Annons:
Etikettsptf-st
Läst 6016 ggr
Snobben
2014-01-17 12:01

ST lyssnar inte på de aktiva

Annons:
Teja-Bea
2014-01-17 12:13
#1

Jag skulle vilja se hur den där omräkningsplanen för "gamla trotjänare" ser ut.

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

ryttarn
2014-01-17 12:15
#2

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

ryttarn
2014-01-17 12:23
#3

Jag är ytterst skeptisk till detta, även om mina hästar i år gynnas av PP lopp…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

StuteriSolo
2014-01-17 13:18
#4

Och hur har de tänkt med loppen? För att det där ska fungera måste det ju finnas hästar i de olika avdelningarna, om det finns så många hästar att alla avdelningar verkligen kan köras var för sig så funkar det nog bra, men om det finns en häst i varje avdelning, hur ska man då få ihop några tävlingar?

Här i norrbotten är det ju mer eller mindre omöjligt att starta en ostartad häst oavsett kategori då det är för få som finns (kat A är dock värst)

Tror ju inte att det får ponnytravet framåt direkt, för det är väl det som är målet, att få fler att tävla?

agnescarlsson
2014-01-17 13:21
#5

Jag har en ponny med rekord 1:58 och tjänat 30000:- så han kan inte starta i pengalopp:(

ryttarn
2014-01-17 13:29
#6

#5 Han får iof sitt PP värde sänkt till 20.200pp…..

Men det hjälper nog inte så mycket, min som har gått 1.56,0 har ca 13.000:- på sig……

Detta är bara ett exempel på hur illa det kan slå…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Annons:
ryttarn
2014-01-17 13:30
#7

#4 Du vet, ST sitter ju i hästsportens hus i fjollträsk……. Ur det perspektivet finns det uppenbarligen hur mycket ponnysar som helst i landet…..

Idén är nog iof god, men man kan fundera på hur och om det kommer fungera i verkligheten.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Tessan08
2014-01-17 13:47
#8

Om ponnytravet hela tiden ska vara "försökskaniner" på St:s Rikards märkliga förslag som dyker upp varje år lär de snart dö ut för vem har lust och råd att hålla på och vänta på ett förslag som fungerar för ponnierna? Ponnytravet har funnits sedan 50-talet och under åren har många varianter testats så det finns bra matrial redan att utgå ifrån varför måste vi efterlikna stortravet i allt..? Snacka om att effektivt döda lusten till att fortsätta med ponnytravet!! En organisation som inte på något sätt lyssnar på de aktiva utan bara skygglappar på och kör sitt eget race riktigt uruselt och botten :(

VeronicaP
2014-01-17 13:55
#9

Jag tänker framåt och jag tror att i slutändan kan det bli bra.

Man får även tänka lite mer än på sig själv, vilket jag tror är det största problemet att alla tänker på sig själva och inte på helheten och längre än näsan räcker ;)

Är alltid några som kommer i kläm men så har det varit i alla år och kommer alltid att vara.

Tänk på alla de ponnyer som har tagit seger efter seger utan att behöva sänka sitt rekord pga kusken är jäkligt bra på att köra med klocka.

så den där orättvisas blir man aldrig av med.

Vi har någon som får sänkt PP , sen är de någon som kan förlora på det , men varför gå in i allt så negativt.

Jag dömer inte ut något som vi inte vet att de fungerar och man måste även utvecklas.

Tänk positivt och så får man ju se hur det går . :D

ryttarn
2014-01-17 14:03
#10

#9 Nja, vi har ju erfarenheterna från åren med 50/50, känns ju inte som det försöket var speciellt lyckat…. Jag talar iaf inte i egen sak, Palle tjänar fett på detta och mina två ostartade 4 åringar startar ju från "blankt" papper. Dessutom, som uppfödare skulle man ju kunna hoppas på att det blir lättare att sälja lovande unghästar med väldigt lite eller inget PP på sig……

Mao, trots att jag själv tjänar på detta upplägg så är jag ytterst skeptisk pga tidigare erfarenheter…….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

StuteriSolo
2014-01-17 14:18
#11

Om alla ska ha möjlighet att tävla i ponnytrav och inte bara de som har råd att skaffa nya hästar varje år måste det finnas möjlighet för alla att tävla. På de ställen i landet där det är glest med aktiva måste det finnas lösningar för hur man ska kunna köra lopp där det kan skilja upp till en minut i rekord på hästarna utan att döda gnistan hos de som råkat tjäna litet många poäng för att de är trogna och får placeringar men kanske inga segrar. Det är de gamla trotjänarna som ska lära upp nya kuskar.

När jag började med ponnytrav fanns det ett system med gottgörelse, dock max fem sekunder på de senaste fem starterna, och en häst som inte startat på ett år fick automatiskt fem sekunders gottgörelse, då kunde man plocka segrar eftersom det var minst två veckors anmälningstid före loppen också, så man hann anmäla ut till ungefär tre helger på rad utan att få med det nya rekordet.

Det var ju inte bra heller och hur man ska handicapa ponnyerna på ett bra sätt är nog något man får filura på, men min personliga åsikt är ju att vi inte ska tappa bredden i ponnytravet, alla ska få möjlighet att tävla även om man har en ponny som inte springer så fort så ska chansen finnas att man får en placering och rosett, det är nog alla ense om som en gång varit nybörjarkuskar själva.

Kris_J
2014-01-17 14:26
#12

Ingen hade blivit gladare än jag om detta nya fungerade med tiden.

 Men tyvärr har jag svårt att se hur det skulle kunna göra det. Kan man bygga bort de problem man vill åt, genom det nya upplägget? Nya ponnyer tillkommer hela tiden och de "smarta" kommer fortsätta att vara smarta och hitta nya sätt att utnyttja systemet. Ponnytravet har ju en stor skillnad mot stortravet , det enorma tidsspannet. Nu är risken att färre ponnyer kommer att "hitta" lopp.

Veritas odium paretFörvånad

Tusen
2014-01-17 15:31
#13

Jag tror inget på detta nya system men jag hoppas verkligen att jag har fel.

Det jag är rädd för är att:

  •  Inga vill starta på grund av propparna (ponnytravet dör ut)
  • Endast de med många ponnysar kan "spara" sin hästar och träna ner en i taget. (Gamla trotjänare och medelmåttor har inget i travet att göra)
  • Medelmåttor och älskade trotjänare tas bort från ponnytravet , slaktas eller blir ridponnysar där de inte har en chans eftersom ridsportförbundet skall sänka ryttaråldern ytterligare för kat A och B. (slaktade hästar och många som bara får gå och skräpa i hagar)
  • Endast hästar i SM-klas är värdefulla (Har vi/ kommer vi att få så många på detta sätt?)
Annons:
ryttarn
2014-01-17 16:00
#14

#13 Håller helt med dig. Även om jag har hästar som detta passar ganska bra är jag orolig för att inte ha speciellt många att starta mot….. Men precis som du hoppas jag att jag har fel. Vi får väll särskåda statistiken i halvtid……

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

VeronicaP
2014-01-17 16:06
#15

Men de skulle även satsas en hel del på specialaren :D

Men jag är som sagt positivt lagd av mig och jag vill inte döma ut saker innan man vet att det fungerade.

Jag tyckte de funkade super med 50/50 här hos oss.

C-Ainerud
2014-01-17 16:45
#16

#15 jag håller med dig, jag tror det kan bli bra och så finns ju specialaren som sagt :)

amandahandersson
2014-01-17 16:57
#17

I detta system kommer "den lilla ponnykusken" glömmas bort, känns det som. Då menar jag de som har en, kanske två, ponnyer som de har under en längre period. Jag själv var en sådan kusk, jag hade som mest två ponnyer att tävla med samtidigt och det har aldrig varit på tal om att "byta ut" någon av de vi haft. Jag hade en shettis som tävlade mellan 2003-2009, han sprang in drygt 19.000:- och travade 2.35…

Stallmima
2014-01-17 17:54
#18

#17 Håller helt med dig

brawina
2014-01-17 19:10
#19

#17 håller med dej jag också.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Tessan08
2014-01-17 20:13
#21

#20 Ja byt ut honom mot någon annan som VILL att ponnytravet ska växa och behålla ponnytravet som en barn och ungdomssport där alla får vara med och tävla i och ta bort allt fokus på endast eliten, finns det ingen bredd kommer ponnytravet snart vara över! Tyvärr går det knappast att se något positivt inför 2014 när man sett hur det kommer se ut :(

Mixie
2014-01-17 20:26
#22

Ni som är positiva till detta förslag hur många starthästar har ni i stallet?

//Mickan

MagganS-B
2014-01-17 22:36
#23

# 22 Det finns ju uppfödare också…..eller hur? Vi som satsar på att föda upp fina ponnytravare, läs russ, vill ju också ha avsättning för våra hästar!

ekbacka
2014-01-17 23:00
#24

Fattar inte riktigt omräkningen. Min häst har 1.55,4 och 23750 kr. Står han kvar på det eller flyttas han upp till 25000 pp???

Det står att om pp är lägre görs ingen justering, i så fall är ju det samma som att han får en sekund till godo, eller???

giffan
2014-01-17 23:21
#25

Jag har EN häst som kanske tjänar något på detta, om det ens kan räknas som tjäna… Och då har vi verligen inga bra hästar som bär sina pengar alls. Och sen när dom iaf kommer möta hästar med 5-10 s snabbare…på samma distans… jippie 🤢

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

savrarpstuteri
2014-01-18 10:22
#26

Är det så att vi /läs ponnyfolk) inte lyssnar på ST och förstår vad de menar är så positivt med detta. Då framförallt på sikt när systemet slagit fullt ut.

När min dotter började köra ponnytrav fanns det en mycket framgångsrik hingst som var fantastisk och väl matchad, kördes undan i början av loppet, lämnade konkurrenterna lååångt bakom sej så de slutade ta upp jakten på honom, mycket stor avsaktning på sista delen av loppet/upploppet för att spara på sina sekunder. Han vann otaliga segrar och klassade hela tiden ut sina konkurrenter även om de startade i rekordhandicapslopp. Med det nu föreslagna systemet hade den systematiska körningen inte behövts, han kunde vunnit utan den "fula" körningen som även publiken "buade" åt.

Idag ser man att en mycket snabbare ponny med låg pp "förstör" för sin ponny.
Som det var "då" skedde samma sak……genom ovan nämnda körning.

Flera skriver här att nya systemet drabbar de som är nya och har en eller få ponnyer till start.

Dåvarande system var likadant, det var de som var rutinerade, hade många ponnyer, tävlade mycket som lärde sej hur man skulle köra för att vinna utan att behöva sänka så många sekunder.
De var flera stycken som gjorde så, de skall ha stor eloge då de la mycket tid och energi för att ha sina ponnyer i topptrim innan de började starta dem så de kunde ta så många segrar som möjligt. De skall gratuleras till alla sina fantastiska framgångar, MEN……även då var det många nya, med bara nån ponny som blev "helt utan" då de blev utklassade i stort sett hela tiden. Många av dem slutade……..

För att det nya systemet skall slå väl ut gäller det ju också att man anmäler ut sina ponnyer så det blir många ponnyer i lopp, kanske vi går mer mot att loppen köres i klunga, skapa bra positioner för att göra ett bra upplopp och knipa en bra placering eller kanske rentav en vinst =)!?
Det skulle gynna även ponnyerna som skulle slippa gå för fullt hela vägen, ibland med dessutom dryga handicap.

Jag har bara en ponny till start och han tränas/tävlas av annan person.
Kanske därför jag vågar se ev. fördelar med detta då jag inte tittar på hur detta gynnar/missgynnar mina ponnyer. systemet är nog gjort för "alla".

Under många år har det också klagats att man inte vågat köra för fort i autostartsloppen och att årgångsloppen därmed "mist sin charm"…..för att den tiden sen belastat ponnyn lång tid framöver. Nu är det "bara" att tuta o köra =)!

Var i slutet på året på utbildningskonferens och hörde den nya sportchefen berätta, det är han som också skriver lite i den informationen som nu kommit ut. Jag tror faktiskt att ST jobbar för en bra framtid för ponnytravet =)!

Inom stortravet görs också en hel del förändringar som skall gynna fler aktiva, för att få fler aktiva behövs verkligen ponnytravet!!!

Jag tycker det är rent av förskräckligt att man "idiotförklarad" en person så som görs här i tråden.  Skall inte sådana inlägg tas bort?

Tusen
2014-01-18 11:29
#27

#26 Precis det du beskriver har man en dröm om att ponnytravet skall fungera, klungkörning och att hästarna inte ska behöva gå på max osv. Men samtidigt berättas det om hur vissa hästar har startat i rekordhandicaplopp och som inte har behövt ta ut sig utan kunnat starta i flera lopp utan att behöva pressas alls. Är inte det lite motsägelsefullt?

Att tro att det kommer att bli klungkörning med upploppfighter inom ponnytravet tror jag är enstortravsdröm och inte ens möjlig inom ponnytravet. Och samtidigt vet jag inte om jag tycker det är ett bra sätt att köra heller, egentligen. Fegkörning i början av loppet för att sedan pressa hästarna till det yttersta i 500 m och framkalla mjölksyra upp till öronen på hästarna. En ponny körs oftast mycket jämnt i loppen och de tar i allmänhet aldrig ut sig så de får någon mjölksyra alls. Och det är bra. Mjölksyra är  nedbrytande.

Annons:
VeronicaP
2014-01-18 11:59
#28

#24 Han har kvar sitt rekord och sina pengar , ingen förändring där inte. Anmäls han ut på pengar så borde han tjäna på det tex .

savrarpstuteri
2014-01-18 11:59
#29

God förmidda´"tusen" =)!

Nej då det är inte motsägelsefullt.
Jag beskrev att det ojämna i startfältet även kunde bli i rek.hcp.lopp och inte bara i pplopp.

Självklart behöver inte den som är överlägsen sina motståndare ta ut sej för fullt =)!

VeronicaP
2014-01-18 12:00
#30

#22 Mickan  vi har starthästar, jag kör ju inte själv som du vet , men äger ju några ;)

VeronicaP
2014-01-18 12:02
#31

#26 Bra skrivet

Nu tycker jag ju inte att de var bra att de buade åt hingsten som vann överlägset, för så gör man inte .

utan mer allmänt om travet och att hänga ut folk för man får inte hänga ut folk med namn så Jerker det inlägget borde tas bort .

carolineornfeldt
2014-01-18 12:10
#32

Tycker det är dåligt och tråkigt att inte de aktiva får vara med och bestämma. De är ju endå de som ska tävla. Om rekordhandicap loppen är ojämta vad är inte penning loppen då? Visst att det fungerar i stortravet men där skiljer sig ofta rekorden nån enstaka sekund, medans i ponnytravet kan en häst som har rekord 1.55 och 30.000 på sig stå 40m bakom en häst som har 1.50 och 20.000 på sig, hur jämn komma dom loppen bli då? Visst gynnar säkert penning några hästar men för de allra flesta hästar blir det sämre. Rekordhandicap är klart rättvisast och sedan några penning lopp!

elwan
2014-01-18 12:23
#33

#26 Jag tror att de som har bra hästar kommer att kunna utnyttja penningsystemet ändå. Bra hästar vinner alltid många lopp oavsett penninghandicap eller rekordlopp! Vad är det för publik ni har på Vaggeryd som buar åt de framgångsrika ponnytravarna? FRUKTANSVÄRT!! Är det den svenska avundsjukan??

savrarpstuteri
2014-01-18 14:32
#34

# 26 o 33 nu var det nog inte hingsten man "buade" åt…….det var sättet han kördes på…….så avsaktande på hela upploppet så det var på gränsen till skritt i mål. systematiskt gång efter gång, det var flera som körde så.

Det man "buade" åt var inte segern eller hur fantastisk ponnyn var utan det osportsliga sättet att köra. Först klassa ut motståndarna för att sen "promenera" i mål. Precis som jag skrev i # 26 men man kan vrida på allt…..

# 33 Nej det var inte på  Vaggeryd.

Annons:
Kris_J
2014-01-18 15:21
#35

#34 Men trots detta var ju dessa ponnyer körda för att uppnå bästa möjliga placering och travade i mål.

Kommer dessa nya pp lopp hindra att avsaktning i ledning sker?

(Har inte läst reglementet på länge…)

Veritas odium paretFörvånad

matildaakerlund
2014-01-18 17:24
#36

Förstog inte överhuvudtaget nått av det här. Vilka hästar gynnas/missgynnas av detta? 

Mitt russ med rek 1.42,9 och knappa 35000pp i dagsläget, vad händer med honom? Hans tid fanns ju inte med i tabellen, den slutade vid 1.50 och där skulle dom ha 40000pp. Kommer ha då behålla sina 35000 medan dom vi möter som har uppåt 100000pp kommer sänkas och tjäna in massa, eller vad?

[Justie]
2014-01-18 19:33
#37

Kommer min ponny som har 2.11,6 i rekord med 4875 insprunget vara i pengaklassen med de som har 5600 insprunget då? Eller förstår jag systemet helt fel? Är det tvärt om?

KajsaLonner
2014-01-18 21:18
#38

Om jag har tolkat infon rätt så är maxbeloppet det belopp i högra spalten. Dvs.

#36 Har en ponny som är snabbare än tabellen och startsumman kommer inte att ändras.

#37 Har en ponny vars tid får belastats med max 5600pp eftersom ponnyn endast har 4875pp så kommer inte pp summan ändras.

Vi har till exempel en shetlandsponny med rekord 2.45,6. De kan max belastas med 8000pp då hon i dagsläget har drygt 25000pp kommer hon att klassas ner och ha maxsumman dvs. 8000pp vid säsongens början.

giffan
2014-01-18 23:04
#39

#26 Och vem har sagt att dom förändringar som görs i stortravet kommer gynna sporten? Det kommer iaf inte gynna amatörerna (som är en stor del av travet) Många amatörer (som äger sina hästar själv) får inte köra sina egna hästar i loppen, och varför ska man då ha hästar? alla förändringar är inte bra förändringar. 

Och det är super trist om man känner sig tvingad att sluta för att loppen redan i proppen är orättvis. Jag hoppas verkligen att det kommer bli några rekord proppar…  För att ta fram ostartade snabba hästar är inget man bara gör… inte om man redan har en långsam som startat några år, vad göra med den?? Även om min ponny med 2.02 kommer bli gynnad av att det dras bort ca 450 kr från honom så kommer iaf dom som har rekordet under 2.00 stå före honom då de har mycket mindre pengar på sina konton. och visst.. låt dom vinna.. men det kommer inte vara bara ett år utan flera år jag ska låta dom bara vinna.. och sen får inte min häst tävla mera för han blivit för gammal. Felet är att man tjänar för lite i ponnytravet så man blir ju kvar i samma klass länge.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

tomj
2014-01-19 01:27
#40

Det ser ut som att jag är ganska ensam om att tycka att detta upplägg med 50% penninghandicaps lopp och mer satsande på Specialar`n (Rekordhandicap) kommer att bli mkt, mkt bra under 2014, och att man sen kan krydda tävlingsdagen med enstaka Autostart och Intervallhandicaps lopp, skulle göra tävlingsdagen fulländad, med så många valmöjligheter.

Och sen upplägget från S-T med försök och finaler i (Juli/Okt) i bästa V75-stil ser jag verkligen fram emot!

agnescarlsson
2014-01-19 08:55
#41

Jag tycker det är synd att dom inte kör någon av "V75" finalerna i söder för vi kan inte åka så långt):

Annons:
Ernst-Romeo
2014-01-19 08:59
#42

Utan tvekan är detta det bästa som hänt ponnytravet på länge. Om tidshandikapp varit så otroligt bra som alla tycks tro skulle i alla lopp hästarna varit i mål inom 20m. Jag har inte sett så många sådana lopp.

Detta upplägg kommer att få effekten att man vågar starta i autolopp framöver. Jag tänker närmast på Sprintermästaren som få vågat ställa upp i på senare år eftersom man varit rädd att köra för fort och förstöra för kommande lopp.

De som sagt att tidigare försök med 50/50 proppar tid,pengar var dåligt har missat en sak. Många pengaproppar var utskrivna på ett sådant sätt så att man visste inte för vilka hästar de var avsedda.

ST-Rikard har gjort ett jättejobb med det förslag som nu är framtaget han skall ha inte en ros för detta utan ett fång med rosor.

Bengt

PS. jag har bra koll på statistiken vad gäller både rekord och insprungna pengar efter mitt arbete med statistiksidan www.russtravare.se och vet att överenstämmelsen är mycket större än vad de flesta tror.

De flesta har uppfattningen att deras hästar står illa till för de har tjänat för mycket pengar, men om så många har det är ju de flesta i samma situation och överensstämmelse rekord/pengar är tämligen bra.

Tusen
2014-01-19 09:42
#43

Jag hoppas också att fler vågar ställa upp i autolopp då det är pengarna som styr var och när man kommer att starta. Vi får väl se hur det blir.

MagganS-B
2014-01-19 10:14
#44

Jag tror också att det här blir det mest rättvisa handicapsystemet! Det visar sig säkert när 2014 års säsong är slut! Det kan verkligen vara en nytändning för ponnytravet! Och som sagt, det finns ju fler sätt att handicapa på…..

savrarpstuteri
2014-01-19 10:35
#45

# 39 Breddsporten står högt på agendan och en hel del proppar skall  skrivas ut så amatörer och hästar med få/inga pp skall ha lättare att komma till start =)! Superbra =)!

# 42 instämmer, hänger gärna med på rosbuketten 🌺. jag tycker även uppdelningen av tävlingsdagarna för att undvika krockar mm……är väl genomtänkt och kommer gynna såväl aktiva som arrangörer.

Minns förståndiga ord från en mycket aktiv man som tillsammans med sina barn och ponnyer var med och startade/drev/byggde stor del av ponnytravet i Sverige på 70talet. Hans ponnystall hade ofta många fina framgångar och hans kloka ord till sina framgångsrika barn var - vinn inte alltid, låt de andra också vinna annars tröttnar de och utan konkurrenter har ni inga att tävla emot -

Kris_J
2014-01-19 12:29
#46

Det hade ju varit väldigt intressant att få se några standardproppar, då hade det ju varit lättare att bilda sig en riktig uppfattning hur det kommer att bli. Då kanske flera av oss som har farhågor gällande hur det blir kan få en positivare bild. Nu gissas det ju mest…

Veritas odium paretFörvånad

StallTolanga
2014-01-19 14:17
#47

Som jag har förstått det kommer bara tabellen användas en gång per häst "Anpassningen till lägre prispoäng sker bara en gång och gäller från första gången ponnyn startar efter 2014-01-01"

Så en häst som har mer pengar än vad det står i tabellen kommer bara få 'hjälp' en gång…

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
ekbacka
2014-01-19 14:39
#49

#47 Hmmm ja intressant… Hur funkar det egentligen? Vem håller reda på detta eller är det så att det kommer att ändras pp på hästarna i programmet, så dom startar från den nya "rätta" distansen fr o m 2014?? Jag fattar inte riktigt.Galen

skott
2014-01-20 23:53
#50

Inte så kul när man har en häst med 35000kr på sig och 1.50 i rek, känns lite som att man blir straffad för att man har en gammal unghäst stjärna. Detta tror jag ABSOLUT INTE på.  Nu får man sälja bort sina hästar som tävlat för mkt  och börja leta nytt blod, med lite pengar på sig. BORT med alla duktiga hästar  med vinnarskalle.

Tusen
2014-01-21 07:38
#51

Jag undrar om det är tänkt att hästar med 30 000 i potten och med ett rekord under 1.50 ska möta de allra snabbaste i fortsättningen?

Det kan bli tufft att få dessa att fortsätta om man inte gör något för dessa också.

Nu har vi ingen egen så snabb häst men det finns flera stycken med rekord 1.45 - 1.50 som tjänat över 30 000 och de har ingenting att göra i snabbloppen där de springer under 1.40. Jag hoppas att även dessa hästar skall få en chans att vinna någon gång. Specialare för dessa hästar lär inte dyka upp alltför ofta. Det har det inte gjort hittills i vilket fall.

StuteriSolo
2014-01-21 08:46
#52

För att den här indelningen ska fungera så måste det finnas väldigt mycket mer tävlande hästar, jag tror att det finns för få för att det ska fungera bra.

Men det får väl framtiden utvisa…

Teja-Bea
2014-01-21 09:07
#53

Någon som vet om/hur utformningen av Specialaren kommer att förändras?

Idén med Gottgörselsesystemet som användes inom ponnytravet för 20 år sedan var att hästen skulle handikappas efter dagsformen. Något som också nämns i ST's artikel: 

"Man kan säga att Specialar’n blir ungefär som stora travets breddlopp, alltså lopp där dagsstatus för ponnyn avgör hur den står till i loppet, säger Petter Johansson, Sportchef på Svensk Travsport"

Så som Specialaren varit utformadhittills så har en ponny kunnat vinna på nytt rekord i sin senaste start, men ändå handikappats efter gottgörelse i sin nästa start pga den uträknade medeltiden.

Förr handikappades hästen helt enkelt efter snabbast tid presterad i senaste fem starterna. Då behövde man "offra" fem långsamma starter för att gynnas. Som varit hittills räckte det med en riktigt långsam tid (15sek sämre än rekord) för att man ska kunna tjäna rejält på systemet. Något som utnyttjades av "smarta" kuskar.

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

MagganS-B
2014-01-21 10:16
#54

Varför hålla på att tjata om hur det var förut? Se framåt i stället, allt nytt är till för att provas! Var lite positiva! I dag är det kramens dag, krama varandra i stället!❤️

VeronicaP
2014-01-21 13:20
#55

Håller med dig Maggan :D och Kram :D

#52 De står ju på sina prispoäng har du 30,000 så står du på det har du 31.000 så står du på det.

De kanske skriver proppen lägst 30.0000 högst 70.0000 20 meters tillägg för varje 3.000 (33.000 1660 osv )

De är ju bara ett förslag.

Jag tror att de kan bli hur bra som helst lika gärna som att de kan bli dåligt.

Vet att när vi körde med 50/50 sa hade vi alltid mycket startande .

Annons:
Lillen
2014-01-21 18:31
#56

#50#

Varför bara peka på de som står illa till. Du har väl bättre chanser med hingsten som har 33000Kr och rek 1,43,0.

Vi skall inte klaga förrän vi sett propparna än så länge är det bara spekulationer.

skott
2014-01-23 13:42
#57

#56 Hej "Lillen" Eller du vill kanske att jag offentlig gör ditt riktiga namn? De va ju inte så svårt att lista ut vem du va, med tanke på dina tidigare inlägg speciellt runt 2007..

Givetvis vill jag väl kunna starta alla mina hästar och någon gång kunna få in någon seger, jag vill iallafall inte bli straffad för att jag haft duktiga hästar innan. Visst ha gärna penghandikapp,  men behåll iallafall rekord handikappen med 50/50 hade varit mer rättvist.

brawina
2014-01-23 18:16
#58

# 57 håller med dej. :-)

Syrresyrena
2014-01-26 17:15
#59

Hade hoppas på att det skulle ske någon förändring angående hur propparna ser ut för de "långsammare russen". Är det pengarhandicap som det nu ska vara så tror jag att det absolut inte kommer vara lika många som tävlar eller ens fortsätter med ponnytravet.

ekbacka
2014-01-26 18:09
#60

Jag tror och hoppas att det blir bra.

Ta tex mitt russ med 2,26 i rekord och 3500pp, hon kommer troligen inte att sänka sig men hon har ju fått reducering av sina startpoäng och har ju nu 1100pp i stället då startar hon med de som har lika som hon och dom ligger runt 2,25. (Om dom startar i ett penninghcp.)

Jag ska säga att jag var en av dom som var värst motståndare till detta förslaget när det kom upp på sptf mötet i höstas.

Men då fattade jag inte att dom skulle sänka pp på dom långsamma som tjänat mycket, så jag uppmanar alla att tänka positivt det gör jagGlad 

Vi ger det en chans så får vi se hur det går.Skrattar

savrarpstuteri
2014-01-26 19:59
#61

# 60 🙂!

I # 26 bör tilläggas att det var 15 år sedan min tös började köra ponnytrav 🙂! Få (om ens någon?) av de nuvarande fantastiska hingstarna som tävlar nu var ens födda då!

# 57 Visst är det trist med anonyma inlägg?

skott
2014-01-26 20:37
#62

#61 Fast denna gången va dem inte så "anonyma" En nära och kär gammal vän… Tyvärr.

Annons:
savrarpstuteri
2014-01-26 21:43
#63

# 62 ok……..trist ……Men utåt sett är det anonymt skrivet likväl som # 33

AlexandraGustavsson
2014-01-28 01:16
#64

Hur blir omräkningen för de hästar som har ett lägre rekord än 1.50/2.20 eller de hästar som har tjänat över 40000? 

på förhand är jag väldigt negativ till det här systemet men jag hoppas att det kommer ändras under säsongen!

Upp till toppen
Annons: