Annons:
Etikettallmänt
Läst 1827 ggr
Solvalla_Liv
9/29/14, 8:47 PM

Hur gör du? :)

En liten rolig fråga nu när älgjakten snart drar igång. Hur gör ni för att visa jägarna att det inte är en älg utan en häst o vagn som kommer? Kommentera gärna nedan med idéer och andra bra saker och tips ni vill dela med er kring detta. Bara roligt och se hur andra gör för att varna jägarna bättre. :)

~Liv Persson - Eucalyptuslivet.blogg.se~

Annons:
AnnaFagerell
9/29/14, 8:49 PM
#1

En jägare ser inte fel på em älg å en häst

Medarbetare på djurskydd.ifokus

VildaVittra
9/29/14, 8:51 PM
#2

#1 Jaså? Hur kommer det sig då att hästar skjutits av jägare i hagarna?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Em_
9/29/14, 8:58 PM
#3

Kände en gubbe när jag var liten. Har var la ett original på sitt sätt. Hade korna i skogshagar. Efter att jägare skjutit kor några år i rad tog han målarfärg och skrev KO över hela sidan på korna lagom till jaktsäsongen😃


VildaVittra
9/29/14, 9:14 PM
#4

#3 Fast det är ju lite riskabelt, jägarna skulle då ju lätt kunna tro att det är älg-kor det är frågan om. 😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Tessan08
9/29/14, 10:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Reflexer på hästens ben, nosgrimma, slaggjord och tömmar, på vagnen + hjulen och reflexväst på mig! När det skymmer el är mörkt 2 st extra ljus med ström från ett mc-batteri framåt, sätter även på vita små blinkande lampor framåt och röda små blinkande bakåt när vi kör på vägen ner till banan så bilarna ser oss! Vi ser ut som en julgran men lovar att vi syns bra :)

Durris99
9/30/14, 9:12 AM
#6

när jag far ut och och kör på kvällarna och när det är mörkt så blir det alla möjliga reflexer, reflextäcke, reflexer på alla benen, reflex på tömmarna och på huvudlaget och reflexpannband och brukar ibland sätta nått i svansen, Är helt galen i reflexer och kan aldrig bli för mycket;) har också såklart lampor på vagnen och pannlampa och reflexväst;)

Annons:
Teja-Bea
9/30/14, 2:30 PM
#7

MASSOR med färgglada reflexer och kläder på både  mig och hästen!

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Linneawestberg1998
9/30/14, 10:10 PM
#8

En jägare ser väldigt lätt fel på en älg och häst! Därför jag ALLTID har på mig färgglada kläder/ reflexer på både mig och hästen.

Linneawestberg1998
9/30/14, 10:10 PM
#9

En jägare ser väldigt lätt fel på en älg och häst! Därför jag ALLTID har på mig färgglada kläder/ reflexer på både mig och hästen.

Kajsaflorre
10/1/14, 6:51 PM
#10

Dels brukar jag försöka att köra när det inte är jakt, men om jag är osäker brukar jag prata ganska högt med hästen och ha färgglada kläder på mig.

AnnaFagerell
10/1/14, 9:19 PM
#11

Bevis på att en jägare skjutit en häst där det ej påvisats alkohol eller dyl….

Medarbetare på djurskydd.ifokus

AnnaFagerell
10/1/14, 9:20 PM
#12

Reflexer när det är mörkt är väl vanligt folkvett och ska väl inte bara bäras vid jaktsäsong

Medarbetare på djurskydd.ifokus

VildaVittra
10/1/14, 9:21 PM
#13

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
nika85
10/2/14, 7:59 AM
#14

Vi får inte vistas i skogen vid jakt. Jägarna sätter upp stora skyltar "Jakt pågår" på de mindre skogsvägar vi brukar nyttja. Då får vi hålla oss hemma på gården eller till de större grusvägarna.

[Vikur]
10/2/14, 5:04 PM
#15

Jag har brukat ringt till de som har jakten i området och fråga var de är om om det är okej att köra där:) sen har vi ju reflexer också.

StuteriSolo
10/2/14, 5:51 PM
#16

Då vi här i norrbotten har älgjakt mellan 1 september och någon gång i november så väljer vi att inte vara i skogen de dagar då det jagas, och har man tur får man veta när de har skjutit fullt så man kan återvända till annat än de vanliga vägarna. Det innebär även att vi inte kan använda våra skogsbeten efter den sista augusti 😕 och att det dyker upp jakthundar och ställer våra hästar i hagarna vid sjön eller här på gården, en och annan kanin har blivit ihjälstressad av dessa små raringar. I år har vi faktiskt bara haft en hund på gården än så länge, och den hade pejl så det kom fort en liten jägare och hämtade upp den. Bra att det finns ställen där de sätter upp skyltar när de jagar, då vet man ju var de är!

AnnaFagerell
10/3/14, 12:51 PM
#17

#13 tycker bara det tyder på en människa som inte bör ha licens. Jag vill ändå tro att de flesta jägare har mer vett än så. Rötägg kommer det alltid finnas, kolla inom vården där man opererar i fel ben osv. . . Generellt tycker inte jag att jag behöver oroa mig för att en jägare skjuter mina hästar. Däremot vet jag de som skjuter katter utan halsband. . .

Medarbetare på djurskydd.ifokus

VeronicaP
10/3/14, 12:53 PM
#18

Här sätter de upp skyltar när de ska jaga så då är vi inte i skogen helt enkelt

Upp till toppen
Annons: