Annons:
Etikettfoder-utfodring
Läst 3574 ggr
Stallmima
8/12/13, 11:52 PM

SMHN!

Det här med finmaskiga hönät diskuteras mycket från och till. Kör en omgång till. Vad har ni för tycke om fördelar och nackdelar om detta? Har hört från en del stallinnehavare att dessa nät får absolut inte förekomma här och andra tycker det är en gudagåva  🙂  Har själv dessa nät. Tycker dessa är jättebra för ponnys som dammsuger det "lilla" hö de får för att hålla vikten och sen står utan massor med timmar som verkligen inte är bra

Annons:
Tusen
8/13/13, 7:34 AM
#1

Jag har aldrig hört något negativt om detta nät. Vad är det som gör att det inte skulle vara bra?
Det enda jag kan tänka på som ev. kan vara negativt är ifall man hänger upp näten högt och ger hästen en onaturlig ätställning. Men så behöver det ju inte vara. Ser man till att hänga näten strax ovanför marken kan hästen själv välja om den vill äta uppifrån eller underifrån.
En annan lösning är att ha en höhäck med nät över. Då kommer hästarna absolut att äta i normal ätställning.

Annars kan nätet vara en mycket bra begränsare av intag utan att, som du skriver, hästen får gå med tom mage flera timmar varje dygn.

Vi har i många år haft helt fritt utan nät men förra året var det första året som vi provade detta nät. Vi var lite oroliga att våra smala hästar inte skulle vilja äta då det skulle ta lite längre tid att få i sig maten. Men det löste sig bra och de höll hullet ändå. Tyvärr har vi en som inte kan äta någonting utan att svälla upp, trots hård träning, för hennes del vart det ingen skillnad.

Den största fördelen, för oss, är ändå att det blir mindre spill.

cissiwi
8/13/13, 2:12 PM
#2

Tycker näten är suveräna. Började med att köpa ett varsitt till ponnyerna. De fick längre ättid och slapp stå utan mat så länge. Provade sedan nät till de stora hästarna som annars sprider ut sitt hö i boxen. Även här blev det en utmärkt lösning. Sedan fick även åringen (varmblod) testa. Plötsligt hade han fri tillgång av ätbart hö, dvs inte halva givan nertrampad och oätlig. Han la också på sig i hull och blev väldigt fin. Nu vill vi absolut inte vara utan näten. Man kan ju reglera svårighetsgraden (=äthastigheten) genom att hänga nätet fritt från taket eller mot vägg vilket gör det lättare att äta.

ryttarn
8/13/13, 4:33 PM
#3

Grundidén tycker jag är bra men det finns vissa risker som man skall ta med i beräkningen. Har du en skodd häst som är lite livlig av sig är det väldigt lätt att en sko fastnar i nätet och att hoven skadas rejält när de sliter tillbaka hoven. Hänger man då nätet högt, för att undvika risken att fastna, får hästen en väldigt onaturlig ätställning vilket kan ge skador i rygg och nacke.

Jag har istället bygt "slowfeeders" med hjälp av en SJ pall i botten, en ram på den och sedan armeringsnät. Även om möjligheten fortfarande finns att en häst fastnar så är den betydligt mindre.

Jag har gjort en illustration på hur jag bygger: https://www.facebook.com/profile.php?id=1536151165&sk=photos&collection_token=1536151165%3A2305272732%3A69&set=a.1220166594406.2034732.1536151165&type=3

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Tusen
8/13/13, 4:44 PM
#4

#3 Är det inte lika "lätt" för hästen att fastna med hoven i ett armeringsnät, tänker jag då? 🤔

Våra nät går sönder om någon/något fastnar i nätet.

ryttarn
8/13/13, 4:58 PM
#5

#4 Nej, det är inte lika lätt eftersom du har en rak lodrät yta, inte en välvd. "Ren fysik min käre Watson" :).
Nu finns det lite olika kvalitéer på nät. De vanligaste går definitivt inte sönder, har sett flertal exempel på det…..
Är de så "klena" i näten att de går sönder i ett sådant läge misstänker jag(utan att eg ha testat) att livslängden inte blir speciellt lång då tänderna går hårt  åt nätmaskorna.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Tusen
8/13/13, 6:33 PM
#6

#5 Okej då förstår jag. Jag kan nämligen inte se din länk så därför kunde jag inte se hur ditt "bygge" ser ut.

Annons:
Stallmima
8/13/13, 7:30 PM
#7

#5 Hade en sån förut men höt tog slut omgående i den tyvärr  😮

ryttarn
8/13/13, 7:43 PM
#8

#7 Man får anpassa maskornas storlek utefter hur grovfodret ser ut. Har du väldigt "fint" ängshö behöver man mindre maskor än om man har ett grövre hö. Jag kör rutor på 10x10 cm vilket funkar perfekt för den typ av hö och hösilage som jag har.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

[Shettisar]
8/14/13, 10:19 AM
#9

Jag är supernöjd med mina nät. Hade jag inte haft dom så hade mina två shettis damer varit som tunnor och medföljande problem med det. Dessutom har de nu tagit fram ett nytt nät just för att undvika detta med skodda hästar och nät.http://www.caisasshop.se/hastsmamaskigahonatsmhn-c-61_58.html

Upp till toppen
Annons: