Annons:
Etikettträning
Läst 3440 ggr
Gummisko
3/24/15, 9:39 PM

Hur tränar man Ponnytravare?

Hur tränar man Ponnytravare ? Hur långt kör man t ex motion med Shettis och russ? Hur snabbt kör man? Hur ofta? Etc? Hur gör ni? Är ny på det här med ponnytrav

Annons:
Örebro.OliviaA
3/25/15, 12:04 PM
#1

Min 6-åriga shettis joggas 9mil i veckan. Aldrig snabbare än 1km på 3.40 Var tionde dag körs hon snabbjobb på ungefär 2.45

Gummisko
3/25/15, 3:12 PM
#2

Hur fördelar du 9 mil på en vecka? Kör du varje dag? Eller får hon paus emellan? Hur lång tid tar det om man kör 3.40-tempot?

Örebro.OliviaA
3/25/15, 7:02 PM
#3

9mil fördelat på 4dagar, så 2.25mil ungefär varje gång Ungefär 75min

Wilmamalmberg
3/25/15, 8:14 PM
#4

Jag tränar min shettis 2ggr i veckan 😀 De varierar hur långt jag kör. Men försöker köra rätt så långt varje gång.

Tusen
3/25/15, 9:35 PM
#5

#2   2,25 mil i 3.40-tempo tar c:a 82-83 minuter.

Örebro.OliviaA
3/26/15, 7:16 AM
#6

#5 skrev ungefär ;) shettis brukar vara ganska effektiv på att ta sig hemåt :P

Annons:
Qalaspuff
3/26/15, 9:13 AM
#7

Vi varierar våran träning väldigt mycket. Min egentliga planering för mitt ena russ är att hon ska ridas två gånger i veckan, en gång längre motionsrunda i varierande tempo och en gång på ridbana (typ dressyr, western). Hon ska tömköras en gång i veckan (böjda spår, form, ställning) och köras två gånger i veckan (en runda i högt tempo och en lugnare runda där vi fokuserar mer på form och styrka, tempoväxlingar etc). P.g.a tidsbrist blir det inte helt enligt min planering hela tiden men hon körs/rids i alla fall två gånger i veckan. Våra motionsrundor brukar vara runt en mil långa.

einarsson
3/26/15, 10:25 PM
#8

Varierar en del. Men som grund tränar vi hästarna varannan dag. Då går de ca en mil, ibland längre, ibland kortare, lite beroende på tid och väder.  Träningen kan även varieras med dressyrpass, löshoppning eller ridning. När de skall börja gå fort, kör vi oftast intervaller som är ca 800m. Vid enstaka tillfällen åker vi in till banan och kör "riktiga" snabbjobb, då värms de som om det skulle vara tävling, och går ett snabbt jobb på ca 2000m.

Biancz98
3/30/15, 10:54 AM
#9

Mitt russ går varannan dag efter längre vila, då joggingturer för att få tillbaka kondisen. När hon är i bättre form kör jag tre dagar i veckan, två dagar med tempo och en dag styrka :)

Wilmamalmberg
4/2/15, 7:11 AM
#10

Jag kör aldrig ett "riktigt" banjobb med min shettis utan jag kör som intervaller i bakvarv på stora banan. Då kör jag fort på långsidorna och joggar lugnt genom svängen. Åh jag kör aldrig ett "riktigt" snabbjobb för att om man kör i doseringarna för mycket så sliter man nå enormt på hästarnas bakknän. Och desto saktare hästen går desto mer sliter de på bakknäna.

agnescarlsson
4/5/15, 8:59 AM
#11

Min häst går 5 gånger i veckan för han har otroligt mycket energi som behövs göras av med…haha. Han går jobb 2 gånger i veckan (onsdagar och lördagar) på lördagen nu innan säsongen så går han lite rappare jobb på Jägers på lördagen men annars så går han backe båda dagarna. Han brukar jogga mellan 8 km och 1 mil de "vanliga" dagarna då där jag kör är mycket backar så det blir rätt tufft ändån.

Upp till toppen
Annons: