Annons:
Etikettträning
Läst 1707 ggr
Lucky12
4/20/15, 7:01 AM

Hur hade ni tränat honom?

Hej! Jag har en unghäst på fem år. Han kan ibland vara lite bråkig och stegra när han blir stressad. Nu behöver jag verkligen få han snabb, försökte kvala han i Kalmar men det var fem sekunder över tiden som de behöver kvala på. Hur hade ni lagt upp hans träningsschema om han var eran häst?

Annons:
Örebro.OliviaA
4/20/15, 7:19 AM
#1

Jogga mycket. Köra snabbt någon gång ibland. Bråkar eller stegrar han måste du vara jätte tydlig när du säger ifrån. För oavsett om han är ung eller inte så är det inte Okej. Han kan skada både dig och andra, sig själv med. Lycka till! :)

Tusen
4/20/15, 7:35 AM
#2

Om din häst stegrar då han blir stressad skulle jag först och främst se till att han är trygg i körningen. Långa lugna joggingpass. Bygga hela kroppen och jobba med lydnad och säkerhet. Efter att det sitter kan man öka farten  lite i taget.
Att ta ut en otrygg häst i lopp är farligt.

Lucky12
4/20/15, 10:03 AM
#3

Han stegrar för det mesta bara när de andra svänger och han inte få följa efter eller innan när han skrittar och väntar på att få komma in på banan. När man väl kör han på banan sedan så tycker jag att han sköter sig väldigt bra ändå. Men tack för tipsen!

palomia
4/20/15, 11:07 AM
#4

Skulle kolla upp munnen då det verkar som det är när du håller igen honom som han inte "lyssnar", gör det ont i munnen kan du vara hur hård/tuff på honom som helst och kommer bara få mer problem.

Lycka till

Upp till toppen
Annons: