Annons:
Etikettavel
Läst 2487 ggr
Ernst-Romeo
4/12/16, 6:31 PM

Välja avelshingst

Avelssässongen har precis börjat och många står fortfarande inför beslutet vilken hingst man skall välja till sitt sto.

Tänker du att du skall satsa på att så småningom sälja ditt för trav finns det en del att tänka på.

Läs mer på www.russtravare.se/408240220

I år är det en del omflyttning av hingstarna t.ex återfinner vi Gumino i Skåne och Manicken i Norrtäljetrakten men även en del andra nyheter.

Glädjande är det två av de nya på listan som är extra intressanta

Giganten rek 1,42,9. Giganten är den enda hingsten i Sverige efter elitförärvaren Tyson II.rek 1,36,3 Tyson II har lämnat 100 avkommor som tävlat på travet och 62 har rek bättre än 2-min. Det som också skall sägas om Giganten är att han har ett otrolig bra temperament och är mycket lätthanterad.

Tolängas Mirror rek1,50,5 är också mycket intressant, Torlängas Mirror är efter Junisorken rek 1,43,7 och på mödernet Memory som är mor till 10st 2-min avkommor och med Manfred som morfar. Memorys snabbaste avkomma är Micklas med rek 1,40,7.

I listan över russtravhingstarna finns presenterat både hingstarnas egna meriter och hur avkommorna gått på travet men även för mor, morfar och mormor.

Du hittar även en sammanställning på russtravhingstarna som tävlat och har travrekord under 2-min.på www.russtravare.se/408240219

Lycka till med ditt val av hingst.

Annons:
Sara-Juventus2
4/16/16, 4:33 PM
#1

Är giganten och mirror godkända?

Emmelie93
4/16/16, 6:08 PM
#2

#1 nej

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

Ernst-Romeo
4/16/16, 9:08 PM
#3

Både Giganten och Tolängas Mirror är avelsvärderade och utan veterinära anmärkningar.

Att vara godkänd eller icke godkänd för avel togs bort för många år sedan

 Läs mer på www.russtravare.se/408240220

Emmelie93
4/17/16, 12:29 AM
#4

Vad Sara (och jag) menar med godkänd är godkända på rasvisa krav, och att avkommorna är riksstamboksberättigade. Vilket varken Mirror eller Giganten är.

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

Emmelie93
4/17/16, 12:33 AM
#5

Dock så står där inte på din sida vad det innebär för skillnader på grundstamboken och riksstamboken. Vilket kan vara väldigt viktigt att förstå inför hingstvalet.

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

Emmelie93
4/17/16, 12:39 AM
#6

Eller rättare sagt vad man får göra och inte göra med en avkomma efter en "icke godkänd" hingst. Tex stoet får inte räkna in avkomman i sin bedömning för höjning, avkomman får ej visas på utställning mm.

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

Annons:
tomj
4/17/16, 2:33 AM
#7

Jag har sagt det i flera års tid Betäck med:

Giganten rek 1,42,9. Giganten är den enda hingsten i Sverige efter elitförärvaren Tyson II.rek 1,36,3 Tyson II har lämnat 100 avkommor som tävlat på travet och 62 har rek bättre än 2-min. Det som också skall sägas om Giganten är att han har ett otrolig bra temperament och är mycket lätthanterad.

…hade jag gjort i alla fall om jag haft ett sto!!  🙂

Reko
4/17/16, 6:10 AM
#8

#3 Giganten hade veterinära anmärkningar när han visades. Det går att läsa under "avelsvärdering" i blå basen.

Reko
4/17/16, 6:12 AM
#9

#7 Vi hade en godkänd son efter Tyson, Tokajer ML. Han såldes till Frankrike och kastrerades. Väldigt synd tycker jag!

karinpoberget
4/17/16, 7:59 AM
#10

Petro är inte heller godkänd för riksstamboken men vi har betäckt med honom i alla fall, dels på grund av hans FANTASTISKA temperament och dels på grund av att han inte är så stor eftersom vårt ena sto ligger på gränsen till att vara för stor (130 cm i mankhöjd).

Petro har fått 8:or på allt (utom huvud,hals,bål) dock inte samtidigt. Trots att han tävlats under flera år och varit hos flera olika tränare är han fortfarande fullt frisk och har inga skador någonstans. En stark och tålig individ alltså och ännu en anledning till varför vi vill avla på honom

Petro och Tyson har samma mormor och det är samma uppfödare,

Vi satsar på att få fram en fin tävlingsindivid och det är klart att avkomman ska vara så nära exteriört korrekt som möjligt men utställningsringen är inget som lockar oss och därför har vi gjort detta valet.

Emmelie93
4/17/16, 9:48 AM
#11

Jag är inte emot att betäcka med icke godkänd hingst. Själv har jag gjort det, och ångrar det inte. Men man måste förklara skillnaderna så att stoägare vet vad det innebär att betäcka med icke gdk hingst. :)

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

ryttarn
4/17/16, 4:26 PM
#12

Detta med att välja hingst är inte så enkelt som att ta en hingst med bra rekord och tro att man får en bra avkomma. Enligt min mening är stoet det allra viktigaste, sedan gäller det att hitta rätt hingst och tro på det val man gör. Det finns massor med hingstar som jag tror kan vara fantastiska travförvärvare men som "ingen" använder då de inte är startade eller har ett mediokert rekord pga av att ägarna varken har tid, intresse eller kunskap. Om Gotlandsrusset skall överleva på ett bra sätt måste vi använda fler hingstar.

Risken som det just nu ser ut, är att vi kan hamna i samma situation som kallblodstravarna där näst intill alla hästar har antingen Järvsöfax eller Elding i stammen.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Johanna-Granberg
4/18/16, 5:30 AM
#13

#12 Ett bra inlägg, detta gäller även shetlandssidan!!

Annons:
Reko
4/18/16, 9:50 AM
#14

Tolängas Mirror har en godkänd halvbror som jag gärna sett i svensk avel. Han är Memorys snabbaste avkomma men är såld till Danmark och används inte i avel. Vem tar "hem" honom?

Tusen
4/18/16, 6:28 PM
#15

Inom all avel jobbar man ju efter att para/betäcka det bästa med det bästa. Oavsett användningsområde. Men min fundering kring detta är…
Då Gotlandsrusset har en sån liten avelsbas är risken mycket stor att vi snart inte har några russ alls som inte är väldigt nära släkt med varandra.

Vad har ni för funderingar kring detta?

VeronicaP
4/19/16, 10:23 AM
#16

#11  Bra inlägg av dig, håller med att informationen borde stå med vad som gäller när man betäcker med en hingst som är avelsvärderad men inte godkänd, sen får ju alla göra som de vill men informationen borde stå med tydligt och klart så de inte blir några missförstånd, ibland kan jag även sakna att de inte står med höjd i avelsannonser .

#12 Håller med dig .

Pontuzz
4/19/16, 1:39 PM
#17

#8   Det står också i blåbasen att Giganten är veterinärt godkänd 20140413     www.blabasen.se/sh/SokHast?a=visa_hast&id=131699 och kolla under avelsvärdering.

Håller med om att det är många travlinjer som försvunnit på senare år när det gäller hingstar så det gäller att vara rädd om dom som finns kvar  om vi skall ha någon bredd kvar för dom som vill avla på travprestationer.

Reko
4/19/16, 2:53 PM
#18

#17 Vilka travlinjer är det som försvunnit, enligt dig?

VeronicaP
4/19/16, 4:02 PM
#19

#17 Ja han är godkänd Veterinärt , men hade en veterinär anmärkning om man ska vara petig ;)

mellanbyns
4/19/16, 6:57 PM
#20

Det man heller inte ska glömma i det här tycker jag är att även fast hingsten har ett bra rekord etc och man promotar att stoägare ska betäcka med den här hingsten även fast den inte är godkänd enligt rasvisa krav så är det ju inte säkert att hingstens ägare vill sätta den i avel utan att den är godkänd, hur mkt än andra promotar för att den ska avlas på… Nu syftar jag inte på någon specifik hingst eller ägare, utan rent allmänt eftersom det inte bara är godkända hingstar på listan grundinlägget.

Annons:
MagganS-B
4/19/16, 8:52 PM
#21

#18 Kolla vad som finns kvar i rätt nedstigande led från Rollo ex.-vis…..Julle är ju nu morfar till en godkänd hingst visserligen…..

Korsnäs Brådis har på få avkommor lämnat jättebra individer, ingen hingst finns kvar efter honom…..

Vad kommer efter Tyson och Gumino? Barn som kör trav vill ha valacker och dom uppfödare som är intresserade av att ha hingstar betäcker inte med dom!

Reko
4/19/16, 9:26 PM
#22

#21 Rollo har du närmare i härstamningen på Micky än på Jagga Ess och Katrinebergs Pardon. Fast alla tre behövs förstås användas om det ska bli något. Jag är inte lika fixerad vid att de måste lämna en son som för blodet vidare. Nils Dacke var utmärkt som morfar och det kan säkert Korsnäs Brådis också bli. Med så många avkommor som Tyson och Gumino har borde det bli någon avkomma som för deras gener vidare. Eller sitter problemet i att det är för få som är intresserade av travavel? Med den export och kastration av hingstar som skulle kunna bli framtida avelsmaterial och föryngring lutar det mer åt det. Jag gläds åt att Manicken har funnit ny ägare men samtidigt bekymrad att inte Jargas hittar en.

Emmelie93
4/19/16, 10:52 PM
#23

Jag själv kommer betäcka 5 st ston (med olika stammar) med Gumino i år, där i bland ett diplomsto som fått ett väldigt fint stoföl sedan innan.
Kan ju hoppas vi får något hingstämne! 👍

Riktigt fina "travstammar" på vissa ston också.
en e. Korsnäs Brådis ue. Parat
en e. Skärmnäs Pigall ue. Vagabond
en e. Silverboy ue. Munter

Sedan har jag 2 st ston dräktiga med Tyson och det ena stoet går tillbaka till honom i år.

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

Upp till toppen
Annons: