Annons:
Etiketttävling
Läst 1079 ggr
HHoolmberg
8/20/14, 1:04 PM

Ponny som startar i två lopp

Om en ponny startar i två lopp på en dag, hur länge tycker ni då att en ponny ska få " vila" mellan loppen?

Annons:
giffan
8/20/14, 1:12 PM
#1

Enligt reglerna ska dom ha minst en timme från dom går i mål till nästa start av loppet.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

VeronicaP
8/20/14, 2:33 PM
#2

1 timme mellan start till start är det

Tusen
8/20/14, 3:01 PM
#3

En timme från de går i mål till de gör nästa start.
Så gör funktionärerna på Sundbyholm.

VeronicaP
8/20/14, 5:02 PM
#4

Vet att de flesta försöker göra så men eg är de från start till start som gäller. Vet att de diskuterats innan och att de tolkas olika, men kollar man tex på banor där det är utsatta starttiden så är de tex start till start dom gäller ;)

stallnysater
8/20/14, 7:01 PM
#5

Enligt info vi fått från ST är det 1 timme från målgång till start.

~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se

haerrdin
8/20/14, 8:26 PM
#6

Eftersom #0:s fråga var "hur länge tycker ni då att en ponny skall få vila", så svarar jag 2 timmar, för det är vad jag tycker, och det var ju det trådskaparen undrade…vad vi tycker, inte vad reglerna säger.

Annons:
tomj
8/20/14, 8:33 PM
#7

#6. 🙂

Tusen
8/20/14, 8:42 PM
#8

#6 Håller med men tror tyvärr att det är omöjligt om vi inte har ännu längre tävlingsdagar.

VeronicaP
8/21/14, 12:30 AM
#9

Fast jag som kommer från ridsidan tror ju att de eg inte behöver så lång vila , med tanke på hur långt vi kör dem hemma och många är inte ens trötta när de går i mål :)

Tusen
8/21/14, 7:22 AM
#10

#9 Fast att köra hemma i träningstempo är inte samma ansträngning som att köra i tävlingstempo. Även om en ponny inte tar ut sig lika mycket som ett varmblod så blir de muskeltrötta om de gjort ett bra förstalopp. Min erfarenhet är att ju snabbare ponnyn springer desto svårare har de att prestera bra i andra loppet.

eken f.a
8/21/14, 5:39 PM
#11

Det är väldigt individuellt min ena häst ska helst vila 2 timmar mellan loppen medans min andra häst helst ska stå med grejerna på i mellan loppen och ca 1 timme mellan loppen.

stallnysater
8/21/14, 9:19 PM
#12

Min personliga åsikt är 2 timmars vila mellan loppen. Då hinner dom återhämta sig helt. Men som sagt minst 1 timme från målgång till start :)

~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se

giffan
8/21/14, 10:27 PM
#13

Det står ju i TR en timme mellan starterna, sen hur man tolkar det…

Vet iaf att jag ser många föräldrar som sätter igång en klocka då deras häst går i mål, bara för att ha egen koll på tiden. Men man får alltså ta ut hästen tidigare till defilering osv men loppet får inte starta förrens det gått en timme sedan hästen kom i mål.

Vi startar sällan våra hästar i mera än ett lopp. Och ska man göra det är det ju bra om den klarar att endast ha en timme mellan.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: