Annons:
Etikettträning
Läst 1148 ggr
sillen03
9/29/14, 7:12 PM

Motivering till träningen

Hej! Jag har en liten fråga till er alla här!! Våran shettis känns helt omotiverad till arbetet/träningen, dock inte varje pass men dom flesta kör/rid pass så måste man gå fram och leda han en bit. vad skulle ni göra åt det? Och hur får ni era hästar/ponnyer motiverade till träningen? Det går bra med en annan häst med men går ju inte att ha det varje gång :( tacksam för svar!!

Annons:
Solvalla_Liv
9/29/14, 8:33 PM
#1

Shettisar och russ har sina egna så ponnyhumör. :P Vill inte dom så vill dom inte. Men du får Aldrig låta din shettis vinna över dig! Det du absolut inte får göra är att kliva ur vagnen eller hoppa av hästen för att leda den. Tillslut kommer han komma på att han måste ju inte arbeta, för han kan bara stanna. Och när du då går fram för att leda honom så har han fått en vinst. Så det är det första du ska tänka över, låt aldrig häst vinna över dig!

Om du nu känner att nej, han är verkligen uttråkad, då kanske du ska börja se över hur han tränas. Hur ofta går han? Vad tränar du för olika träningsmetoder? Kör du bara fort, eller kör du bara intervaller, eller joggar du bara med honom? Träna din häst max 4 gånger i veckan. Ungefär varannan dag, men tänk på att hästen kanske vill vila två extra dagar nån gång också. :) Se också över om du sitter och harvar runt på samma slinga/bana hela tiden.  Ett litet tips: Om det inte finns andra körvägar, kör åt andra hållet! Sitt inte och kör 5 km åt samma håll på 1 km slinga. På hösten kan du köra på havre åkrar som är skördade (Men fråga bonden först!!!) eller kör ut i skogen. På vintern kan man sen köra på en åker i djupsnö. Där kan du även galoppträna under sadel. Det älskar oftast hästar. Men tänk på att det måste vara djup snö så inte hästen snubblar till och med i värsta fall kan bryta benen om det går riktigt illa, du minskar även risken för att du föstör åkern. Jag skulle kanske säga att det ska vara minst 2 dm snö på åkern om du ska rida. På våren har jag inget riktigt tips dock. Men på sommarn, ut i skogen! Ta en stig där du får plats med din vagn och kör slalom mellan stock och sten. 

Du kanske också ska testa att gå ut på en ridbana (om det finns, annars går det lika bra i en platt hage) och longera eller löslongera. Du kan också lägga ut en pinne på marken med två hinkar under så blir det ett litet hinder som du kan antingen löshoppa med eller så longerar du. Fast ska du longera kanske det räcker med två stora stenar och en pinne, så det inte blir för högt!

Sen det absolut viktigaste (vad jag tycker iallafall) prata med din häst. Om du sitter knäppt tyst bakom häst eller på så blir det ju lång tråkigt till slut. Det är som om att du går ut i skogen med en kompis eller någon i familjen och ni säger inte ett ord. Jag menar, hur kul är det? ;)

Så det finns massor du kan göra för att få hästen motiverad. Men låt Aldrig hästen vinna över dig! :)

Hoppas det är till hjälp! :D

~Liv Persson - Eucalyptuslivet.blogg.se~

sillen03
9/29/14, 9:29 PM
#2

Tack!! För ett snabbt och VÄLDIGT BRA svar. Var värkligen till hjälp!!:) nu ska vi här försöka!!! :) : b

sillen03
9/29/14, 9:31 PM
#3

Tar gärna mot fler bra idéer :)

Qalaspuff
9/29/14, 10:03 PM
#4

Håller med om samtliga punker hos #1 och säger bara: Variation. Gör man samma sak hela tiden med en häst, speciellt ponnyer vad jag märkt, blir de väldigt lätt less. Och har man då en shettis som inte gör mer än nödvändigt i vanliga fall blir det inte bättre om den finner allt som har med träning långtråkigt! 

Tömköra är kul, sätt upp ett par koner (hinkar, stenar, vad som helst som går att ställa på samma sätt) och öva snäva svängar i slalom och liknande. Tömkör på volt, typ longering fast man tömkör bara istället (lättare att kontrollera om man har en häst som är ovan longering). Bra både för muskler och kommunikation med kusk/ryttare! 

Nu är det nog snart lite sent för det oavsett del i landet, men bada brukar många hästar tycka är kul! Finns det någon plats att simma med häst, eller t.o.m köra på sandstrand om har sådan tur, så kör gärna hästen en bit i släp och far ut och träna där. Åka någon annanstans än precis utanför stallet är också ett bra sätt att få variation för en lätt uttråkad häst.

Vill man sysselsätta en häst kan man ju köra NH och trickträning någon "mellandag" (helt enkelt mellan de dagar man rider/kör) så får hästen lite hjärngympa också. 😃

Tessan08
9/29/14, 10:28 PM
#5

Vi har i stortsett inga körvägar alls, endast en bana att köra på + en skogsslinga. våran rids både i dressyr + hoppning. Longeras över bommar och små hinder. Tömkörs i skogen eller mellan koner. Ibland lastar jag och dottern honom + min cykel och en picknickkorg och åker till ett annat stall på Järvafältet här i Stockholm, där finns oändliga kör och ridvägar, han tycker det är superkul när dottern rider och att få "jaga" efter mig när jag cyklar. Härligt också att få komma ut och se annat än bara banan hemma :)

sillen03
9/30/14, 10:11 PM
#6

Putt

Annons:
Frejsaan
10/2/14, 8:21 PM
#7

Vi brukar ridträna våra hästar i både hoppning, dressyr och galopp. Dom äldre lär vi galoppera på kommando och så galopptränar vi med vagn! Det tycker dom är jättekul!! :)

Upp till toppen
Annons: