Annons:
Etikettavel
Läst 2729 ggr
Ernst-Romeo
3/21/17, 1:35 PM

Russtravhingstar 2017

Tänker du avla för travet.

Här har du en förteckning över russtravhingstarna med rekord under 2.00

www.russtravare.se/40824019

Annons:
Stallmima
3/21/17, 6:08 PM
#1

Sidan finns inte 🤔

MagganS-B
3/22/17, 10:14 AM
#2

http://www.russtravare.se/408240219

Använd den här, fattades en siffra!

Stallmima
3/22/17, 10:34 AM
#3

#2   👍

giffan
3/23/17, 1:21 PM
#4

man kan ju även använda hingstar som inte gått under 2 min. Finns flera som är nära 2 min gränsen.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Ernst-Romeo
3/28/17, 8:34 AM
#5

Allt beror naturligtvis inte bara på hingsten, vilken kapacitet stoet har är naturligtvis också viktigt.

En liten jämförelse med två hingstar som jag själv fött upp

Garribaldi rekord 1,52,8  45 startade avkommor  20 under 2-min =45%

Effekt          rekord 1,13,3   31 startade avkommor     1 under 2-min= 3%

så jag tror nog att det är viktigt att hingstarna har visat att de kan trava fort.

Bengt

MagganS-B
3/28/17, 3:07 PM
#6

Effekts rekord skall vara 2.13,3 blev en liten siffra fel där…..

Annons:
palomia
3/30/17, 9:12 AM
#7

#5 Jag har fått många frågor varför jag inte visade Raia i år också… Mitt svar är att han inte startat än (tycker han är för omogen då han är född sent, september) En del hävdar att det inte spelar någon roll med den stammen, e. Raider (flerfaldig SM-vinnare) farfar Garribaldi u. Aida Roll (SM-vinnare) morfar Munter. Skulle jag visat honom och han gått igenom skulle han enligt din teori inte få några ston iaf eller skulle han få ston pga sin stam och förväntade prestationer…? Jag tror inte att man skall hänga upp sig på någon specifik diciplin när man avlar utan se till sin egen kunskap\erfarenhet och till viss del "avla med hjärtat" och göra vad man kan för att få fram det bästa ur individen

Tusen
3/30/17, 11:18 AM
Pontuzz
3/31/17, 1:01 PM
#9

7#  Det är många som hoppas få se honom på travbanan.  När blir det debut?

VeronicaP
3/31/17, 4:08 PM
#10

#7  Väl talat :)

Slätthans
4/1/17, 6:12 AM
#11

#7 Kul att du har en välstammad unghingst, nu har du chansen att få en riktigt fin säsong när du har ett halvårs försprång på 3åringarna som kommer ut. Jag hade siktat på en top-3 placering i derbyt o om det lyckats visat honom nästa år. Lycka till

palomia
4/1/17, 8:48 AM
#12

#9, 11 Haha, finns två ostartade till (e.Raider u. Mareld o e. Gumino u. Aida)… Dom är ston och mer mogna så kommer nog satsa på att få ut dom i 1:a hand om det finns proppar och kuskar som kan synka. Han är otroligt omogen så ser det inte som att han ligger ett halvår före 3-åringarna. Jättesnäll och väluppfostrad men mer intresserad av att leka än att fokusera framåt. I dagsläget är han bara en "följare".

MagganS-B
4/1/17, 12:10 PM
#13

#7 Jo bra skrivet Annika,  men det sista stycket stämmer tyvärr inte så bra, många som betäcker sina ston avlar vare sig med hjärtat eller hjärnan…..

Annons:
palomia
4/1/17, 1:38 PM
#14

#13 och det kan vi inte påverka… Och vem vet kanske var det hjärtat som styrde ändå, tokigt eller inte. Det är ju bara den som väljer kombination som vet hur den tänker… Den personen kanske är övertygad om att det blir bra och då tänker inte jag vara den som ifrågasätter någon annans val lika lite som jag vill bli ifrågasatt. Alla är själv ansvariga för sina val 😀

tomj
4/2/17, 1:18 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Det finns ingen garanti att få ett superföl om man använder de bästa stona och de dyraste hingstarna (men chanserna skall vara större enl. experterna!) titta på varmbloden det finns unghästar som kostat 2 mille och inte sprungit in en krona!

Nä…avel är ett lotteri och det finns inga garantier….lyssna till ert hjärta och chansa lite….det skulle jag göra   :)   :)   :)  Därför skulle jag välja på shettissidan Gläntans Domino eller hans fina söner Quatro eller Pagadee och på russidan en ung Tyson hingst GIGANTEN eller ett led till Texaz!   Lycka Till!  :)

Pontuzz
4/2/17, 7:49 AM
#16

Det finns ett gammalt talesätt när det gäller avel och det är:

Para det bästa med den bästa, och hoppas på det bästa!

När man vill ha en bra ponnytravare så är det ju travförmågan som man menar skall vara bästa möjliga.

De hingstar som #15 räknar upp är verkligen hingstar som har både härstamning och egna meriter på travet. Jag skulle inte kalla dom vilda chansningar utan ganska säkra kort.

Reko
4/3/17, 1:31 PM
#17

#5 Och ostartade hingstar som visat sig nedärva snabba hästar, var placerar vi dem? Morin har lämnat 5 stycken avkommor som gått under 2 minuter varav den ena gått under 1.40. Timon har lämnat 3 avkommor under 2 minuter varav 1 gått under 1.50. Möjliga kandidater? (Ja, jag vet att Morin är död men på ett principiellt plan.)

MagganS-B
4/3/17, 1:39 PM
#18

#17 Det var just det…..

palomia
4/3/17, 9:06 PM
#19

# 17 haha, och Tyson hade förmodligen inte fått betäcka ett sto om han inte hamnat hos Goja… Vem hade kunnat ana att Jardin som morfar skulle kunna bidra med såna travgener (för hur det än är har han någon % ändå). Hade inte Marianne åkt till "grannen" så hade det inte funnits någon avelskanon idag. Så betäcka "utan plan" funkar uppenbarligen det med 🤔😀😉

Tusen
4/3/17, 10:59 PM
#20

Satt och tittade på lite startlistor som kommit ut inför kommande tävlingsdagar.
Tittar man där ser man bland russen en mycket smal avelsbas. Inom shettisaveln är den inte alls lika smal.

Men hur gör vi när alla travare har stam efter samma hingstar? Många bra travston och travhingstar är ju, redan idag, nära släkt med varandra.

Annons:
Reko
4/4/17, 12:27 PM
#21

#19 Planlös betäckning vet jag inte om jag vill kalla det men resultatet blev nog över förväntan. Jag betraktar Tyson som en out-cross, eller åtminstone var han det innan alla avkommor. Vilket f ö gäller även Vagabond då Gullding inte heller var så vanlig bland duktiga travare då. Frågan kvarstår, ska inte de som lämnat duktiga travare användas mer? Det är inte planlös avel utan tillvaratagande av andras avelsarbete.

Pontuzz
4/5/17, 1:37 PM
#22

Det är ju inte enbart hingsten som har betydelse för hur fort en avkomma kan trava.  Vilket sto det är har lika stor betydelse.  Det verkar på flera här som om en ostartad hingst skulle vara säkrare förärvare än vad en hingst som visat att den kan springa själv är.  Har hingsten en stam för att trava fort samtidigt som den visat att den själv kan trava fort tror jag att chansen är större att den även lämnar föl som kan trava fort.  Vi kommer alltid att hitta undantag men det handlar om sannolikhet när det gäller avel. Sanningen får vi alltid i efterhand.

Tusen
4/5/17, 9:00 PM
#23

Ingen som funderat som jag i inlägg #20?

MagganS-B
4/5/17, 10:00 PM
#24

#23 Eftersom nästan rasen var slut på 30-talet så är ju dom flesta släkt, det kan vi aldrig komma undan!

#22 Glöm inte mitt i all avel att nån måste hålla i tömmarna…..det är en konst att köra häst! Och köra fort! Åka häst kan alla göra…..Sen var det det där med träning! Det ligger ett otroligt jobb bakom såna travare som Tyson och Gumino! Dom travar inte "av sig självt"!

Tusen
4/5/17, 10:34 PM
#25

#24 Absolut men jag tänkte på om vi bara använder oss av de nuvarande travhingstarna och och deras hingstavkommor, så smalnar vi ju av avelsbasen ännu mer. Många vill ju att fler hingstar efter de nu verksamma travhingstar (som är i aveln) skall godkännas. Då förnyas ju inte blodet alls. 
Jag förstår absolut att man vill avla på det bästa, men inom russaveln skulle vi nog vara lite mer noggranna med att välja andra hingstar OCKSÅ. Jag menar om man har ett bra sto kanske man någon gång skulle kunna betäcka med en hingst med helt annan stam än dessa travmatadorer. 🙂 Bara för att gynna rasens genbank.
Resonerar jag tokigt?

Reko
4/6/17, 3:16 PM
#26

#25 Jag tycker inte det är så snävt, bara hingstarna användes mera brett. Möjligen är det lite snävt på fädernet men det blir det alltid när vi använder färre hingstar än ston. Se bara på mödernet bakom Parat, Micky, Katrinebergs Pardon, Stuves Monopol, Micklas, Raider osv. Där finns intressanta hingstar även i ett bevarandesyfte, tycker jag.

Reko
4/6/17, 3:23 PM
#27

#22 Vilket sto du använder har större betydelse än hingsten, tycker jag. Stoet får så mycket färre avkommor så där är det viktigare med urskiljning. Vad det gäller hingstarna är det bättre med tidigar, snabba prestationer eftersom det är större arvbarhet på det.

Såvitt jag kan se är det bara jag som propagerar för användande av ostartade hingstar men specifikt när de lämnat snabba avkommor. Då har de visat sitt värde som förärvare. Eller var tror du farten kommer från bland Timons avkommor?

Annons:
Tusen
4/6/17, 5:57 PM
#28

#26 Absolut. Men både Parat och Raider börjar bli gamla och övriga har ju inte fått alls särskilt många ston mot vad man tycker att de borde kunnat få. 
Timon är väl egentligen en spännande hingst?

Stuteri-Ekslatt
4/6/17, 6:13 PM
#29

Någon av timons avkommer är väl efter Toffife som själv gick bra på travet och efter bra föräldrar😃

Pontuzz
4/6/17, 6:55 PM
#30

#27 Jag håller fullständigt med dig om hingstar och att de skall visa tidiga och snabba prestationer för att visa att de har anlagen med sig.

 I många russ finns det bakomliggande individer som har visat att de har bra travegenskaper och i undantagsfall dyker då dessa egenskaper upp även om de ligger långt tillbaka.  Men dessa "spontana" uppdykande anlag brukar ofta inte vara säkra i framtida generationer.  Tittar du på en av Timons avkommor går det tillbaka på ett sto efter Ponte ue Klippman.  Det om något kan man kalla en utmärkt travstam.

Reko
4/7/17, 10:45 AM
#31

#30 "I många russ finns det bakomliggande individer som har visat att de har bra travegenskaper och i undantagsfall dyker då dessa egenskaper upp även om de ligger långt tillbaka.  Men dessa "spontana" uppdykande anlag brukar ofta inte vara säkra i framtida generationer."

Jag fascineras över de säkra förärvarna Parat, Vagotte och Tyson II. Likheten dem emellan är en ostartad mor med väldigt lite travmeritarade förfäder och -mödrar. Jag skulle vilja lägga till Trofé till den samlingen som jag tycker är lite för lite använd om man ser till vad hans syster har gjort i avelsboxen, också hon ostartad. Det verkar snarare som ett framgångsrecept att använda en meriterad hingst på ett omeriterat sto.

Gäller väl även Super-Elit-premierade Vagabond? Som morfar har Gullding gjort 6 2-minutare av 49 startade och 1 2-minutare bland 26 startade avkommor.

Reko
4/7/17, 10:49 AM
#32

#29 Toffife 1.59,3, Tigerlilja 1.53,9 så Timon hämmade inte utvecklingen utan den gick framåt.

Pontuzz
4/7/17, 11:41 AM
#33

#32 När man jämför hästarnas rekord gäller det att även ta med det historiska perspektivet. träning idag kan inte jämföras med hur det var på 50-60-talet.  Vi har också kört ganska mycket travtävlingar på småbanor som Jularp och Tomelilla rekorden där kan inte jämföras med dagens tävlingar på storbanorna. Och när det gäller storbanorna fick man förr vara otroligt glad om banorna vattnades och sladdades.

När det gäller Vagabond så är hans mormor Isabella helsyster med Hageby Dick född 1952 som fick rekordet 1,55,3.

Både Tyson II och Vagotte  har dessutom Rolloblod på mödernet via Ponte.  Ponte fick sitt rekord 2,07  som fyraåring .

Ett sto som ofta dyker upp i härstamning på bra travindivider är Maja 1234. bla mor till Signal, Oja och Camilla II

Reko
4/7/17, 12:54 PM
#34

#33 Gullding är väl samtida med Klippman, Dröm, Signal och Peter Pan? I jämförelse med dem står han sig slätt, oavsett träningsmöjligheter och banor. Men tack för upplysningen om Vagabond, Tyson II och Vagotte. Det har ju inte skadat dem att även blanda in annat än travmeriterade så varför är det så viktigt nu att konsolidera? Återstår även att förklara Elit-premierade Parats möderne.

Annons:
Pontuzz
4/7/17, 2:00 PM
#35

När det gäller Parat har han ett fäderne som är ganska starkt. Pappan Granit 1,48 Visserligen har farfar Grane inte lämnat särskilt många bra travare men han har förutom Granit även Junisorken 1,43.  Grane har dessutom en helbror Lilledröm 1,54 Både Grane och Lilledröm efter Dröm. Så jag tycker inte att Parats fäderne är särskilt udda när det gäller att trava fort.

Slätthans
4/7/17, 6:34 PM
#36

#32 Vill egentligen inte nämna speciella hästar men du är helt fel på det när du påstår att en gammal duktig slitare är bättre än en kriterievinnare!

MagganS-B
4/8/17, 11:22 AM
#37

#35 Glöm inte att Junisorkens mamma, Linett 1730  var en av dom stona på Heden som lämnat flest avkommor under 2.00……

Reko
4/10/17, 5:54 PM
#38

#35 Roligt att du nämner Grane. Han är nära släkt med Timons mormor så det kanske inte är en tillfällighet att Timons avkommor kan trava fort.

VeronicaP
4/11/17, 9:21 AM
#39

#32 Tigerlilja har 1:51,7 i rekord auto . 
Vi som äger två avkommer efter Toffifee kan ju säga att när vi köpte Ijor blev idiotförklarade av många inom travsporten , Varför köpa ett sådan russ till din dotter med den pappan och första året gjorde han inte många starter då han inte fick ihop det riktigt och då tycket många att de fick vatten på sin kvarn , men med tålamod och låta de utvecklas i lugn och ro, men allsidig träning så fick vi ge dem en liten knäpp på näsan i alla fall ;)  
Men både Ijor och Tigerlilja är bra ponnyer men helt olika att köra, olika temperament osv .

Tusen
4/11/17, 10:39 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

#39 Ha-ha! Vi har också fått samma reaktioner. När vi köpte Monita (rek. 1.46 monte'rekord 1.47) hade hennes mamma aldrig startat och hennes pappa Drömprinsen hade ett rekord på 1.19. (Drömprinsen har idag 3 av 16 startade avkommor under 2 min och flera strax över). När Monita hade rekordet 1.50 betäckt vi henne med Trojka Viking som då hade rekordet 1.27. Samma visa då. Fullständigt omyndigförklarade men avkomman är vi nöjd med. Montro' med rekord 1.48. Så även om de inte vunnit SM eller något årgångslopp så tror jag ändå att de räknas som rätt hyfsade ston. Vi är nöjda.

Upp till toppen
Annons: