Annons:
Etikettutrustning
Läst 1755 ggr
LeeKnow
4/5/15, 11:33 PM

Balansera

Hur skulle ni sko en ponny som inte hinner undan med frambenen innan bakhovarna kommer?

Annons:
atjoo
4/5/15, 11:53 PM
#1

aluminium fram, halvrunda, bakåtvända, boots bak.

Tusen
4/6/15, 8:07 AM
#2

Lätta fram. Krångla inte till d.

agnescarlsson
4/6/15, 8:16 AM
#3

Halvrunda fram och falsade bak, funkar på min. Om det inte går kan du prova lägga på boots bak eller om det går att kanske rycka skorna fram till lopp:)

agnescarlsson
4/6/15, 8:16 AM
#4

Halvrunda fram och falsade bak, funkar på min. Om det inte går kan du prova lägga på boots bak eller om det går att kanske rycka skorna fram till lopp:)

jonnaoo
4/6/15, 11:51 AM
#5

Travskor fram, ridskor bak funkar på min ponny som har lite problem med det! I snabbare tempon använder jag boots bak:)

VeronicaP
4/6/15, 1:08 PM
#6

Korta baktån så mycket det går och lägg en sko som går utanför bakåt. vi har falsade funkar kanon .

Vanlig travskor fram

Annons:
stallnysater
4/6/15, 10:43 PM
#7

Öppen tå fram kort tå bak o skor som går utanför hoven baktill (dvs man gör mao bakhoven större o långsammare)

~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se

KajsaLarelius
4/7/15, 8:58 AM
#8

Varför vill man korta tån bak? Då blir väl bakaktionen ännu snabbare, vill man inte hellre korta fram i så fall?

MagganS-B
4/7/15, 11:55 AM
#9

Falsade skor sliter på bakknäna, bättre då att ha en lite tyngre sko. Man sätter halvrunda aluminium fram, ev. med tvärtå och man kortar tån lite bak också eftersom dom flesta russ är linjegångare och dom inte breddar, så måste man se till att dom inte slår i. Felet många gör också är att sko russen som man skor varmbloden, russen skall ha små hovar, inte långa naglar fram heller! En naturlig vinkel skall det vara på hoven!

stallnysater
4/7/15, 11:55 AM
#10

Är tån kort minskar man risken att bak slår i fram. har man dessutom en längre sko bak så blir det en långsammare aktion :)

~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se

VeronicaP
4/7/15, 12:01 PM
#11

#7 så gör vi med bak var det jag menade men du formulerade det bättre ;) 

Falsade har vi på för att de  behöver bättre grepp när de går snabbare , våra har de på sig  bara under tävlingssäsongen , i försäsong går våra antingen barfota eller i vanliga ridskor.

Vi har även någon som bara går med helt vanligt skoning med tunga skor. man får ju sko efter individens bästa.

#8 Kajsa kortar du baktån och lägger en längre sko så blir det långsammare och de får plats.

KajsaLarelius
4/7/15, 1:50 PM
#12

Okej jag förstår hur ni tänker med kortare tå bak, att den inte når fram till framhoven, men överrullningen blir också snabbare vilket borde göra att baksteget blir ännu snabbare. Bromsas steget då av att sätta en sko som sticker ut i trakterna?

Jag har falsade bak eller ännu bättre grepp på många när de ska gå fort, för lite grepp sliter också på bakknäna. Med mycket stretching och liniment har det aldrig blivit nåt problem, snarae blivit bättre.

stallnysater
4/7/15, 5:49 PM
#13

Ja, steget bromsas om skon sticker ut i trakterna ☺

~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se

Annons:
Emmelie93
4/8/15, 3:38 PM
#14

Använd inte öppen tå hela tiden i träning, finns en risk att hovbenet får en annan vinkel och det är inte bra.
sliter även mycket på tån.

Helt OK om man har öppen tå på tävling, men inte annars.

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

Emmelie93
4/8/15, 3:39 PM
#15

aluminium halvrunda fram & en storlek större ridsko bak funkar kanon! 👍

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

Sandraerikss
4/21/15, 12:21 PM
#16

Ursäkta att jag kapar tråden lite. Men vart hittar ni tvärtå, rundade osv skor i ponny storlekar?

Emmelie93
4/21/15, 4:31 PM
#17

På dem flesta travshopar :)

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

Upp till toppen
Annons: