Annons:
Etikettutrustning
Läst 1265 ggr
Emm994
8/22/16, 8:43 PM

Hur sätter man ryckhuvan?

Jag har väldigt nyligen tagit ut min amatörtränarlicens som "nybörjare" i travet och har nu i veckan för första gången i livet en travhäst till start! Det jag inser mitt i all sjuklig nervositet nu är att jag ju aldrig har selat med ryckhuva förr, så hur sätter man snöret till ryckhuvan?  😮Innanför förbygeln och genom tömringen har jag fattat, men var ska man knyta fast den i sulkyn och hur spänt ska snöret vara? Och ska snöret gå över eller under käken och tömmen? Iofs varmblod men antar att det inte är nån skillnad mot ponnyerna.

Svar mottages med stor tacksamhet och förhoppningsvis lugn 😃

Annons:
giffan
8/24/16, 8:25 AM
#1

Om du inte ska köra själv så frågar du kusken var den vill ha snöret. några vill ha den i tömmen andra i fotstödet, vissa sätter fast i sidan på vagnen.

från tömmringen brukar jag ta den över på motsatt sida genom den lilla öglan som brukar sitta på ryggstycket, sen ner i tömmen eller fotstödet. Sätter du i tömmen gäller det att se till att det inte blir för mkt i kors så det trasslar in sig. Snöret ska vara så långt att hästen kan röra huvudet utan att huvan åker av, men inte så långt att man inte kan dra av den. Du kan testa att dra engång på stallgången. Men annars så hjälper kusken dig säkert att fästa rätt.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Emm994
8/25/16, 1:46 PM
#2

Tack! 🙂

Upp till toppen
Annons: