Annons:
Läst 1570 ggr
einarsson
2015-02-07 22:16

Kostnad mätning

Vad kostar det att få en ponny mätt i din klubb? Kommentera gärna och skriv vilken klubb det är.

Annons:
Tessan08
2015-02-08 10:01
#1

Ska det inte kosta ungefär lika över Sverige att få sin ponny mätt av en ponnytravklubb. Det verkar ju skilja ett par hundralappar för exakt samma sak! Vi betalade 750kr, 500 till mätmännen och 250kr till veterinären i Sthlms ponnytravklubbs mätning 2014.

savrarpstuteri
2015-02-08 10:40
#2

JVP rekommenderar klinikens (som ligger vid banan) mätning. Där får de mätning som sen gäller för alla sporter!

Tyvärr inte "gratis" men klubben lyckades inte ordna så mycket billigare samt att ingen ville hålla i det.

Tusen
2015-02-08 11:50
#3

#1 Det finns inget som säger att man måste ta lika över hela Sverige.  Jag tror det finns ett rekommenderat pris men det är nog en riktlinje. Man får inte bilda kartell i Sverige, då fri konkurrens ska råda.

Tessan08
2015-02-08 12:53
#4

Jag skrev inte precis lika utan ungefär, lite skillnad! Tycker ändå att det är galet om det är så att det kan skilja 300-450 kr för en mätning mellan olika ponnytravklubbar.

Stallmima
2015-02-08 13:05
#5

Nu röstade jag bara på en summa för att få läsa tråden, kunde ju vara bra att ha en "vill bara läsa" knapp

savrarpstuteri
2015-02-08 13:14
#6

Att det kan skilja jättemycket är egentligen inte så konstigt.

Klubben kanske har en vet, eller mätmän som är mer eller mindre ideella, klubben väljer att sponsra till viss del eller så tar klubben ut den faktiska kostnaden med mätmän, veterinär o reseersättning som är.

Tvinga fram en gemensam kostnad är helt omöjligt!

Annons:
VeronicaP
2015-02-08 16:32
#7

Kan iof tycka att klubben ska hålla i en mätning om året, är de mätmänen som finns på kliniken JVP godkända mätmän för travet och har de även rätt mätintyg ?

Vi anordna en mätning om året i klubben , mycket jobb är det att få ihop det då de måste passa med båda mätkvinnorna och veterinär men de brukar gå ihop.

Hos oss står även klubben för mätintyget för medlemmarna de behöver inte betala något för dem.

Ibland har vi även tagit in utomstående som fått mäta men i år blir det inte så.

savrarpstuteri
2015-02-08 18:57
#8

#7 Ja de är godkända och har rätt intyg för travet och övrig sport =)!

Man får allt på en gång.

Sara-Juventus2
2015-02-08 19:01
#9

Som vi drog ihop det nu hos Tolänga är perfekt! & tycker det är Max som vi betalade 570kr/häst 😃

karinpoberget
2015-02-08 23:04
#10

Mätmännen är ju utbildade och vem betalade deras utbildning?

Har dom själva stått för "kalaset" eller är det kanske så att någon klubb betalt för deras utbildning?

Hur räknar du då ut den " faktiska kostnaden"?

Får klubben någon typ av "gottgörelse" av mätmännen som tack för utbildningen?

All heder åt Tingsryd med deras veterinär och mätmän som med human avgift och fantastiskt bemötande gör att man alltid ser fram emot att åka dit och få sina hästar mätta.

 Där är härliga engagerade människor som gärna tar sig tid att berätta lite om din hästs förfäder och hur dom var som individer eller om dom hade några "egenheter". Några få trevliga ord om din häst som gör att man kommer på sig själv med att sitta och småle i bilen på vägen hem…

Tusen
2015-02-08 23:17
#11

#10 Mätmännen bekostar i allmänhet på sin egen utbildning. Personligen känner jag inte till en enda mätman vars utbildning betalats av någon ponnyklubb.

Förr hade vi mätmän i vår klubb vars barn var aktiva. Då skänktes alla pengar till klubben av mätmännen och veterinären. Priserna var också låga (endast en mätman krävdes på den tiden). Numera finns inga  mätmän eller veterinär vars barn tävlar i ponnytrav i klubben så därför är ett ideellt arbete inte tänkbart. 

Det är klubben tillsammans med travskolan som arrangerar mätdagar. 

Mätning på ATG-klinik är ju ännu dyrare. Vi fick betala 1000 kr men då blev våra mätta både för trav och ridsport.

savrarpstuteri
2015-02-09 09:13
#12

#11 Håller med.

#10 Den faktiska kostnaden menade jag är den summan som mätmän, veterinär tar ut inkl. reseersättning.

Det är därför det också kan skilja oerhört mycket i pris om någon klubb har ideella eller subventionerade mätmän/veterinär .

Den klubb jag varit verksam i kunde inte erbjuda mycket lägre pris än vad det kostar att mäta på kliniken som erbjuder mätning regelbundet och också ger mätning som gäller för all sport!

Upp till toppen
Annons: