Annons:
Etiketthästhälsa
Läst 1675 ggr
Lillen05
10/19/15, 6:35 PM

Problem med kotorna

För någon vecka sedan gjorde vi ett böjprov på vårat russ, och det visade sig att han är jätte halt på höger kota. Han har nog gått med här väldigt länge, för vi upptäckte i mitten på säsongen att han var sne i ryggen och därför låghalt(höger bakben var kortare). Han hade på sig sula i lite mer än en månad, och det hade blivit bättre nu när vi gjorde en behandling för en vecka sen. Men om vi inte behandlar kotan, blir nog ryggen lika sne igen då han belastar fel när han springer.  Detta är ju dock ingenting som märks när vi kör honom, alltså han är inte halt eller någonting. Han springer bara snett och bryter. Vi har varit i kontakt med veterinär för 1 år sedan, men denne sa bara att det var grundträning han behövde. 

Är det någon som vet vad man kan göra åt detta? :)

Annons:
Stallmima
10/19/15, 9:36 PM
#1

Konsultera gärna fler veterinärer om detta

zorken-
10/19/15, 11:12 PM
#2

Behandla med irap,det kostar lite men räcker oftast till 5 behandlingar (engångssumma). Irap är naturligt men renat blod och bara träna på,brukar få behandla en gång veckan första 3 doserna. Funkar super på kotor o hovleder,gaffelband o böjsenor.Motverkar pålagringar.

Hoppas det blir bra!

MagganS-B
10/20/15, 10:46 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Kolla hovarna, man ser ofta russ som är långa i tårna och med väldigt låga trakter, det frestar på kotorna, man kan inte börja behandla förrän man vet exakt var felet sitter, men som sagt, verkning och skoning är viktigt att det blir rätt. Russ skall ha små hovar, inte långa tår! Naturlig ställning och vinklar är viktigt!

Lillen05
10/20/15, 11:52 AM
#4

#2 Är det veterinär som behandlar då? :)

#3 Grejen är det att hans hovar växer på höjden. Han blir aldrig lång i tårna! Ska man kanske fundera på att byta hovslagare eller bara kontakta veterinär med en gång?

VeronicaP
10/20/15, 1:09 PM
#5

Jag tycker att man ska hitta varför han fel belastar, och går snett, anlita en duktig osteopat , kiropraktor mm.

Är det något i träningen som blir fel, så att hästen musklar sig snett ?

Se till att bygga upp din häst så den är jämnt musklad , rid den tex i rätt form , eller kör den i rätt form, klättra  mm

Jag är ju lite emot att spruta i kotor då jag tror att man bara gömmer problemet, har man väl börjat så brukar man få fortsätta.

Är ju inte bra heller om de är för hög i trakterna , men jag tror säkert att en utbildad hovslagare har koll på det.

zorken-
10/20/15, 11:15 PM
#6

Japp veterinär,vart håller du till?

Ibland måste man åtgärda ena hältan för att få fram den grundliga hältan…ibland sitter det exp exteriört att vissa inte är skapta för att springa med ett visst steg. Då får man åtgärda,o tänka om för att underlätta jobbet för hästen.

Irap är inte likt kortison,då kortison kan skapa urkalkningar (men då ska man behandla oooofta),inte heller likt dmso som bara släcker smärtan. Irap läker som sagt o är naturligt.

Kör irap på två utav mina stora,den ena i en bakkota efter op och fraktur,den andra i en böjsena. Bra resultat då dom ändå travat 11 och 10 bägge två.

Annons:
Lillen05
10/21/15, 12:00 PM
#7

#6 Jag bor på Gotland! ;) Jag har hört väldigt bra om irap, men jag tror vi ska försöka få tag på en kiropraktor först och se :)

zorken-
10/21/15, 6:06 PM
#8

Okej,lycka till och hoppas allt blir toppen :)!

Upp till toppen
Annons: