Annons:
Etiketthästhälsa
Läst 1723 ggr
Buhleeer
7/24/14, 8:37 PM

Tävling i värmen?

Hur gör ni när det är tävling och gryyymt varmt? Efter värmning och så. Det kan ju vara svårt att få i vissa hästar vatten. Hur gör ni där? Jag brukar ha med mig blanktäcken som är jätte tunna som jag dränker i ljummet vatten och lägger över hästen och en handduk över hals, öron och en bit på pannan. Den ena jag har är bra på att dricka så hon behöver ingen "hjälp" men den andra är sämre på det så han får äppelsaft i sitt vatten. Sedan brukar dom få lite betfor med myyycket vatten och så nån nypa salt.

Annons:
[Vikur]
7/24/14, 10:36 PM
#1

Vi brukar efter värmningen om det är varmt "kyla av benen", att vi spolar med lite kallare vatten:)

Buhleeer
7/24/14, 10:52 PM
#2

Det låter bra det med!

Kajsaflorre
7/25/14, 9:19 AM
#3

Om hästen startar två lopp samma dag och det är ganska långt i mellan brukar jag duscha den i mellan, men INTE för kalt vatten för då kyls musklerna ner.

emmyhansson
7/25/14, 9:40 AM
#4

Duschar hela hästen efter värmning såklart och inte skrapa av dom vattnet :)

Terja
7/25/14, 11:10 PM
#5

Min ena häst är väldigt bra på att dricka när det är varmt, men den andre brukar jag spola benen med kallt ljummet vatten(?) både innan och efter värmning, då han lätt bli för varm. Sen brukar jag svampa/spola av dem på dom svettigaste ställena. (bogen, mellan skinkorna, där det lätt skapas lödder, benen och där selen har suttit om dom är jätte svettiga) ;)

// Lina

MathildaG
7/28/14, 4:32 PM
#6

De senaste gångerna min har startat har det var tätt mellan de två loppen vi startar i så då får vi svampa av henne med lite kallare vatten. Hon är väldigt dålig på att dricka vatten överhuvudtaget en tävlingsdag så vi svampar runt munnen och ansiktet så hon får i sig något iallafall

Annons:
Upp till toppen
Annons: