Annons:
Etikettmont
Läst 4461 ggr
StallHultatorpet
12/17/13, 6:37 PM

Monté regler

Hej! vad tycker ni om de nya montereglerna?

Själv tycker jag att de inte är bra! Jag är 158 cm och är 13 år och hade tänkt att jag skulle rida nästa år. 

Men med det nya reglerna kommer nästan ingen att kunna rida…

Hur ska vi göra för att Rickard eller Svensk travsport ska lyssna på oss, förstår dem inte att det kommer att bli få ryttare? Har ni förslag på hur vi ska göra skriv gärna!

Annons:
ebba93
12/17/13, 6:50 PM
#1

Tycker de är katastrof…

[oliviaTrav]
12/17/13, 7:10 PM
#2

Berätta hur många vi är som vill ta monté licens och berätta att de gärna få sötta en maxgräns på längd också men då borde de tänka logiskt. Världens befolkning blir längre och de flesta blir över 160cm ganska snabbt Ex på regler: 25-30% av ponnyns vikt & ponnyns mkh plus 45-50cm Gällande både a &b Så om du har en aponny på 200kg blir det 50kg för ryttare o om ponnyn är 100cm blir det 145cm för ryttaren Bponny 300kg blir det ryttaren max 75kg o om ponnyn är 120cm blir det 175cm för ryttaren Och att man mäter/väger i början av året o att det sen är giltigt hela året Bara ett exempel, för våra hästar är väldigt tåliga och klarar bra mkt mer än vi egentligen tror…

StuteriSolo
12/17/13, 7:37 PM
#3

Om det ska vara en längdgräns borde den vara anpassad mot mankhöjden på ponnyn och inte efter kategori, exempelvis max 40 cm över mankhöjden. Det är ju en viss skillnad på 95 och 105 cm shetland, eller på ett maxat russ och en på 118 cm.

Mätning av ryttare som är i sin mest intesiva växtfas mellan 11 och 14 år ungefär, hur löser man det på ett vettigt sätt?

Hade själv en ryttare som växte nästan 15 cm under sommaren, så trots att hon var elva år så var det färdigtävlat på shetland efter sommarlovet.(det var medan man fick tävla upp till tolv år)

Detta är en viktig fråga, speciellt när intresset för ponnytrav inte direkt ökar, och det är krångligt att ta tävlinslicens jämfört med om man vill börja tävla i ridgrenar

Durris99
12/17/13, 8:41 PM
#4

tycker som ovan att man till exempel ska ta ponnyns mankhöjd + 40cm och de är längden för ryttaren 

denna regel har påverkat mig mycket då jag har spenderat över ett år för att rida in mitt russ och köpt alla tillbehör och ridit 4 av 5 provlopp för att få licensen men då jag är 163 och mitt russ är 128 så är jag visst för stor så nu blir det bara att sälja alla saker och försöka hitta nån som är villig att rida en galen 4åring……

happygirls123
12/17/13, 9:43 PM
#5

tycker det är väldigt dåligt då det knappt kommer bli några monte lopp för russ.. jag som tänkt köpa en bra monte ponny till nästa år då jag känner mig säkrare när jag rider…

VeronicaP
12/17/13, 10:46 PM
#6

#4 fast 170 cm och rida B-ponny de är långt det ;)

Fast är ditt russ galen att rida så ska den kanske inte gå monté ;)

Annons:
Durris99
12/17/13, 10:58 PM
#7

#6 inte för att verka upp käftig eller nått sånt vill absolut inte starta någon slags diskussion här bara för att göra det klart innan

är 163 inte 170, 7cm är ganska mycket och har dock slutat växa så kommer aldrig komma till 170. Sen är det så att mitt russ är väldigt galen utanför banan men när hon väl kommer in på banan så blir det en annan häst, då gör hon allt för mig, sen är jag den enda hon har riktigt tillit till på ryggen, och det jag menar med galen är att hon inte gillar främlingar. Kan lova att hon aldrig skulle göra någon ryttare ila väll inne på banan men det är utanför och värmningen hon är så kallad galen

hoppas du förstår men min ponny är ganska så speciell :)

ekbacka
12/17/13, 11:30 PM
#8

Vill ni försöka att få till en ändring så kan ni börja med att lämna in en motion till SPTFs årsmöte.

Den måste vara inne innan den 31/12.

Jag tycker att 165 cm är en rimlig längd för att rida kat. B.

Lämnar vi in det förslaget som en motion så måste dom behandla ärendet.

Sen är det bara att hålla tummarna.

VeronicaP
12/18/13, 12:20 AM
#9

#7 Att jag skrev 170 cm var för hästens mankhöjd+40 cm kan ju bli 170 och jag gjorde blinkisar efter , jag kan inte använda figurerna här uppe på min data de syns inte så jag får köra på de gamla hederliga viset ;)  Jag förstår , jag kan tycka att reglerna skulle vara om hästens mankhöjd är under 125 cm så får ryttaren inte vara längre än 160 cm och 125 cm till 130 så skulle ryttaren kunna få vara 165 cm , de är min åsikt men jag accepterar även som det blir nu.

vi får själva problem att hitta monté ryttare till våran då hon som har ridit honom är 163 cm, men antingen får han stå över montén och bara gå i vagn och ridas hemma, svårt att hitta ryttare som kan rida bra och som man vill att de ska rida ens häst :)

Travponnyn
12/18/13, 8:23 AM
#10

Jag är 161 och hade tänkt ta montélicens snart bara som en kul grej då jag har ponnytravlicens och har tävlat en del. Nu kan jag inte ta montélicens och jag har en jätte fin ponny som är helt underbar i både montén och travet. Jag tror att många, inklusive jag, skulle bli överlyckliga om detta kunde ändras så att de som är längre än 160 kunde få tävla också eftersom att man växer mycket fort när man är 11-14 år och man blir snabbt över 160.

Teja-Bea
12/18/13, 8:38 AM
#11

#8 Hur funkar det om man lämnar in motioner?

Vem kommer att behandla dem? SPTF? ST?

Förut har vi ju haft omröstningar på Förbundsstäman. Hur blir det nu?

Vart skickar man dem? Kan man skicka som "privatperson", eller ska de gå från Ponnyklubben? Eller måste de gå via sällskapet?

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Travponnyn
12/18/13, 8:59 AM
#12

#2 jag tycker din idé är galant! Vi måste göra något åt detta problem då det minskar ponnymontén enormt

agnescarlsson
12/18/13, 9:06 AM
#13

Jag har ett väldigt grovt russ som är 130 cm högt. Jag är själv 168 cm lång men jag ser ju inte stor ut på honom så där blir det fel, men om man har ett litet russ som inte är grovt så kan ju jag inte rida så då blir det också fel!

*Korrigerad

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
[oliviaTrav]
12/18/13, 10:45 AM
#15

Vi kommer tappa jättemånga montéryttare med de nya reglerna…

Vi borde lämna in en namnlista och ett vettigt förslag. Tex som jag skrev (#2) att man utgår från varje individ istället för att göra en regel för så många olika ponnys…

För en 80cm aponny klarar inte lika mkt som en 105cm aponny gör och lika så med bponnysarna..

rolsson
12/18/13, 11:23 AM
#16

Det stora problemet är att var man än sätter gränsen så blir någon lidande, om man tex sätter en gräns på 165cm så blir det gnäll från de som är 166cm osv. Det finns alldeles för många oharmoniska ekipage idag tycker jag, så jag tycker den nya regeln är bra.

zorken-
12/18/13, 11:50 AM
#17

Vad jag förstått så skall den dragna gränsen bero på att dem över den här längden tydligen skall ge för mkt framvikt…för mig är detta bara knasigt,framvikten beror inte på längden utan ryttarens ridstil! Satsa på att utbilda inom montén ist,håll föreläsningar osv och försök att få kvalité! Halmstad gjorde ett jätte bra jobb under sydsvenskamontécupsfinalen och hade en form utav föreläsning och samlade alla ryttare innan loppet där man även fick tillgång till coaching i värmning,bra!

agnescarlsson
12/18/13, 11:59 AM
#18

Kan man inte ha att om man är över 165 cm så får man inte rida ponnyer som är mindre än 125 cm och om du är 160-165 så får man rida ponnyer som är 120-130 cm och om du är under 160 så får man rida alla storlekar på ponnyer. Max gränsen kna väl vara runt 170 cm? På shettis blir det om man är över 147 så får man rida ponnyer som är 104 och större i mankhöjd och är man 147-140 cm lång år man rida ponnyer som är 95 cm och högre, är du under 140 cm lång så får du rida alla ponnyer.

giffan
12/18/13, 12:04 PM
#19

#7 Du kan ju alltid värma själv, det finns det ju ingen regel för.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

StallHultatorpet
12/18/13, 2:48 PM
#20

Men skulle alla travbanor kunna skriva på något, som man sedan skulle kunna skicka in till Rickard?

Annons:
Frickan_mary
12/18/13, 7:30 PM
#21

#18 170 cm är alldeles för långt för en b-ponny…. de tycker jag man får inse själv. Även fall russet är 130cm o grov så är 170cm för långt! Ok & rida hemma men i lopp? Nej! 165cm hade varit bra

VeronicaP
12/18/13, 9:29 PM
#22

#21 Håller med dig helt och hållet 170 cm är alldeles för långt att rida B-ponny , då kan man rida D-ponny

ekbacka
12/18/13, 11:33 PM
#23

#11 Jag vet inte riktigt hur det funkar med motioner, men det var Arne som sa det på mötet i Stockholm. Om man lämnade in så var dom tvungna att behandla ärendet,

Jag ska kolla upp vart man ska lämna osv.Glad

ekbacka
12/18/13, 11:35 PM
#24

#17 Kul att höra att du gillade vår coachning inför montécupen.

Då får vi köra vidare på såna träffar. Skrattar

Teja-Bea
12/19/13, 7:54 AM
#25

#23 självklart måste de behandla inkomna motioner…

Jättebra om du har möjlighet att kolla!

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Jockeytilda
12/19/13, 10:19 AM
#26

Oj alltså jag som kommer från ponnygaloppen blir förvånad över ponnymontens jockeyregler och förstår inte att man kan klaga på dem. Jag klagar inte på att jag i år börjat närma mig 170cm och där med anses vara för lång för att tävla D-ponny i galopp(och egentligen även hopp och dressyr), D-ponny alltså. Jag väger bara 43kg men det gör inte att min längd inte spelar in.

Tror det knappt är någon längre än 160cm i kat b och de flesta är nog runt 150cm. Sen har vi ju viktgränser för alla kategorier och de har för i år eller förra året höjts några kg för att alla ska rida i säkerhetsväst så det har alltså varit lägre. Nu får man väga inkl all utrustning och klädsel 42kg för kat A och 53kg för kat B 60kg för kat C och 66kg för kat D. Max ålder är 12år, 14år och 18år för A, B och C-D ponny, det är alltid tråkigt att behöva gå ur en kategori men det är för ponnyernas och ryttarnas bästa.

En ryttare, en ponny, en blogg, Hoppning, Galopp och Dressyr! www.ilooksharp.horseworld.se

VeronicaP
12/19/13, 10:34 AM
#27

#26 :D

Annons:
agnescarlsson
12/19/13, 6:33 PM
#28

Oj! Jag menade 165 cm! Jag tycker inte man ska rida russ om man är 170 cm lång…

AlexandraGustavsson
12/20/13, 8:30 AM
#29

jag tycker inte om de nya reglerna. 

höj till 165cm på kat B och det viktigaste av allt lär ut till alla monteryttare om en säkrare  och bättre ridstil!

StallHultatorpet
1/22/14, 9:21 PM
#30

Ja 165 ät lagom till russ!

Linneawestberg1998
1/23/14, 8:51 PM
#31

Mitt russ är 129cm hög och är stor! tror han skulle kunna ta en ryttare 165cm lång utan problem! jag är 160 och inte så lång på honom!:)

faxeavfriheten
1/26/14, 10:03 PM
#32

Kommer man mätas in med hjälm och skor? :)

ekbacka
1/27/14, 11:36 PM
#33

Nej utan hjälm o skor.

[Shia]
5/18/17, 5:38 PM
#34

Heh, denna tråd är gammal, men kände för att skriva ändå Skulle börja ta montelicens 2012/2013(var 9-10 år, skulle fylla tio 2013) å tror längdgränsen var 160 å var 162(?var iaf 1-2 cm längre än max på b-och skulle just få börja rida dem(eller två år till dess, minns inte hur det var) men klarade vikten för shettis. (38-40 kg vägde jag) jag var väl lite lång på shettis(märkte det själv men kunde rida ibland då jag var lätt) och russen på 120+ kunde jag rida utan problem(kollar på bilder, ser helt propesioneligt ut) Men jag fick inte rida monte då. -Vilket gjorde mig riktigt ledsen😢 jag hade mämnligen velat rida monte sedan jag var 7 år å började. Så ja, då var det att vänta på att få rida monte på stor häst… Nu är dock väntan över, efter 4-5 år. Är 176 cm lång, 60 kg(vikten varierar mkt pga min ätstörning, men från 50-61 kg,(gått upp mkt nu, så antar jag kmr gå ner) och 13 snart 14 år. Och fått börja rida monte nu(ridit travare i dressyr tills nu) medans endel av mina "kompisar" kan ta montelicens för russ nu(de är lika gamla) då de är korta. Jag hade velat att de haft olika längdgräns pga ponnyns mkh. Stor skillnad på 108 å 130 grov..

Annons:
Upp till toppen
Annons: