Annons:
Etikettträning
Läst 1264 ggr
LeeKnow
3/4/15, 10:28 PM

Kval

Hej jag undrar vad som egentligen gäller angående att köra på banan? Enligt några på Färjestad (hemmabana) och typ alla vi pratat med säger att kusken inte behöver ha licens, sålänge tränaren har det. Men om inte tränaren har licens så måste kusken ha det. 

Men en familj som vi är vänner med säger att man (kusken) måste ha licens för att köra på banan.    Tror att de har missuppfattat eftersom alla andra säger att man får, men vill ändå vara säker så frågar här :) 

Läste en diskussion i Facebookgruppen "Ponnytravarna" och jag tolkade det som så att om en Licensgrupp kör ett provlopp, då kan man va med med sin ponny och kvala den? Har jag förstått det rätt då? 

Är kvalet för russ på 1640? :)

Annons:
sandraedv
3/4/15, 11:27 PM
#1

Du måste ha licens för att köra kval, men inte för att träna på travbanan. Du ska dock ha kunskap om hur du får köra på banan. För att få träna ponny måste du ha licens så att tränar inte skulle ha licens men kusken är omöjligt om inte kusken har den på sin tränarlista men då är det ju den som är tränare :) kvalet för russ är 1640m

LeeKnow
3/5/15, 9:38 AM
#2

För att kvala vet jag att jag behöver ha licens, har en kompis som kan kvala (om hon vill dvs ;)) annars får jag vänta tills jag får licens själv :) 

Min syster har mina ponnies på sin tränarlista, och hon har licens. Jag har inte licens. Detta har vi fått förklarat för oss att det räcker för att få köra på banan, då det är tränaren som bestämmer om jag klarar av det. :)

ekbacka
3/5/15, 2:49 PM
#3

#2 Alldeles riktigt😃

LeeKnow
3/5/15, 6:49 PM
#4

Tack för era svar! :D Men hur är det med licensloppen då? Någon som vet?

giffan
3/6/15, 6:53 AM
#5

Nytt för i år är att man ska kunna kvala med licens loppen. Men det måste finnas med en ban/måldomare. Och man måste isåfall anmäla detta. Men det är rätt att det ska gå att genomföra. Kolla med din klubb och travskola. Sen stämmer det att du som inte har licens får köra på banan. Men hästen måste då stå på en lista och det är den tränaren som är ansvarig att du klarar av uppgiften.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

LeeKnow
3/7/15, 8:51 PM
#6

#5 Okej tack för svar! ^^ 

Kommer med en till (dum?) fråga, vet ju att det är krav på slaggjord, men om man har en s.k säkerhetssulky måste man då ha slaggjord? 

Alltså, har jag en säkerhetssulky måste jag då ha slaggjord också?

Annons:
sillen03
3/7/15, 9:19 PM
#7

Har man "vanlig sulky" så behöver du slaggjord men har du säkerhetssulky så behöver du ingen slaggjord! :)

LeeKnow
3/7/15, 9:43 PM
#8

#7 Okay ^^ Tack för svar

Kommer säkert mer frågor snart :P

Upp till toppen
Annons: