Annons:
Etikettallmänt
Läst 3902 ggr
Ernst-Romeo
9/30/14, 11:44 AM

2014 ett rekordår

Läs mer på www.russtravare.se

Annons:
Tusen
9/30/14, 12:19 PM
#1

Vad jag kan utläsa av detta inlägg så tycker vederbörande att det är fullt rimligt att hästar som inte sänker sig mer skall bort från travbanorna. Bra för uppfödarna, synd om de barn som inte vill sälja eller slakta sin älskling om inte föräldrarna har egen gård eller en uppsjö av pengar. Ponnytravet har därmed blivit en rikamannasport, vilket det absolut inte var då vi började. Snarare tvärtom. ALLA var välkomna på den tiden. Synd att det blivit en sådan utveckling. :(

Nellan-
9/30/14, 12:45 PM
#2

Jag personligen upplever detta väldigt kränkande. T.ex att snabba hästar är mer värda att vinna än saktare hästar, hur sjukt låter det inte?

Slätthans
9/30/14, 10:52 PM
#3

Bra skrivit Bengt!

Givetvis ska tävlingssystemet gynna bra hästar gentemot smygkörda icke rekordsänkta hästar, sen kan vi bara hoppas det blir efterfrågan på våra toppstammade (läs travstammade) unghästar igen.

amandahandersson
9/30/14, 11:58 PM
#4

Det knyter sig lite i magen på mig när jag läser det här.
Jag kan berätta min story. Jag började på travskola när jag var 6 år gammal och tog min licens som 10-åring. Min mamma var hästintresserad men genuin ridtjej och min syster höll också på med hästar men var inte ett dugg tävlingsintresserad, så när det var dags att köpa häst byggdes den gamla ladugården på mormor och morfars gård om till stall och vi fick varsin ponny. Jag köpte en snäll shettis, en nybörjarhäst som jag skulle få lära mig med. Det var inte på tal om att kolla på stammar - ingen kunde ett skit om det och det tog en stund innan jag kom på att vårt russ som köptes som ridhäst till min lillasyster var efter Niklas II - här var det frågan om barnvänligt material. Jag lärde min pappa sela och han blev motvilligt involverad i hästverksamheten då min mamma och jag bråkade konstant i stallet (jag fick INTE ha checkrem på min ponny, det såg ju ut att göra så ont), plus att hennes tävlingsnerver kan vara de värsta som finns.
Det tog 2 hela och nästan ytterligare en halv innan min första seger kom. DÅ travade min älskade shettis för första gången under 3.00 också. Han gick 3.25 sin första säsong, 3.07 sin andra och nu slutade hans tredje säsong på 2.56. Till slut landade han på rekordet 2.35, så han (eller förmodligen tränaren också) utvecklades.
Jag blev sugen på att tävla mer och ville såklart börja köra russ när jag var 12-13 år. Mamma och pappa tyckte två hästar räckte gott så jag fick snällt börja köra vårt russ som vi hade, som vi köpt som ridhäst då han tidigare inte travat en sekund under 3.00. Fy sjutton vad vi jobbade, han och jag. Efter 15 starter på 5 säsonger tog vi ändå 3 segrar. Jag minns hästen med massor av blod, svett och tårar, men samtidigt är jag så tacksam över allt han lärt mig.
Så kom ju den där speciella hästen. När jag var 15 år övertygade jag nämligen mamma och pappa att jag ville ha något "riktigt" att tävla med sen när jag blev för gammal för min shettis (det fanns ju en del frågetecken kring russet jag hade), så jag bestämde mig för att köpa en 1-årig unghäst för jag ville göra den resan. Vid det här laget kände jag ju till lite mer om travstammar och hittade en som passade mig perfekt. Jag tog ett lungt mellanår (min hoppedocka sprang 3 lopp, vi vann 2 av dem), körde in min då 2-åriga kompis, sen startade vi. Han tog två svenska rekord och vann Kriteriet. Razmus Raid heter han.

Idag tycker jag att jag verkligen kan köra häst, jag kan mycket. Självklart är det jättebra att lära av andra och jag har lärt mig väldigt mycket av andra genom åren, och gör det fortfarande, men att få praktisera sin lärdom och finna sin kunskap är guldvärt. Det sätter sig i ryggmärgen. Och se, det gick bra även för tjejen som kom sist i de flesta loppen med en ponny som försökte springa hem i stallkurvan.

Hur ska talanger växa fram när de försvinner bort direkt bara för att de inte har rätta förutsättningar? Föräldrar som kan och vill köpa flera ponnyer, som lär dem? Jag vägrar tro att alla talanger är "proffsungar" (även om det finns många duktiga av dem med) utan det finns fler. De måste få plats och tid att växa. Tid att lära sig allt som ingen säger åt dem, möjligheten att få fortsätta träna och tävla SIN kompis - de har bara fått EN häst och kommer inte få och förmodligen VILL de inte byta ut den heller. Det handlar om kärlek, och BARN som lär sig och ska älska det dem gör.

Och btw, #3, en bra häst kan smygköras också…

amandahandersson
10/1/14, 12:07 AM
#5

Kan ju poängtera att jag tror många ponnyungdomar känner igen sig i min story. Vi har gått samma väg och vi är jätteduktiga och jätteviktiga!

Tusen
10/1/14, 7:06 AM
#6

#3 Vad tror du kommer hända med din toppstammade ponny som ändå inte blir så bra så att den tar sig hela vägen upp till eliten? Det finns många av den sorten. Många fler än de som når toppen.

Annons:
giffan
10/1/14, 8:11 AM
#7

Ja alla tycker vi olika. Men ponnytrav ska inte bara handla om att vinna! Ponnytrav ska handla om så mycket mera. Det ska handla om gemenskap vänner och erfarenheter. Allt man behöver för att komma vidare i livet. ponnytrav ska vara roligt. Är det verkligen roligt när loppen vinns av en och samma helt överlägset,som du skriver alla andra är långt bakom. Inte för spännande att se en sådan startlista. Mycket roligare att se lopp där alla hästar får kämpa för segern, och det är där kuskarna lär sig köra häst! Är det verkligen så vi vill ha ponnytravet,några få överlägsna vinnare och resten utfyllnad? Precis som i stora travet behövs det plats för alla. Det ska inte vara meningen i ponnytravet att man ska behöva åka 30mil för att kunna starta när hemma klubben har tävlingar. Men finns det inte lopp har man inget val om man vill kunna tävla. Divisioner i all ära,men dom som inte platsar där var ska dom tävla då? Det finns inte bara elit hästar i ponnytravet. Russet är en bred ras som ska vara bra på mycket. Inte bara kunna springa fort på en travbana. Och det tycker jag du glömde i ditt elittänkande inlägg.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

karinpoberget
10/1/14, 9:09 AM
#8

Vad hjälper det att vi har en massa toppstammade (travstammade)  ponnyer när dom tilltänkta kuskarna har har gett upp för länge sedan?

Där kommer alla duktiga uppfödare att stå med sina fantastiska hästar  som ingen vill ha, vi ser ju redan dom tendenserna…..

Tessan08
10/1/14, 10:45 AM
#9

Så otroligt dumt och trångsynt Bengt, Ponnytravet måste förändras till ett Ponnytrav där ALLA är välkomna igen om det ska överleva! Skippa allt fokus på endast en elit!!, Ponnytravet SKA vara en bred barn och ungdomssport där barnen tävlar på LIKA villkor och de gör dom banne mig inte med endast penninghandicap, detta system kommer att ta död på Ponnytravet!!!!

faril
10/1/14, 1:55 PM
#10

Ja Bengt, visst är det fantastiskt med lopp som är avgjorda redan i startlistan med de snabbaste hästarna som startar 2-3 volter framför de gamla långsammare trotjänarna som inte har utvecklats i den takt som krävs.  Är du redo att köpa och ta hand om alla dessa hästar som då inte längre duger till tävlingshästar? Eller skall de bara slaktas för att göra plats för nya yngre snabbare hästar.  vem har i längden råd med en sån utveckling? Eller är det meningen att vi skall ha en tävlingsverksamhet med ett par proffsstall och Travskolor som skall sköta allt tävlande (personligen tror jag att det är det som ST vill ha) för det är på väg dit vi är nu.  Lycka till Ponnytravet och hoppas att penningproppivrarna tar sitt förnuft tillfånga så att vi alla kan tävla på lika villkor.

Slätthans
10/1/14, 2:09 PM
#11

#6 Jasså du vet att mina hästar inte blir bra. Tycker du ska kolla vad jag fött upp först

amandahandersson
10/1/14, 3:10 PM
#12

Tycker inte ponnytravet ska pissa på kärleken som många av oss har till hästarna. Det är nog brist på den i stortravet i form av hästägare som inte ens skulle känna igen sin häst i en hage (eller kanske rentav på en stallgång också). Där tycker jag vi ska våga välja kärlek framför elittänk. Det finns ju inte ens några pengar att vinna.

Tusen
10/1/14, 3:23 PM
#13

#11 Nu menade jag inte dig personligen men eftersom du tar upp det så vet jag att du fött upp ponnysar som har vunnit kriteriet. Men har ALLA dina uppfödningar blivit SM-hästar? Nu känner jag inte till ALLA dina uppfödningar men vilka har du fött upp som nått SM-klass?

Meningen med mitt inlägg är att det finns massor med välstammade (trav) ponnysar som trots att de har superstam inte når den högsta toppen av individer inom ponnytravet. Har inte de rätt att tävla då?

Och alla som INTE har utpräglad travstam som ändå blir rätt hyffsade? Är de inget värda?

Annons:
VeronicaP
10/1/14, 5:12 PM
#14

Herregud vilket gnäll, tycker Bengts reflektioner var bra och kan nog tycka att jag inte har tolkat det lika negativt som vissa andra här.😃

fijalar
10/1/14, 8:31 PM
#15

Jag har blivit så trött på det här o hadde det inte varit för att vi skaffat en ny liten stjärna så hadde vi sluta nu I år,Razmus lilla kille blir inte snabbare och vill inte åka 25 mil enkel resa längre för att veta att han blir sist, russet det behöver vi inte prata om,hon är inte klar I dom tiderna ,andra shettisen pinar på bra men 2,44 I tid o får springa med dom som har 2,25.nä stora grabben går över till stora travet och  razmus tröttnar och jag har märkt att rid världen har blivit mycket trevligare än den va förr.

Slätthans
10/1/14, 9:39 PM
#16

#13 Vill klargöra att jag endast fött upp 4 startande russ som är äldre än 5 år och alla är ston. 2 av dem lånade jag ut för att få unghästmeriter o båda vann kriteriet och är numera avelsston. En annan sålde jag och hon tillhörde årgångstoppen men sen blev det nåt annat strul (inte med hästen) så hon tävlade inte så mkt men gick iaf runt 2min. Och den andre som jag också sålt och är den ende som tävlat upp i åldern tillhörde årgångtoppen med och tävlar än och är bland Sveriges snabbaste ston och har gått 1.47 i år.  Jag är övertygad om att det är unghästmeriterna som värdefullast när det gäller att göra avelsframsteg så därför har jag satsat på det.

Och ja- jag anser att mina stons avkommor är mer värda än en med omeriterade föräldrar

amandahandersson
10/1/14, 11:51 PM
#17

Jag tillhör absolut "klubben" som inte bara tycker ponnytravet ska vara lek och rosetter. Men man måste vara medveten om bredden inom ponnytravet - det är väldigt stor skillnad på en 10-åring och en 17-åring, både hur tankesätt och målsättning fungerar. Vi kan inte välja en sida att satsa på utan vi har en liten sport som behöver ALLA utövare, därför måste det finnas ett ponnytrav för alla.

Teja-Bea
10/2/14, 8:19 AM
#18

All eloge till de uppfödare som plockat fram elithästarna med så kallad travstam.. Men vem är det tänkt att de ska tävla emot om inte de "vanliga" ponnyerna får får en ärlig chans?

Jag som russuppfödare blir rädd att detta elittänk. Ska ponnytravet baseras på endast på elitponnyer och alla betäckas med samma 5-10 hingstar så är vi snart tillbaka i struten med inavlade russ…!!!
Då dör både ponnytravet och Gotlandsrussen som ras!

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Frickan_mary
10/2/14, 9:05 AM
#19

Tycker de är för mycket fokus på å bara vinna. svårt o känna glädje när segrar är allt som räknas för folk , man känner press utifrån fast än att man själv kanske är super glad över en 4de plats o ponnyn varit.superbra? Så trött påre ibland bara

giffan
10/2/14, 9:24 AM
#20

Att vinna är ju att lyckas. Men att lyckas är inte alltid att vinna.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Annons:
Reko
10/2/14, 2:47 PM
#21

#18 Jag är inte lika säker på inavelsrisken som du. Tvärtom ser jag rekordhållare som har mödrar som inte startat. Tuffing och Thyra Tyranns mamma har inte startat, inte heller mormor som skulle kunna få Elit om hon bara hade en avkomma till. Piggybanks mamma har inte heller något vidare rekord. Gumino och Tysons mammor har inte heller startat. Tydligen finns det goda travgener i russen ändå och det är värt att tänka på. Det är när man tror att endast travmeriterade föräldrar är det som fungerar som man är riktigt illa ute.

Däremot tycker jag att travet är något raskarakteristiskt som vi måste slå vakt om. Det får inte glida isär i två raser som nordsvensken gjorde.

Nathalie_p
10/2/14, 4:30 PM
#22

Om detta nya system med pengalopp ska finnas så ska ju verkligen inte 2.10 hästarna & snabbare få rekord lopp , hur rättvis är det ??? Det är självklart dem bara gynnar dem hästarna ! Har själv knappt kunnat fått ut min egen då han tjänat 2900kr & 4000kr loppen nästan aldrig blir av & tar jag ut han i högst 7000kr får han stå på start med hästar som går 2.05 & han har rekord 2.18 ! Han kommer ständigt bli den hästen som får kämpa medans de snabba kan glida fram seger efter seger & får utvecklas i sitt eget tempo ! Men de långsamma hästarna ska stressa ihjäl sig & plocka sista peng ! Sen är det väl självklart alla vill vinna bullshit att säga att man anmäler ut sin häst för att bli 3a … !

Ernst-Romeo
10/2/14, 5:09 PM
#23

Jag fick frågan på Gotlandsruss.ifokus vad mitt postscriptum står för. Jag kan ju delge er det här också.

Anledningen till att jag på detta sätt agerar för russtravarna är att jag under åren sett hur russet har förpassats från att vara en fullt accepterad travare på Gotland med totalisatorspel och med eget loppnummer i programmen. Dessutom har jag sett hur russets exteriör förändrats ( i många fall till det bättre, men inte alltid ) men russets egenskaper har man i många fall bortsett från. Läs mer på  www.russtravare.se/34644690

Några av statushöjande punkterna jag tänker på är:

  1. STs sportdatasystem. Här skulle vi få en bekräftelse på att russtravarna är accepterade som travare och till mycket glädje för alla kalenderbitare.
  2. Höjda prispengar. Prispengarna har inte bara stått stilla de senaste 20 åren de har även i många fall halkat neråt.
  3. Priser till ägarna. Hästägarna är totalt bortglömda när det gäller russtravarna.
  4. Uppfödarpremier. Många uppfödare ställer russ till förfogande till ungdomar som tävlar. I bästa fall får man hem ett sto med bra meriter för kommande avel, i sämsta fall ett vrak. Med tanke på de låga prispengarna i russloppen borde uppfödarpremien i % vara högre än för varmbloden.
  5. Loppnummer i travprogrammen. Idag finns det som nr 21 och gömt långt bak så att igen hittar. Det borde vara lopp nr 1 om det körs först.
  6. Spel på russloppen. Spel på russloppen kördes på försök på fastlandet men eftersom russen inte finns med i sportdatasystemet trasslade ATG till det fullständigt, och försöket lades ner. Samtidigt med att spel på russloppen på fastlandet avslutades och att spel på russen på Visbytravet togs bort sänkte man åldersgränsen för att köra storhäst i totalisatorlopp. Man tog kuskarna från russloppen till stortravarna.  De räcker med att du skall fylla 16 under året för att köra i totalisatorlopp. I Galoppsporten räcker det med 15 år.
  7. Kuskstatistik. Statistiken finns men någon skall trycka på knappen för att skriva ut den.
  8. Stoltheten. Att Svensk travsport kan sträcka på huvudet och säga att vi har två unika hästraser i Sverige som ST jobbar för.

Detta är några punkter jag tänker på när jag skriver.

För övrigt anser jag att russet borde ha samma status som Kallblodstravarna (f d den Nordsvenska Travaren) har inom Svensk Travsport.

Bengt

Upp till toppen
Annons: