Annons:
Etikettfoder-utfodring
Läst 1533 ggr
ryttarn
11/4/14, 8:27 AM

Enbart grovfoder till tränande unghästar?

En mycket intressant och ambitiös studie på wången. Enbart grovfoder och mindre träning, gynnsamt för unghästar. Något som jag har haft på känn länge är nu vetenskapligt bevisat.

http://www.hippson.se/artikelarkivet/forskning/utfodring-med-enbart-hosilage-och-lusern.htm

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Annons:
giffan
11/4/14, 8:32 AM
#1

Det finns studier som är gjorda på bla galopphästar att man kan prestera på endast grovfoder, och att dom ska äta helt fram till start, och sedan direkt efter för snabbare och bättre återhämtning. Men fördetmesta så har vi inte så bra grovfoder så vi måste komplettera med någon form av kraftfoder.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

ryttarn
11/4/14, 8:59 AM
#2

#1 Grovfodret i studien är inte exceptionellt, utan ett vanligt hösilage från förstaskörd och givetvis gjort med kunskap. Vilken bonde som helst som lägger ner lite ennergi på det hen gör skall kunna få fram minst lika bra grovfoder.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Stallmima
11/4/14, 12:25 PM
#3

Det här med mindre träning låter ju bra, har varit med om många som tränar alldeles för mycket och resultatet uteblivit

Tusen
11/4/14, 2:33 PM
#4

Detta får mig att le lite extra. Härligt att man har tänkt rätt från början fast jag mest gått på känsla och min erfarenhet som simtränare. Inte så olika tänk egentligen.
Fast visst kom väl detta ut redan förra året?

ryttarn
11/4/14, 9:17 PM
#5

#4 Det som kom förra året var de preliminära delresultaten, nu är allt sammanställt och Sara har disputerat på avhandlingen…… 
Känner ungefär detsamma, även om det inte var simning så var det mina erfarenheter från humanidrott som lagt grunden även för mitt tänk runt träning av hästar. För mycket träning för tidigt resulterar ofta i skador och "utjänta" hästar alldeles för tidigt…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Tusen
11/4/14, 9:52 PM
#6

Jag tror också på det som #1 skriver om hur man gjort med galopphästar. Vi låter alltid våra hästar få mat ända fram till start och sedan direkt efter loppet. Det ger lugnare hästar, mindre risk för magsår och inget hetsätande. Har inte märkt att de sprungit nå sämre pga detta.

Annons:
ryttarn
11/6/14, 1:51 PM
#7

#6 Mina brukar äta hö i transporten på väg till och från tävling, på tävlingsplatsen får de endast vatten. Vissa hästar som varit dåliga på att dricka ger vi väl blött betfor, mestadels för att de ska få i sig vätska…….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Upp till toppen
Annons: