Annons:
Etiketthästhälsa
Läst 1579 ggr
[tralala Livi]
4/5/14, 6:09 PM

2 tävlingar på 6dagar

Har en liten fundering.. Låt säga att jag startar i ett lopp på en tisdag och sen startar jag nästa gång på en måndag, med samma häst då då. Hur bra är det för hästen? Tänker på min shettis, skulle den klara det? Shettisen har sjuuukt mycket energi och när vi kör snabbjobb är den lika pigg dagen efter. Hur skulle ni göra? Vad tycker ni?

Annons:
Tusen
4/5/14, 6:23 PM
#1

Eftersom ponnysar får starta två lopp per dag med endast en dags vila emellan så skulle jag tro att din shettis klarar ditt exempel alldeles utmärkt. det finns även varmblod som gör starter med bara sex dagars mellanrum (även om det inte är lika vanligt) och klarar det utmärkt. 
En shettis tar aldrig ut sig på samma sätt som ett varmblod även om shettisen är het. Så har du tränat ordentligt i vinter så ska det inte vara några som helst problem att starta enligt ditt exempel.

[tralala Livi]
4/5/14, 6:26 PM
#2

#1 åh vad bra! Jag har hört så mycket att man inte "borde" göra det..

Tusen
4/5/14, 6:31 PM
#3

#2 Vilka är det? Ridfolk? Eller ponnytravare? Tror nog att de flesta som tävlat shettis i ponnytrav tycker att det är okej.

[tralala Livi]
4/5/14, 6:42 PM
#4

#3 både och faktiskt! :/

VeronicaP
4/5/14, 7:34 PM
#5

Men som ridfolk så kan man ju tävla meeting och då tävlar man fredag, lördag och söndag tex utan några problem som helst ;)

Tusen
4/5/14, 7:40 PM
Annons:
VeronicaP
4/5/14, 7:52 PM
#7

#0 Ser inte det som några problem som helst , sen får man ju alltid ta varje häst för sig , det som passar den ena kanske inte alls stämmer på den andra .

Lycka till med din ponny

giffan
4/5/14, 7:58 PM
#8

Nu är ju din ponny ostartad, så det gäller ju att den är lika pigg i huvudet efter tävlingen som i benen. En rutinerad ponny skulle jag säga inga problem, men orutinerad skulle jag fundera mera på. Beror ju helt på hur resvan är den? Hur mycket tränad är den?

men gör man täta starter så brukar man inte träna lika mycket eller hårt mellan. Så egentligen är det bara du som tränare som kan avgöra det. Och du kan alltid stryka din häst om du märker att det skule bli för mycket för den.

Sen är det ju så som det står över, en shettis tar sällan ut sig. men vi har haft många som blivit mentalt trötta bara av att åka till banan och träna.. en sån skulle jag inte göra så täta starter med.

Men sen förstår jag dig oxå, finns inte så många tävlings tillfällen och då får man kanske passa på, sen får den säkert tävlingsfritt ett tag iaf.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

[tralala Livi]
4/5/14, 11:17 PM
#9

#7 åh tack! :) #8 ja men precis, om hon går dessa lopp får hon sen vila (inte gå lopp) tills slutet av maj. Hon körs ordentligt 3ggr/vecka och långturer 2ggr/vecka. Resa har hittills inte varit något problem om sällskap finns med :) längsta resan hon gjort var från Boden och hit. Endast 5-6 stopp på vägen då.

giffan
4/5/14, 11:35 PM
#10

#9 Ja du ser.. det blir nog inga problem…

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Upp till toppen
Annons: