Annons:
Etikettavel
Läst 2592 ggr
Lise
2/11/15, 12:03 PM

Golda Apache

Undrar var Golda Apache står och om han finns till avel i år.

Annons:
Stallmima
2/11/15, 12:05 PM
#1

Har för mig han står i dalarna hos Therese Bjurman

tomj
2/11/15, 3:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Hos Thesese i Dalarna! 🙂

VeronicaP
2/12/15, 2:32 PM
#3

Men vad jag kan se så är han inte import exporterad hit till Sverige och inte har gjort CEM test heller och får då eg inte användas i aveln, vet inte om han betäckt något i fjor, men finns inga betäckningsrapporer för honom i stamboken.

http://www.shetlandsponnyn.se/Stambok/Visa3Led.aspx?Nr1=109521

Så frågan är hur det fungera att registrera avkommorna i Sverige då inte alla papper är i ordning och enligt Shetlands och Svenska regler för att lösa betäckningsblock måste de har gjort CEM test.

http://www.svehast.se/hingst

Lise
2/13/15, 8:01 AM
#4

#3 Det var ju synd, finns inte så många "travhingstar" att välja mellan och de som finns börjar bli gamla.

Reko
2/13/15, 9:21 AM
#5

#4 Ett CEM-test är inte hela världen. Det finns gott om tid innan betäckningssäsongen att få det gjort. Bra att det uppmärksammas så inga stoägare kommer i kläm.

VeronicaP
2/13/15, 10:01 AM
#6

#4 Nä och därför lite synd att inte alla papper är i ordning.

CEM test behöver bara importerade eller hingstar från utlandet göra.

Ett tips till alla som  tänker betäcka med Shetlands hingstar är ju att gå in och kolla i stamboken och är man osäker så går det alldeles utmärkt att maila till kansliet att få svar.

Sen är de ju vissa hingstar som inte har köpt betäckningsblock pga de inte fått några betäckningar ännu, är de bara de som fattas så kan man ju maila och höra av sig till hingstägaren och fråga om de har tänkt lösa betäckningsblock.

#5 Nä de är inte hela värden att få papper i ordning, men bra att upplysa så tråkigt för sto ägare att komma i kläm, tror nog att de är många som inte har koll på alla regler som gäller .

Annons:
CarinaA
2/13/15, 3:00 PM
#7

#4 Lufsen ? Tror att han står hos Stuteri Emmero ?! Hade så gärna betäckt med honom…………………………(y)

Erja
2/13/15, 3:43 PM
#8

#4 Maxmer står i Enköping. Är dock gammal men frisk, pigg och fertil :)

Lise
2/13/15, 8:27 PM
#9

#7 Lufsen har jag också tänkt på, men tyvärr har han haft dålig fertilitet så jag vill gärna först se om de ston han betäckt i år bli dräktiga. 

#8 Ja han har ju också lämnat bra, tål att tänka på :)

stuteriMo
2/14/15, 9:26 AM
#10

Rasmus II är också pigg o kry.

Sara-Juventus2
2/14/15, 9:28 AM
#11

Står Rasmus i Kalmar?

stuteriMo
2/14/15, 10:28 AM
#12

Sara Rasmus står ca 2 mil över om Växjö.

Sara-Juventus2
2/14/15, 12:35 PM
#13

Okej. Tack!

Annons:
LolloLissel
2/22/15, 7:25 AM
#14

CEM test kan det tas av en vanlig veterinär? Kostar? Import exporterad hit till Sverige, vad ska man göra då? Kostar?

Reko
2/22/15, 10:13 AM
#15

Ja, det tas av veterinär. På 80-talet gjordes det obligatoriskt på alla nordsvenska hingstar då det kommit in i rasen. Jag kommer inte ihåg vad det kostade då och det är inte aktuella priser. Ring ett veterinär och fråga!

Upp till toppen
Annons: