Annons:
Etikettpropositioner
Läst 3281 ggr
Tusen
5/22/15, 10:18 PM

Juli månads proppar

Så här ser juli månads proppar ut.

Tycker mig se en hel del variationer på propparna samt att det är en rejäl minskning av antalet divisionslopp.

Kanske propmötet med ST gav resultat i alla fall. 👍

Annons:
Örebro.OliviaA
5/22/15, 10:51 PM
#1

Inga bra monté proppar :( Solvallas autokväll gillas inte härifrån… Annars såg det bra ut! :)

Tessan08
5/23/15, 12:32 AM
#2

Någon från Solvallaklubben som vet vilken tid som "Autokvällen" beräknas starta??

Tusen
5/23/15, 8:07 AM
#3

#1 Även om montépropparna inte passar din ponny denna gång så är de i alla fall annorlunda mot tidigare. Variation är bra! 😉 Nästa månad kanske det blir andra typer av montéproppar.

giffan
5/23/15, 8:08 AM
#4

Det jag reagerade på är att man "tappade" vissa hästar. Ex när man skriver proppar på pengar först, men då bara upp till 5.000. Nästa propp heter 2.00 och sämre. men har  man då tjänat 5050 kr och  har rekord runt 12-15 då blir det tufft att gå ut mot dom som går runt 2 min.

Och överlag är det ju så att dom antingen runt 3.000 eller 5.000 dom kommer bort lite. för i deras tider finns det inte specialare eller tids proppar att välja på. så är man inte snabb nog för sina pengar finns det inget att starta i.

Sen undrar jag hur dom tänker med finalerna.. Förra året låg dom på Tingsryd och Östersund. Nu är det Åmål och Kalmar. Dom banorna är inte ens inärheten av att motsvara varandra. varför kunde ex inte Årjäng fått finalen? Jag tycker att kör man två finaler samma tid så borde dom vara så lika som möjligt. Det blir det inte när man kör på en 1000m bana och en 800m bana. Och då menar jag absolut inte att åmål är en dålig bana, utan att finalerna inte få samma förutsättningar.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Elin-Fast
5/23/15, 9:23 AM
#5

#4 Östersund har divisionsfinaler under deras dubbeltrav i slutet på juli även iår.

StallTolanga
5/23/15, 12:21 PM
#6

Är jag helt ute och snurrar eller… men var kan man hitta ponnys startpoäng? Man behöver ju dem till "fördel låga startpoäng" propparna.

Annons:
Zetter
5/23/15, 12:47 PM
StallTolanga
5/23/15, 4:41 PM
#8

Tack :)

giffan
5/23/15, 11:45 PM
#9

#5 Det jag menade är att just Åmål inte motsvarar en 1000m bana. Jag tycker att två finaler ska köras på likvärdiga banor, speciellt när man kör dom samtidigt.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Tusen
5/24/15, 1:30 AM
#10

#9 Jag förstår inte riktigt problemet. Vad spelar det för roll? Man får ju själv välja bana och finalerna jämförs ju inte mellan banorna.

giffan
5/24/15, 7:10 AM
#11

#10 Som jag ser det så tycker jag att finaler, speciellt när man kör två samtidigt, så ska det vara så likvärdigt varandra. Det blir det inte om banorna ger så olika förutsättningar. Förra året kördes den ena på tingsryd, och den andra på östersund. Det är så långt ifrån samma förutsättningar för samma finaler. Och i vissa lägen kan man kanske inte välja att åka ex från jägersro till annan bana när det då handlar om minst dubbelt så lång resa.  På Tingsryd får man inte ens plats bakom bilen…

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Tusen
5/24/15, 9:48 AM
#12

#11 Jo, det har jag förstått. Men varför vill du att det ska vara likartade banor? Resultaten kommer ju inte att jämföras på något vis. Jag förstår verkligen inte problemet med olika typer av banor?

giffan
5/24/15, 10:34 PM
#13

#12 För att jag ser finalerna som något avslut på något som varit. Då vill jag kunna ha samma förutsättningar till start som dom som startar på annan bana.

Som fallet är nu har vi närmare till Åmål. Kanske inte har samma betydelse för ponny som med stora hästar, men Åmål är en lite speciell bana att köra på och alla hästar kanske inte passar där. Vi har inget annat val än att starta där eller att åka onödigt långt.  Förra året hade vi närmare till Tingsryd. Det vi inte visste innan var att alla inte ens fick plats bakom bilen så fasten vi hade framspår startade vi från bakspår. Det känns inte okej. Men jag tycker att finalerna iaf kan köras på 1000m banor så blir det mera lika finaler.

Det kan även vara helt tvärt om, att man mycket hellre vill köra på en mindre bana och då åt andra hållet inte har den möjligheten.

Men det kanske bara är jag som tänker så? Vi ska troligen inte ens ut i någon final så det berör inte mig personligen. Jag skrev bara vad jag tycker.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Annons:
Tusen
5/24/15, 11:22 PM
#14

#13 Nu förstår jag hur du tänker. 😎

Rauk
5/26/15, 3:08 PM
#15

Jag reagerade på att vissa dagar har man stängt loppen för hästar med mer än 999 poäng. Nån som vet varför? Känns ju lite konstigt då vi redan har svårt att fylla loppen… känns ju väldigt konstigt att man inte ens FÅR anmäla till en vanlig klubbdag.

StuteriLA
5/26/15, 3:18 PM
#16

jag tror att tanken är en " variant " av specialarn. Att de ponnyer som inte placerat sig så bra och därmed  inte fått poäng , (-trots snabbt rekord / visst mycket pengar) ska ha företräde och ha chans att placera sig..

Anna Manberger, www.stuterila.seSkämtar



Tusen
5/26/15, 4:59 PM
#17

Jag tycker det är en bra variant av propp. Bara för att man har ett rekord under 1.48 (t.ex) så betyder det inte automatiskt att man därmed får ihop så många placeringar.
#15 Att man inte får eller kan anmäla till en klubbdag händer väl alla någon gång.  Solvalla har ju t.ex. även ett lopp för de allra bästa samma dag. 🙂

StuteriLA
5/26/15, 8:06 PM
#18

ja det tycker jag:)

Anna Manberger, www.stuterila.seSkämtar



Örebro.OliviaA
5/26/15, 8:30 PM
#19

#15 poäng istället för pengar?

Rauk
5/26/15, 9:24 PM
#20

#19 vissa dagar har de stängt nästan alla lopp för dom som har mer än 999 poäng. Så först pengar och sedan även startpoäng. Gynnar dom som inte har så mycket placeringar i raden.

Annons:
Tusen
5/26/15, 9:59 PM
#21

#20 Fast vad jag kan se är det endast på fredagen på Kalmars dubbeltrav som de har gjort så.

Rauk
5/26/15, 10:18 PM
#22

Ja det va visst bara Kalmar som hade det…tycker bara att det är synd att låsa loppen ännu mera. Antar att det är fler banor som har svårt att fylla loppen som det är redan nu. Skulle va bättre (som det står i proppen) att de har företräde om de har lite poäng, men nu stänger dom loppen så att dom som normalt tillhör den divisionen och inte ens får starta. känns som en variant av b-loppsdag :-D ja ja…. Hoppas att det faller väl ut

Tusen
5/27/15, 7:13 AM
#23

#22 Håller med att för många begränsningar gör att loppen blir tunna.  Även om jag förstår idén.  Just Kalmars proppar är nog lite för hårt begränsade.

Rauk
5/27/15, 8:35 AM
#24

Jag tillhör ju Visby och där har vi i år ett snitt på 5 startande per lopp. det gör det lite "enklare" att få poäng än om det vore 15 i loppet. Resultatet blir ju att väldigt många får mycket poäng. Många brukar åka till Kalmar på dubbeltravet härifrån…men nu begränsas det väldigt. Skulle va intressant att kolla upp hur många som inte får starta på fredagen och då kanske väljer att inte åka alls.

brawina
5/27/15, 9:36 AM
#25

#24 vi åker inte pga att vi bara kan starta ena dagen. Vi har annars åkt på Kalmars dibbeltrav .

Tusen
5/27/15, 9:52 AM
#26

#25 Fast det är ju bara den snabbare delen av varje prop som är begränsad. De andra går ju efter tider eller pp.

Rauk
5/27/15, 11:00 AM
#27

#26 jag hade visst inte läst proppen så noga… (suck) :-D ja då kanske det inte stänger ute allt för många ändå…

Annons:
Tusen
5/27/15, 1:59 PM
#28

Det ska bli spännande och se hur väl de faller ut med dessa lite "nya" typer av proppar. 🙂

Upp till toppen
Annons: