Annons:
Etikettallmänt
Läst 1062 ggr
tiger tok
6/30/17, 8:42 PM

Åldergräns?

Känner en shettis jag skall börja köra! Och kan inte riktigt släppa tanken på trav. Men undrar om det finns en åldersgräns för kusken och även om det finns en åldersgräns för hästen?

Annons:
Stallmima
7/1/17, 12:09 AM
#1

Åldersgräns för kusk på shettis är upp till det år man fyller 15. Och ålder på ponny är mellan 3-18  Här kan du läsa om licenser mm https://www.travsport.se/polopoly_fs/1.573!/menu/standard/file/licensbestammelser%202017.pdf

Tusen
7/1/17, 11:31 AM
#2

Åldersgräns för kusk kat A (shettis) : 8 - 15 år

Åldersgräns för ponny Kat A : 3 - 18 år

tiger tok
7/1/17, 6:52 PM
#3

Oh herrejösses vad det krävdes mycket! Vill någon vara vänlig att för klara lite mer steg för steg om jag bra skall ta mig ut på banan med en shettis och prova på? Vad krävs inom utrustning och vad skall hästen ha med sig (pass, veterinär intyg?) Måste man ha egen sulky eller kan man låna någonstans (vart i sådana fall?)? För jag blir helt snurrig av all text! Har en shettis på 14 år någon chans mot treåringar? Självklart är det viktigaste att ha kul, inte att vinna!

Tusen
7/2/17, 7:51 PM
#4

Följande krävs av ponnyn: Ponnyn ska ha gilltigt mätintyg. Ponnyn ska vara vaccinerad mot A2-influensa. Kopia på pass, vaccinationer och mätintyg skall skickas in till ST för att hästen ska registreras inom ponnytravet. Ponnylicens skall betalas. Ponnyn ska sättas upp på en tränarlista där tränaren har tränarlicens. (Kurs för tränarlicens finns och görs ofta tillsammans med kusk licensen. ) För kusken krävs: Genomgången och godkänd kurs för ponnykusklicens. (Teori och godkända provlopp under minst 15 veckors kurs. Ett licenslopp i veckan). Ponnylicensen ska vara betald. Sen krävs För ponnyn: Sele, huvudlag, tömmar, slaggjord och godkänd sulky. För kusken krävs: Registrerad dress, vita byxor, hjälm och väst. Sen måste ponnyn kvala innan du får börja tävla. Om du är nyfiken så kontakta närmsta travskolan så hjälper de dig.

Upp till toppen
Annons: