Annons:
Etikettträning
Läst 1623 ggr
Tusen
2014-08-28 14:37

check vid träning

Ni som har checken på under träning, varför har ni det?

Annons:
[Vikur]
2014-08-30 10:57
#1

Ibland kan jag ha det för annars så går hon så neråt med huvudet och då tappar hon lite "balansen" så att hon inte riktigt travar rent:) men det är inte ofta alls och när jag har det så är den på längsta:)

Tessan08
2014-08-30 12:10
#2

Nästan aldrig hemma då underlaget oftast är tyngre och inte är lika jämnt som inne på banan så att han kan jobba mer med ryggen . Sänker den isåfall några hål om vi kör jobb på vår bana men oftast går han utan eller bara med halsbygel för att få ut huvudet då han ibland "drar i hop sig" och tappar flytet i steget.

VeronicaP
2014-08-30 19:16
#3

Vi kan ha checken på tränsen vid träning, men använder inte den. Ibland behöver vissa vänja sig vid checken och då har de den på för den skull

Lise
2014-08-30 20:09
#4

Använder endas käkrem vid inkörningen så de vänjer sig vid den, annars kör vi alltid utan så de lär sig balansera sig själv.

ryttarn
2014-08-31 13:10
#5

Har sällan cheek på hemma, varken på ponny eller kallblod. Har haft någon häst som "stoppat huvudet mellan knäna" och då har jag använt ett låååångt cheek tills hen fattar att det inte är ok. Men det är undantagsfall. Ska tillägga att jag inte stoppar bomull i öronen heller mer än undantagsvis……..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

jennydjupenstrom
2014-09-01 11:24
#6

Har endast check på en utav mina då jag kör hemma, och då är det automat, för han är väldigt tjurig och kan få för sig att tok gallopera och kör då huvudet mellan frambenen och blir då oregerlig :) så därför :)

Annons:
StallTolanga
2014-09-01 11:40
#7

Har check på den som slår och nyinkörda unghästar, dock ingen kort check utan bara en som hjälper om de skulle få för sig att hitta på hyss :)

CarinaA
2014-09-01 12:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Min gamla Dis håller sig lugn med en lång käk, när hon jagar upp sig kröker hon nacken o då stramar svanskappan o sen är det kört ;-), så även om käken är lååång så är det precis som att hon inte stressar upp sig med den ! Vidare fick jag efter ett par år i min ägo ge upp med att köra med öppet huvudlag, hon är så jekla bakrädd efter några olyckor med tidigare kuskar, hon trivs med sitt stängda huvudlag ! Tjjjaa, osså kör jag med bomull OCH huva, för skulle hon skaka av sig bomullen så har vi kris på RIKTIGT (y) !!

O JA, det tog mig ett par år innan jag gav upp för jag tycker att de ska kunna lufsa i skogen med öppet huvudlag,utan käk o utan bomull !!! Men undantag finns alltid o man får försöka hitta den bästa vägen till varje enskild individ !

Upp till toppen
Annons: