Annons:
Etikettutrustning
Läst 1102 ggr
sillen03
7/3/15, 9:47 AM

Studdsig

Hej jag skulle behöva lite tips angående min shettis. När han körs på travet så studsar han så fort man lägger spöt på rumpan eller när en snabbare häst kommer på utsidan så börjar han att studsa men när man kör hemma så går han jätte bra och studsar ingenting (på travet ser det ut som att han galopperar med rumpan). För tillfället så har han helstägnt, boots bak och strykappor me. Annars så är det ändast den "vanliga" utrustningen. Hans rekord är 2:52,7. Han går barfota och ska forsätta göra det men alla förslag är välkomna! Tack på förhand! :)

Annons:
sillen03
7/3/15, 4:49 PM
#1

Putt

Idahellberg
7/4/15, 1:30 AM
#2

Testa att ha bootsen fram istället. Ponnyn kan få ett annat steg då och förhoppningsvis inte bli lika stuttsig :)

jonnaoo
7/4/15, 10:57 AM
#3

När det kommer till pisken är det nog bara att träna, min ponny gjorde också så ett tag men då får man vänja dem. Jag började med att lägga på den redan i skritt försiktigt för när det går snabbare tycker mitt russ i alla fall att allt blir mycket "läskigare" sen fick vi utgå från det:)

discoanne
7/4/15, 5:25 PM
#4

har du kontakt med hästen i munnen hela tiden? 
Oftast kan det bli så att man släpper efter på tömmen när man lägger fram spöet, men det är lätt att träna bort  för kusken.
vad är det för vikt på bootsen? tyngre boots kanske hjälper?

Tessan08
7/5/15, 12:45 AM
#5

Han kanske blir för taggad och försöker springa fortare än vad han kan just nu och blir för överforcerad och då tar till hjälpsteg och travar orent istället. Träna på i trav så kommer farten vartefter han blir starkare.

Sara-Juventus2
7/5/15, 9:17 AM
#6

Jag hade provat lägga skor, antingen vanliga riddojjor el falsade bak för att få hen att få fäste & förhoppningsvis ett bättre steg.

Annons:
Upp till toppen
Annons: