
Annons: