Annons:
Etikettutrustning
Läst 2099 ggr
KillBerry
1/27/15, 12:54 PM

Inkörning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag behöver lite hjälp. Jag har nu bestämt mig för att jag ska ge mig på att köra in min ponny. Jag köpte en begagnat bröst rem sele och fick hem den igår. innan jag köpte nuvarande ponnyn hjälpte jag till i ett trav stall och har selat många gånger, men nu får jag verkligen inte till de!

Här på bilden så har jag selat hästen, allting "stämde" men ändå inte.. remmarna jag håller i har jag förstått är "säkerhetsremmar" när man har spänt fast vagnen.. men jag har inget annat att spänna fast den med??

fick med två "öglor" som jag har förstått att man ska föra in vagnskänklarna i men saknas de inte något?

Lets not and say we did

  • Redigerat 9/20/22, 3:32 PM av Nephi
Annons:
Zollan
1/27/15, 3:49 PM
#1

Jag tror jag har svaret :-)

När du selar med säkerhetsremmarna gör du så här:

1. Remma ena änden runt höger skalm några varv och sedan

2. remmar du andra änden runt vänster skalm några varv och sedan

3, tar du remmen som nu hänger på höger sida (där du remmade först) o tar den under magen och fäster den i den remmen som hänger på vänster sida. 

Så den låååånga säkerhetsremmen du håller i på bilden ska alltså sättas fast i sig själv, då det i ena änden finns ett spänne och andra änden finns det hål i :-)

Hoppas du förstod min förklaring!

stuteriMo
1/27/15, 4:33 PM
#2

Det är ingen travsele på bilden. Utan en bröstsele det är nog därför du inte känner igen remmarna.

Tusen
1/27/15, 4:43 PM
#3

Både #1 och #2 har rätt. Detta är inget travsele utan ett bröstsele med fast brösta. Remmarna du håller i är en säkerhetsgjord. Den sitter fast i tömöglorna och skall lindas runt skacklarna på vagnen (framtill), låsas och sedan skall den långa delen gå under magen och fästas ihop med den kortare delen. Detta är för att om du kör med en bröstsele och använder en enaxlad vagn så kan den tippa bakåt om den inte fästes med säkerhetsgjorden. 

OBS! Detta är en provisorisk lösning och alltså inget bra alternativ om man vill fortsätta köra. Köp en riktigt travsele eller en gigsele.

KillBerry
1/27/15, 4:57 PM
#4

men saknas de inte något att sätta fast vagnen i? känns som om säkerthetsgjorden borde sättas på efter den "riktiga" gjorde? vilket jag inte har fått med.. stämmer de?

Lets not and say we did

Tusen
1/27/15, 5:51 PM
#5

#4 Jo, det fattas två remöglor som skall sitta i metalldelen som håller ihop, brösta-delen, bukgjorden och själva däckeln. Hoppas du förstår vad jag menar.
Men som sagt använd ett annat sele. detta sele är inte bra till annat än tvåaxlade vagnar (och knappt det)

KillBerry
1/27/15, 8:17 PM
#6

okej tack då förstår jag !
Jag ska bara använda denna sele när jag kör in hästen.. han är ridhäst så körningen är bara något jag ska kunna ha som alternativ, vill inte lägga pengar på en dyr sele innan jag ens vet om hästen kommer acceptera de :) när jag väl börjar köra honom så är de bara lite rundor hemma på grusvägarna :) tack för alla svar!

Lets not and say we did

Annons:
ostsiv
2/4/15, 9:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

.

Upp till toppen
Annons: