Över 100% ökning av startade russtravare
Autoloppen har under många år haft svårt att locka startande.
Nu verkar det ha vänt eller vad sägs om följande siffror.
117% ökning från 2012 till 2015.
2012 165 st kat-B startande hästar i autolopp.
2015 358 st kat-B startande hästar i autolopp.
Då följer naturligtvis några frågor på detta.
Är det enbart så att flerautolopp skrivits ut?
Eller är det propparna där rekorden har mindre betydelse som gör det mer attraktivt att starta i autolopp?
Är det inte så att divisionsfinalerna bara går på auto?
Divisionsfinalerna 2014 - AUTOSTART.
1. Östersund. (Juli): 133 starter av 144 möjliga. 92% (9st Finallopp fulla.)
2. Hagmyren. (Okt): 122 starter av 144 möjliga . 85% (6st Finallopp fulla.)
3. Tingsryd. (Juli): 105 starter av 144 möjliga. 73% (0st Finallopp fulla.)
4. Färjestad. (Okt): 87 starter av 144 möjliga. 60% (0st Finallopp fulla.)
Divisionsfinalerna 2015 - AUTOSTART.
Östersund: 131 starter av 144. 91% 7st fulla final lopp.
Åmål: 111 starter av 144. 77% 3st fulla final lopp.
Kalmar: 108 starter av 144. 75% 4st fulla final lopp.
Gävle: 102 starter av 144. 71% 4st fulla finallopp.
Nu ska man kanske inte jämföra äpplen och päron.
Men visst, det totala antalet autostarter har ökat med stor hjälp av divisionsfinalerna.
Om man istället jämför liknande tävlingar, så ser det lite annorlunda ut.☝️
Om man tittar på EPS autodagar 2015 och 2011 (2012 hade vi ingen autodag) så hade vi
2015: 67% startande russ i autoloppen (56 av 84 , med ett lopp delat, penninghandicapat.)
2011: 76% startande russ i autoloppen 64 av 84, även har ett lopp delat, men rekordhandicapat).
Så skillnaden är nog mer mellan tävlingsdagar än mellan olika typer av handicap.
🙂