Annons:
Etikettavel
Läst 1885 ggr
[Saltvikens]
6/26/15, 4:56 PM

Trav i stammen?

http://www.blabasen.se/sh/SokHast?a=visa_hast&id=454287 Vill någon kika på detta som är lite mer insatt än mej? ☺ Hur mycket trav finns det i stammen?

Annons:
giffan
6/26/15, 7:25 PM
#1

Jag är inte någon vidare på stammar. Men många namn där som finns i många fina travare. Så nog finns det travanlag i den tycker jag. Sen vad varje individ blir hänger mycket på hur man förvaltar hästen och varje hästs egna förutsättning.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Stallmima
6/26/15, 11:22 PM
#2

Det finns ganska mycket trav i stammen, det du kan göra är att titta på varje individ bakåt på travresultat. Det skall stå med. Sen blir hästarna lite till vad man formar dem till. En jättebra stammad ponny med kalastravstam behöver inte bli bra på trav bara för föräldrarnas resultat medans en med "sämre" travstam kan bli jättebra

StuteriSolo
6/27/15, 10:09 AM
#3

Titta på individen, är den rörlig, pigg och framåt så har den alla chanser att bli en bra travare. 

Ingen travstam (d.v.s inga som tävlat) betyder ju bara att de som ägt hästarna inte varit intresserade av att tävla i trav. Finns det däremot hästar som tävlat massor men inte kommit under 2.40 på 100 starter, då kanske det inte är så bra trav i just den individen, men man vet ju aldrig vad de lämnar efter sig. För att ge ett exempel så kan jag säga att vi födde upp ett sto som efter två säsonger på travet lyckades trava 3.26(nu kan man ju inte ens starta ett russ i de tiderna, och det är inte en bra tid ens för en shetland) Hon i sin tur lämnade en svensk rekordhållare(Solos Champis) och fler startande avkommor som alla gick oerhört mycket bättre. Hon hade ett mycket vackert steg, men fort gick det inte, steget lämnade hon i arv men som tur var inte farten 😃

Upp till toppen
Annons: