Annons:
Etikettsptf-st
Läst 4265 ggr
Teja-Bea
9/11/14, 9:48 AM

Ordförandekonferens

I början av oktober är det dags för ordförandekonferens mellan alla ponnyklubbar, SPTF och ST.

Vad tycker DU att vi borde ta upp på mötet?

Tillägg: Vi kommer nog inte att diskutera reglementesändringar. Är det något man vill ha ändrat i regelverket så måste detta motioneras om inför förbundsstämman. (så som tex montévikter, åldersgränser etc)

/Bea Jakobsson, Ordförande EPS

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Annons:
Tusen
9/11/14, 9:50 AM
#1

Propparnas utformning vore väl en idé.

Stallmima
9/11/14, 10:53 AM
#2

Att antalet insprängda lopp bör dras ner, många blir inställda. Hittills i år är antalet inställda insprängda lopp 18 stycken

Nellan-
9/11/14, 10:56 AM
#3

Propparna, montélängderna och höja åldersgränsen för shettis

Tessan08
9/11/14, 11:37 AM
#4

• Propparnas utformning..divisionernas indelning… • Att många inte längre ÄR välkomna och fler väljer att sluta. Detta är allvarligt och kan liknas vid mobbing, att man stängs utanför och inte får vara med och tävla med sin älskade ponny! SPTF har ju nolltolerans, mot mobbing, varför inte här?? • Har Ponnytravet verkligen råd att "STÄNGA UTE" barn och ungdomar i sin strävan att efterlikna stortravet i allt..? • Bevara Ponnytravet som den barn och ungdomsport den SKA VARA där ALLA är välkomna och där man tävlar på LIKA villkor! • En förändring/förbättring MÅSTE ske snart, vi kan inte vänta och se ett par år. Detta är en sport med åldersbegränsning barnen hinner växa upp och bli för gamla och får då inte längre tävla!! • Fler tävlingsdagar i mellersta Sverige, bättre fördelning helt enkelt! • ALLA Mästerskapslopp filmas så alla kan få ta del av loppet, kan ju inte vara svårt då det går i samband med stortrav. • Samma boxavgift, max 50 kr, på ALLA banor! • Höj prispengarna på samtliga banor till minst 800 kr i första pris!

Teja-Bea
9/11/14, 1:46 PM
#5

Tessan, bra tankar men jag skulle vilja att du definierar dem lite:

  • Hur tycker du att propparnas utformning och divisionernas indelning ska ändras?
  • Hur menar du att "många inte längre är välkomna"? Vad är det du tycker är mobbing?
  • Hur tycker du att ponnytravet stänger ute barn och ungdomar?
  • Hur tycker du att man ska bevara ponnytravet? Vad anser du är lika villkor?
  • Vad är det för förändring/förbättring du tycker ska ske?
  • "Samma boxavgift, 50kr". Hur ska detta finansieras med mockning, sanering och spån?
  •  "Höj prispengarna". Hur ska detta finansieras?

Ursäkta alla följdfrågor, men om jag ska få gensvar så måste jag komma med konkreta detaljer och förslag på förbättringar. 🙂

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Terja
9/11/14, 8:43 PM
#6

Propparna!

// Lina

Annons:
tomj
9/12/14, 12:56 PM
#7

#2. Håller fullständigt med! antal sk, insprängda lopp bör ses över och dras ner till antal, insprängda lopp bör läggar i början och slutet av året då det inte körs så mycket heldagar och krockar med heldagarna inte blir möjliga.

Däremot skall storloppen köras som vanligt på V75 dagar etc, etc

Alla lopp skall filmas även heldagar!

Obligatoriskt med målkamera på samtliga banor.

Loathena
9/12/14, 1:03 PM
#8

Propparna

Tessan08
9/12/14, 2:01 PM
#9

#5 Bea, här är min definition av mina åsikter: · Ta bort penninghcp och kör endast rec.hcp alt specialaren på loppen med hästar rek. ex. 2.20-2.50 det är alldeles för ojämnt där och snabbare hästar med få pengar ”tar upp” platsen för dem som egentligen tillhör respektive lopp vilket innebär att många med inga eller lite poäng inte får möjlighet att starta. · För de som blir ”utestängda” från lopp pga. få poäng kanske man isåfall måste köra någon form av provlopp där de ges möjlighet att samla poäng annars får de ju aldrig chansen att vara med och komma vidare! · Att stänga ute barn från att få tävla med sin ponny är en form av mobbing anser jag, ponnytravet MÅSTE vara till för alla inte bara för vissa utvalda! För att ponnytravet skall ha en framtid och överleva måste det finnas en bredd annars får man heller inte fram någon ny hållbar elit. Man måste också tänka på uppfödarna, utan nya ponnyer blir det heller inte några nya startande inom ponnytravet, vill man lägga ner ett par år av tid och pengar på uppfödning, inköp av utrustning, träning mm för att sedan bara få starta ett fåtal ggr/år, tror inte det va, dagens ungdom har så många fler spännande alternativ idag att göra med sin fritid så då slutar man helt enkelt och gör något annat istället! · Rikard måste även noggrant studera resultaten av de proppar han har utformat, så dåligt som det ser och sett ut kan han inte vara både blind och döv för bara för att han strävar efter att ponnytravet ska efterlikna stortravet i allt. Han måste dra lärdom av hur illa det blivit NU och göra justeringar inför 2015 för att om möjligt behålla och bevara ponnytravet in i framtiden! · Lika villkor är när man startar från den tid man presterat inte de pengar man sprungit in! · Kan man gå ihop och ta del av hur andra banor gör för att lyckas med att ha högre prispengar i sina lopp, uppåt i landet är det ofta 1000 kr och mer i första pris även nedåt i landet medans vissa banor har 600 kr och har haft i många, många år. Hur gör dem som höjt sina prispengar, är det bara sponsorer eller går sällskapen in? Har försökt att få vår klubb att sätta ihop sponsoravtal i likhet med några andra klubbar som jag tycker lyckats bra men får inte mycket gehör och då är det inte lätt att skaffa en sponsor om man inte har någon tydlig info om vad det innebär och kan presentera vad det kostar dem! Vem vill lägga pengar på något luddigt, är det bra skrivet med en tydlig information om vad det ger dem tillbaka så blir det betydligt lättare att få dem att sponsra också! · Där tycker jag ST ska gå in och sponsra så att boxavgiften ska vara lika för barn och ungdomsverksamheten över hela landet, man ska också veta vad det kostar innan man anmäler och inte få någon smyghöjning på fakturan i efterhand. I det flesta fall åtminstone där vi tävlat mockar vi ut allt och städar av men som sagt detta är en verksamhet ST har tagit sig an så då anser jag att ponnytravet som barn och ungdomsverksamhet, med deras stöd bör kunna få en rabatt och betala lika på alla banor, max 50 kr/box.

Teja-Bea
9/13/14, 12:34 PM
#10

Tack Tessan, mycket bättre!! 😃

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Tessan08
9/15/14, 10:17 AM
#11

Puttar lite för fler måste väl ha åsikter och förslag att skicka med Bea :)

VeronicaP
9/15/14, 10:20 AM
#12

Många kanske tar det med sin klubbs ordförande och inte hör på ett forum……

Tusen
9/15/14, 11:47 AM
#13

#12 … och det är ju bra att de gör det men alla ordföranden/klubbstyrelser är inte lika intresserade av vad medlemmarna tycker. Även om de verkligen borde vara det.

 - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -  -- - - - - - - - - - -- - - - - - - -- - - - -
Hur många klubbstyrelser/ordföranden har gått ut med en allmän förfrågan till sina medlemmar inför ordförandekonferensen?

Annons:
VeronicaP
9/15/14, 1:21 PM
#14

Varför alltid så negativt

Stallmima
9/15/14, 1:26 PM
#15

Jag tycker att Bea är toppen när hon går ut med en förfrågan här på fokus, stor heder åt henne  🌺

Tessan08
9/15/14, 2:06 PM
#16

#15 Det tycker jag med!!

Tusen
9/15/14, 2:38 PM
#17

#14 Jag är inte alls negativ. Jag ställde bara en fråga. Den var helt neutral och kan säkert besvaras av folk här i PIF.
Gällande hur vissa klubbstyrelser aggerar är bara något jag har hört och läst om här på PIF. Alla verkar ju inte vara nöjda med sin styrelse. Är det då JAG som är negativ?  Förstår verkligen inte vad du menar.🤔 Hur läser du mina inlägg egentligen? Utgår du ifrån att allt jag skriver är negativt?

Teja-Bea
9/15/14, 3:23 PM
#18

#12 jag hoppas verkligen att de andra ordföranden pratar med sina medlemmar. Jag tog chansen att fråga, inte bara EPS medlemmar, utan en stor del av ponnytravsverige vad de de faktiskt vill ska diskuteras.

Mitt mål är att de aktiva ska få sina åsikter hörda och då är internetforum den bästa möjligheten att nå ut till så många aktiva som möjligt - oavsett klubbtillhörighet!

Btw ser jag #13's inlägg som en relativ och högst aktuell fråga, snarare än negativ…!

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

kajsa-mini
9/15/14, 4:54 PM
#19

I flera år har det snackats om ett system motsvarande stortravarnas där du kan gå in och kolla tidigare resultat, ägare, stam och dylikt. Undrar var det systemet tar vägen? Visst jag förstår att det kostar tid och pengar men med tanke på att vi är travets framtid så är väl de det minsta vi kan få.. Kan det finska förbundet så ska väl inte ST vara sämre?

Det behövs ju särskilt nu eftersom vi numera tävlar efter prispoäng och det är tränarens skyldighet att anmäla till rätt propp osv, tänk då så smidigt att bara kunna gå in i systemet och kolla.

karinpoberget
9/16/14, 7:57 AM
#20

Är det inte dags att få en ny representant för ponnytravet?

Rikard har ju bevisligen varken engagemanget för ponnytravet eller lyhördhet för dom aktiva.

Det måste finnas många som skulle kunna göra ett mycket bättre jobb, någon som är insatt i ponnytravet och har ambitionen att göra det till en trevlig sport för våra barn.
Framförallt någon som ser till dom aktivas behov framför sina egna!

Annons:
savrarpstuteri
9/16/14, 9:19 AM
#21

#20 Har du synpunkt på en anställds arbete så ta kontakt med dennes arbetsgivare å framför det. Om den anställdes arbete inte anses korrekt utfört får arbetsgivaren ta itu med det!!!

Skriva som du gör i #20 är högst olämpligt!!!

karinpoberget
9/16/14, 10:50 AM
#22

#21

Det har jag redan gjort!   🙂

MagganS-B
9/16/14, 4:23 PM
#23

Hippo använder ett svenskt system! Kan vara på tiden att ponnyerna här i Sverige får ett modernt system också!

Stallmima
9/16/14, 4:31 PM
#24

#23 Är det finska hippo som du menar?  Det skulle ju vara jättebra om vi i Sverige fick det med alla ponnytravare  👍

Tusen
9/16/14, 5:11 PM
#25

Hur många år har inte ST (tidigare STC) LOVAT att "inte i år men snart, kanske nästa år" så är ponnysarna med i systemet. Jag har ju "bara" varit med i 16 år inom ponnytravet. Maggan har ju varit med längre så hon vet kanske.

giffan
9/17/14, 6:59 AM
#26

Håller med vi måste få vara med i systemet snart som vi blivit lovade!

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
MagganS-B
9/17/14, 7:36 AM
#28

Jag (och ett par till) la in ponnysarna redan 1985 i dåvarande STC (Gotlänningarna fanns tidigare p.g.a. spelet!), och på alla dom åren tycker man att det hänt nåt…..

Jo, Hippo är finskt!

Upp till toppen
Annons: