Annons:
Etikettallmänt
Läst 1927 ggr
LeeKnow
2016-02-04 10:18

Praoa i travstall

Hej!

Har någon här praoat i ett travstall och kan säga vad man får göra på ett ungefär? Tips på tränare eller kuskar i Karlstad-trakten som skulle låta en 14 (snart 15) åring praoa hos dom? 🙂

Annons:
Emmelie93
2016-02-04 11:09
#1

Jag praoade hos Ulf Norrby för några år sedan (var 16år då) , och jag fick göra allt.
Mocka, fodra, släppa in o ut, köra, jag fick rida om jag ville det. :)

Sedan har jag även varit hos Kolgjini, och där var bara selning, mockning, in o ut, ingen körning. men det var för att jag bara var 13-14år och var i unghäststallet bland 1,5 åringar. vilket jag valde själv då jag ville se hur det fungerade med unghästarna. 
jag kunde välja dem äldre om jag ville och då hade jag fått köra.

Det beror på hur mycket man kan sen innan också. :)

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

Emmelie93
2016-02-04 11:19
#2

här är en länk till Färjestads proffstränare. :) 

http://www.farjestadstravet.se/v%C3%A5ra-proffstr%C3%A4nare

Björn Goop finns i Kil. :)

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

LeeKnow
2016-02-04 13:11
#3

Uppväxt med travare, min morfar var en gammal uppfödare så följde med på travtävling med en av hans hästar när jag var pytteliten. Sen har min syrra och mammas kompis haft ridtravare hela min uppväxt. Fick en egen ponny som 8-åring och började travskola som 11 åring (?) och fick ponnylicens vår 2015 :) Har följt med min syster ut på tur med hennes 5-åring nån gång men annars har jag mest erfarenhet av russ när det kommer till körningen, men kan såklart leda och ta hand om stora hästar :)

LeeKnow
2016-02-04 18:25
#4

#1 Sådär nu har jag tid o fortsätta skriva :) Ulf Norrby har jag aldrig hört talas om? Finns han i Karlstad? Har funderat på Goop och hade varit jättekul att praoa hos honom, men känns som om någon som är så framgångsrik med bra hästar inte skulle låta en 14/15 åring göra något annat än mocka? xD

Emmelie93
2016-02-04 18:39
#5

Norrby finns i Skåne. :) 

Skadar ju inte att ringa och prata med honom, och fråga vad han tillåter praktikanter att göra.  Han verkar vara en skön människa, så tror inte han är farlig alls ;)

titta annars på länken jag gav dig, där finns en del. :)

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

Elin01troedsson
2016-02-04 20:28
#6

Hej jag funderar också på prao. Ska ut om dryga månaden och är också 14 år. Har hållit på med hästar sedan jag var 7 år och haft ponnylicens sedan 2012. Har inte så jätte mycket erfarenhet av storhästar men ett brinnande intresse för travet. Bor utanför Örebro & har fått lite tips om tränare här runt om. Undrar bara vilka typer av arbetsuppgifter brukar man kunna få som prao i travstall i min ålder & erfarenhet. Vet att det brukar kunna va mycket sela & mocka och det har ja inget emot, tycker allt som gäller hästar är kul men tror ni att man även kan få köra eller rida?

Annons:
diesel92
2016-02-04 21:52
#7

Körning/ridning är troligen individuellt beroende på tränare samt er som praktikant. Då jag jobbar i stall beror det helt på hur praktikanten arbetar om personen får rida eller ej. Man kan jobba dåligt och det finns 5 häste att rida men man får inte ändå. Jobba hårt och visa framfötterna så brukar det belöna sig i någon form :)

LeeKnow
2016-02-05 08:34
#8

#5 Ah då går norrby bort direkt, lät annars rolig o praoa hos :) Har redan kollat i länken men känner inte igen någon förutom Goop och Magnus Jakobsson :p #7 Om man jobbar hårt men är seg? ;) Är ganska seg när det kommer till mockning..

diesel92
2016-02-05 18:22
#9

8#: dem lär märka hur du är ;) det kommer gå bra :) jag är seg i mockningen med men mitt arbete blir gjort ;)

eet
2016-04-16 15:57
#10

Jag har praoat på trav skolan där jag tar licens just nu… Fick köra tandem med storhäst eftersom jag aldrig kört storhäststallet förut, köra själv motionsjobb med ponnyerna, rida storhäststallet, mocka, in och utsläpp, packa hö, fixa vatten, rykta och vara med i måldomartornet under ett provlopp. Sedan har jag varit hos en proffstränares stall och ryktats och fodrat.. Där fick jag ej köra men var bara där i en dag men tror att man kan få möjlighet till det beroende på hur man är och vem man är hos under prao veckor 😊

karinpoberget
2016-04-18 19:58
#11

Det viktigaste tycker jag är att du ringer upp och pratar med dom du kan tänka dig att vara hos.   Det värsta som kan hända är ju faktiskt att du får ett nej och om ingen  ringer får ju tränaren aldrig någon chans att få in praoelever i stallet som dom får en möjlighet att lära upp och kanske kan anställa i framtiden.

Redan när du  ringer och pratar med dom har du ju visat att du är något extra!

Ge gärnet bara och lycka till!

Upp till toppen
Annons: