Annons:
Etikettutrustning
Läst 1301 ggr
Harry-Jojo
2015-03-24 13:26

Hon slår i sig

Kom in med en ponny ifrån dagens träning som har trampat sig själv.  Problemet är att det är inte det vanliga ställena. Såret sitter på utsidan av vänster fram ben. Såret går ifrån karleden (ovanför ballen) ner till hoven, som sagt på ytter sidan. (Ska se om jag kan lägga in bilderna från mobilen sedan)
Vad hade ni tipsat mig att göra? Hon går idag med skydd bak då hon bräddar och tar rejäla övertramp när hon gasar. Men hur skyddar jag utsidan av frambenet? Tips och råd?!

Annons:
Sara-Juventus2
2015-03-24 14:19
#1

Boots?

Emmelie93
2015-03-24 14:40
#2

lida men klisterlindor, mindre vikt än boots 🙂

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

Harry-Jojo
2015-03-24 16:03
#3

#1 Boots ligger nog för långt ner… Eller menar du bak?
#2 Vet sådana är grymma men kan man linda nere i karleden? Ger inte det skav, och ligger dom kvar där?

Emmelie93
2015-03-24 16:31
#4

Ja om du lindar en bit upp på benet och över kotan :)

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

Emmelie93
2015-03-24 16:31
#5

Ger inget skav :)

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

Harry-Jojo
2015-03-24 16:37
#6

Kan jag linda hela vägen ner till hoven? Det blir ju som ett transportbandars… Känns rätt osmidigt :P

Annons:
Emmelie93
2015-03-24 16:49
#7

Ja prova att linda typ 5cm över kotan o ner så långt du behöver :)

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

Harry-Jojo
2015-03-24 18:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Får inte på smidit sätt upp en bilden från mobilen så tog en googel bild och måla "dit" sårets placering. Ska kolla om jag lyckats linda det men hade uppskattat andra ideér med!!

Snurrii
2015-03-24 18:22
Emmelie93
2015-03-24 19:03
#10

Jaha! det ser ut så!
bakbens boots kanske är en bättre lösning? :)

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

Emmelie93
2015-03-24 19:04
#11

Knäkappor kanske också är en bra idé, då att hon kan bli tätare i fram utan att det gör ont :)

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

Emmelie93
2015-03-24 19:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

sånna här :)

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

Harry-Jojo
2015-03-24 19:56
#13

#9 Tack! Ska prövas!!
#11 hon är inte så tät fram än men då både moster och pappa hade knäkappor så ligger dom redo den dagen hon börjar ta i och lyfter upp i den höjden. Hon "joggar" runt i 2.20-2.30 idag och ´bara mesar men kommer tror jag!
# Sen, en sak jag inte förstår är hur vikten (boots) funkar på hur högt, snabba steg dom tar och hur långa steg dom tar? Hur påverkas dom av boots fram vs bak??
Känns lite fånigt att paketera en unghäst men hon lite för bra för att jag kan låta henne slå sig till vardags tills hon fått mer balans och styrka…

Annons:
MagganS-B
2015-03-24 20:37
#14

Jag skulle nog kolla hur hon är skodd också…..hon hinner förmodligen inte undan med frambenen! Ibland är det bättre att kolla sånt än att sätta på halva selkammaren.

Harry-Jojo
2015-03-24 22:31
#15

#14 Jag har inte sagt att jag vill ha tips om skydd. Utan hur jag får henne att sluta med det, hihi. ^^ Har du tips hur jag ska få henne att bredda mer bak? (eller på annat sätt lösa det) Hon är verkligen kort, kortaste ponnyn jag haft, och över 125 hög var av det mesta ben… Så hinna undan fram är nog svårt att lösa… Eller???

MagganS-B
2015-03-24 22:47
#16

#15 Du får be nån hovslagare som är bra på travare. Försök att få henne att bredda mer bak, möjligen halvrunda skor med tvärtå fram så framsteget blir snabbare och hon hinner undan. Man får testa sig fram, det är svårt när dom inte har plats. Men några långa tår skall hon definitivt inte ha vare sig bak eller fram! Ibland kan man träna fram den där bredden bak genom att skritta med tung vagn och låta dom arbeta med andra muskler än dom "vanliga"! Jättesvårt att råda när man inte ser hästen!

Snurrii
2015-03-24 22:56
#17

Tycker inte du ska mixtra med viktboots och liknande på en unghäst. Hon måste få hitta traven själv utan hjälpmedel. Speciellt när det bara gäller joggingtempo hemma. Nu vet jag inte hur pass ung din häst är. Men ex. En 3 åring, så vinglar dom lite, inte riktigt koll på alla ben ännu osv. Det kommer med tiden och tycker inte man ska störa det när det gäller att bara jogga i träning. Hellre skydda henne då med benskydd och bara ett bar enkla boots fram för att förhindra ex balltramp inte för att ändra hennes steg. Dom kan ju hoppa undan för något och trampa på sig, glömma bort sig och håller inte koll på benen. Låt henne hitta travet själv om hon nu är ung. Bara ha något som skyddar mot tramp. Sen som #14 sa, kolla hennes skoning är korrekt.

Harry-Jojo
2015-03-24 22:58
#18

#16 för står att det är svårt när man inte sett hästen!! Jag har tyvärr ingen riktigt bra travinriktad hovslagare så nära, utan har idag en "rid" hovslagare som är riktigt duktig. Vi brukar kunna diskutera oss fram till hur vi ska göra innan vi lägger på nya skor.  Får ta ett snack med han om han kan fixa det.
Ponnyn går idag men korta tår fram och bak, med tyngre skor och lite längre bakskor.

Harry-Jojo
2015-03-24 23:04
#19

#17 Nej, jag har inga planer på att sätta viktig boots på henne för jag håller helt med i din åsikt. Mitt mål i slutändan är att helst inte ha några skydd och annat tingel, tangel alls!
Men jag menar verkligen när jag säger att jag inte fattar hur man använder sig av boots! Har några äldre ponnyer som hade boots innan dom kom till mig men fattar inte vad det är bra för så idag går alla mina utan!! ^^

Benedicte
2015-03-25 01:51
#20

Jag vile fått en hovslagare att hjälpa dig som #14 berettade. Alla skos på sitt sätt, ock det förändrats med tiden så man får ändra med åldern också. Träna mycke tungt i låga farter för att förbättra baksteg. Lycka till :)

Annons:
tremil13
2015-03-25 09:34
#21

vi har en storhäst som alltid trampar sig själv. både fram och bak. vi har franska boots i bak och kör så ofta det går barfota bak så att hon inte ska trampa sig grovt i fram.

Harry-Jojo
2015-03-26 00:40
#22

#20 Har lärt mig att unga hästar som växer inte ska dra så mycket tungt… 🤦‍♂️ MEn skorna kan vi kolla på!
#21 Riktigt bra idé att ha framöver!! Hon har gått barfota hela vintern och funkat toppen men för sliten för tillfället för att gå utan skor. Men ska komma ihåg det till framtida snabbjobb och lopp!! :DD

giffan
2015-03-27 07:36
#23

Är det ett återkommande problem? ser den ut så efter varje träning? Det kan ju vara att det just var en tillfällighet, att hästen vinglade till,tog ett större steg just då osv som gjorde såret.  Hur ung är hästen? Startad? Kan vara du kör för fort. Vissa springer ju lite över sin förmåga och då hänger inte alla benen med riktigt. Kör i ett tempo till vardags som den klarar av, och kör lite längre istället kanske.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

jonnaoo
2015-03-27 08:38
#24

Min ponny gick brukskörning innan han kom till mig som 4åring så han har dragit tungt enda sen han var typ 2:)

Harry-Jojo
2015-03-27 17:12
#25

#23 Det är inga problem i snabbjobben utan hemma i det lugna tempon. Tror det är för att hon inte tar i utan flamsar runt.  Men det betyder ju inte att jag tycker det är okej att hon skadar sig :S
#24 Jag är uppväxt med att inte ska dra tungt när dom växer för att det belastar. Men alla gör ju olika och för vissa hästar funkar det säkert men vill inte riskera något i onödan utan vi väntar tills vi växt klart ist! Vi har inte bråttom! ^^ :D

Benedicte
2015-03-27 19:30
#26

Hästen ska väska i balan för att man borde träna i huvedtaget. Fast att träna grundträning på dom små är för att dom skal utvecklats till ett stärkt individ, fast man ska ju inte dra tungt på en gång, man måste göra gradvis ock sälvklart inte tungt i en väkstperiod. Fast snabbt kör iaf inte jag med min unghäst än :) Långa varierande turer, og han drar tungt i backe o inte i tryck. Viktigt att få utvecklad hjerte ock lung kapacitet också innan dom är färdiga i väkst :)

giffan
2015-03-27 23:40
#27

#25 okej. Men om du testar att köra lite fortare när du joggar. Kan vara så att det hjälper. Jag trodde det var i snabbjobben problemet var.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Annons:
Harry-Jojo
2015-03-28 07:48
#28

#26 Ja alla är vi olika och vi tränar våra hästar olika, tror det beror mycket på individ till individ. Jag kör på med mitt race och hoppar det tunga! :D
#27 Jag får prova!! Uppskattar verkligen alla tips jag får!! Tror det finns en smart lösning på det hela, och det bäste vore att slippa alla skydd men vi får se hur det urartar sig! :D

MagganS-B
2015-03-28 08:51
#29

#26 Hjärt- och lungkapacitet skall man se till att dom får genom att släppa dom på sto- respektive hingstbete som 1- och 1-åringar! Den träningen dom får genom att leka med andra likasinnade är ovärderlig! Och att dra lite tyngre (än sulky, speedcart) ett par gånger i veckan är absolut inte farligt, man kör ju inte fort eller flera mil i sträck!

Upp till toppen
Annons: