Annons:
Etiketttävling
Läst 1830 ggr
Ernst-Romeo
3/9/17, 1:51 PM

Inför travsäsongen 2017

Tankar inför 2017 års travsäsong kan du läsa på www.russtravare.se

Bengt

Annons:
Lillen
3/10/17, 5:56 PM
#1

Tänkvärt om propositionerna och att det är få startmöjligheter för dom som inte har gjort tillräckligt många starter.

tomj
3/10/17, 6:18 PM
#2

#1. Där har du fel det finns startmöjligheter för dom hästarna på alla heldagar i April!!!

Tusen
3/11/17, 4:29 PM
#3

Ett tankefel tycker jag att du gör Bengt när du säger att propparna är fel då fler hästar kan få möjligheten att vinna. Russet är en liten ras och om man enbart satsar på eliten försvinner bredden och folk lägger av om man inte köper nya hästar med samma hingstar i stammen som alla andra. Det kommer att ta död på russet som ras även om man tar in fler s.k. "travhingstar" då alla dessa är av ungefär samma stam som de travhingstar vi redan använder oss av idag. Vi KAN inte likställa ponnytravet med stortravet som har en helt annan mängd med avelsmaterial och individer att välja mellan. Dessutom är det barn och ungdomar som fäster sig vid sina ponnysar och som inte vill slakta sin vän bara för att den inte är i toppklass. Vi får inte glömma att "utan bredd har vi ingen topp". Målet med ponnytravet kan väl inte vara att slå Svenska rekord hela tiden. Målet är väl att barn och ungdomar ska få en meningsfull fritid med många roliga tävlingstillfällen och kamratskap.

palomia
3/11/17, 7:57 PM
#4

Och jag anser precis tvärt om ang penning/tidshandikapp. Om det skall envisas med penninglopp kommer vi inte få se några fler elithästar då dom är slutkörda som 3-4 åringar. Pengar funkade inte förr och funkar lika dåligt nu…

Tusen
3/12/17, 4:19 PM
#5

#4 Absolut. Precis som i stortravet. Men jag ser inga motsättningar i våra inlägg. Elithästar ska kunna hålla men man måste tillåta att äldre hästar också ska få tävla eller de som utvecklas något senare. Varför försvåra för de inte toppresterande hästarna när vi inte ens får fulla lopp idag. Försvåras möjligheterna för alla hästar till en möjlighet att segra så kommer starfälten tunnas ur ännu mer och russen blir totalt inavlade.

MagganS-B
3/14/17, 12:24 PM
#6

#2 Vi får väl bygga en bro, eller återgå till bygdetrav med 20 startande i loppen…..

Annons:
karinpoberget
3/15/17, 10:15 PM
#7

En spontan tanke när jag läser argumenten för pengaproppar är en undran om det var så att någon inte unnade vissa kuskar, som hade mer att köra med och som planerade inför nästa start,  dom framgångarna dom hade??

Det löste sig väl inte bättre med det nya systemet, som man påstår ska likna stortravet,  där framförallt shettisarna kan stanna kvar och harva i samma klass allt för länge?!

I min värld, som jag ser det, resulterar det bara i sönderkörda ponnyer som är slut i kroppen alldeles för tidigt. Visst, vi ska likna stortravet men så många uppfödare finns inte som kan mata ponnytravindustrin med nya individer i den takt som dom körs sönder i hetsen kring att vara snabbast. 

Stortravet har ju en fördel där och allt för många hästar hinner aldrig fylla 5 år men det gör ju inget när där står nya "stjärnor" i dörren och vill in, allt handlar ju om pengar och ett liv är ingenting värt om individen inte kan prestera  ….

Ponnytravet är en hobby för dom flesta och all träning ska ske efter skola, jobb etc. Har man tur kan man åka hem med en ny grimma som man fått i pris eller någon hundralapp som hjälp till bensin/ dieselkostnad till dom "typ" 50 milen man körde den dagen för att tävla och ha kul med sina barn och ponnyer….

….och hur kul blev det egentligen?

Sara-Juventus2
4/12/17, 7:15 AM
#8

#7 så bra skrivit Karin!

Upp till toppen
Annons: