Annons:
Etikettallmänt
Läst 3666 ggr
Ernst-Romeo
2017-10-11 07:14

Klassiska loppen 2017

Så har då 2017 års travsäsong kommit in på upploppet.

För russtravarna har årgångsloppen klarats av och vi kan återigen konstatera att det är välstammade individer som segrat i de klassiska loppen.

läs mer på www.russtravare.se

Bengt

Annons:
Tusen
2017-10-12 20:50
#1

Ja. Vårt uselt stammade ponny kom bara 3:a på Guldstoet och 4:a på monté -SM. Rätt bra tränat ändå med så usel stam.

Emmelie93
2017-10-13 01:31
#2

"Se nolloppet Kat-B på Halmstadtravet den 7/10, där är ett praktexempel på att alla kan vara med."

Det loppet och 2 lopp på Tomelilla är dem enda loppen i söder där det vunnits på 2.31 och sämre…. 3 lopp på en hel säsong,  alla kan verkligen vara med….

Stabil KL har kommit som bäst 4a i övriga lopp och då har han ändå gått som snabbast 2.26.

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

Reko
2017-10-24 08:02
#3

De senaste årens kriterievinnare, var har de blivit av sedan? Duktiga tider men sedan har de försvunnit lite. Vad har hänt med dem?

Stallmima
2017-10-24 09:46
#4

#3  2016  HG Loreen är såld till Finland

       2015  LA Knock Out såld till Norge

      2014  Come Clarity i avel

      2013  Pros Maseretti  såld till Norge

     2012   Eragon  tävlar i Sverige

     2011   Zissel  i avel

     2010  Slätthans Ritzy  i avel

Det är de senaste, sök på travsport och blåbasen var de andra kan vara  🙂

VeronicaP
2017-10-24 20:59
#5

Några har väl växt över

Ernst-Romeo
2017-10-26 09:27
#6

#4

En lista som man både blir glad och ledsen över.

Jag blir glad att dessa fina ston som tävlat och visat att de kan springa fort i unga år kommit i avel,  och att de kommit i avel vid så tidig ålder att de har möjlighet att lämna ett antal föl innan de blir för gamla. Att goda tävlingsindivider kommer i avel relativt tidigt är en förutsättning för att föra russtravarnas egenskaper framåt.

Jag blir ledsen över att goda tävlingsindivider exporteras och försvinner från våra tävlingsbanor i Sverige. Tyvärr kan man se det som ett bevis på att trav med russ i Sverige inte lockar hästägare att fortsätta med travet . Vad detta beror på har säkert flera förklaringar men utan tvekan borde SPTF och ST göra en grundlig utredning om varför det är så.

Annons:
MagganS-B
2017-10-27 11:09
#7

Prispengarna! Ingen höjning har skett på så många år och ponnytrav är ingen billig sport initialt. Det kostar en hel del med utrustning mm. Att då köra 600,- som första pris i 10-15 år är nästan ett hån mot dom aktiva! Det är bara här på Gotland i samband med stortravet och vissa andra lopp på fastlandet där det finns en slant att hämta, men överhuvudtaget är det dåligt! 

Ponnytravskolorna - ungar som sitter och kör hemma på landet och är uppväxta med hästar och trav skall behöva göra samma utbildning som en unge som knappt sett en ponny…..eller? Har det ändrats? Utbildningen är för dyr! Borde vara gratis för barn! ST har så mycket tillbaka på den utbildningen! Nya kuskar och hästskötare i slutändan. 

Mer reklam! Här på Gotland finns exempelvis  inte en annons i en tidning! Hur skall folk då kunna veta (mer än dom sista entusiasterna) att det finns ponnytrav och är fina tävlingar?

SPEL! Åtminstone dom större loppen måste ingå i spelet på travbanorna! Inte många 13-14-åringar som kör russ i dom större loppen, så varför inte skriva proppar så att det går att spela? Drar både publik och fler aktiva! I slutänden kanske mer prispengar och kanske…..en uppfödarpeng, skulle inte vara helt fel vare sig för rasen eller uppfödarna!

Det som slog spiken i kistan var när ST, dåvarande STC ändrade reglerna så man fick köra storhäst redan vid 16 år!  Eller åka……finns inget man lär sig så bra på som att köra ponny! Fråga dom proffskuskarna som börjat så!

Pontuzz
2017-10-28 14:36
#8

Visst har du rätt Maggan.

Men vem driver frågorna om prispengar och spel på russloppen? Jag läste en annan tråd här om att förnya sin licens och vad det skulle kosta, inte konstigt att vi tappar aktiva i ponnytravet.

MagganS-B
2017-10-29 08:29
#9

SPTF är det som skall driva dom frågorna eftersom dom är en underorganisation till ST och det inte finns någon hästägarorganisation inom ponnytravet (vilket har diskuterats förut). Det är nog så att dom som är aktiva i dag måste trycka på sina travklubbar att dom i sin tur lägger lite press på dom frågorna…..

Pontuzz
2017-10-30 07:49
#10

Det skulle utan tvekan vara roligt och positivt för sporten om SPTF tog tag i dom frågorna som du skriver om i #7  men jag tror att det är för känsligt. Det verkar inte vara ¨så många som är intresserade eller tycker att det är nödvändigt.

MagganS-B
2017-10-30 15:59
#11

#10 Har nån försökt?

shia
2017-11-09 20:43
#12

Det dåliga med ponnytrav, är att det dels kostar en massa och man kan inte tjäna på det, inge problem för de med rika föräldrar som kan köpa hästar åt en som man kan vinna lopp med, men de som ej har mkt pengar är chanslösa i ponnytravet, dessvärre. då måste man ha turen att vara på rätt travskola där de har en bra ponny.

själv är jag en som inte har en familj med mkt pengar, fick ändå börja travskola för att sedan bli skötare åosv. var skötare i 4 år och tävlade i 3 år, Men inte vann jag ett lopp i de över 30 starterna, då ponnyerna jag lånade inte sprang som förut ens med de rutinerade kuskarna och vi stod jämt på 2-300 m tillägg. Alltid komma sist ipricip, och själv var det inte heller så roligt när helt nya kom in, inte kört något å sen får de massa hästar som de vinner lopp med. och då är det de kuskarna travskolan vill ska köra hästarna istället.

slutade på travskolan innan massa nya började och ser nu att det mestadels är favoritisering osv. men travskolan var endå en bra vägledning till att sedan som jag, när jag var 12 år börja jag vara i travstal och i vintras(14 nu 13 då) fick jag börja köra storhäst samt ridit in en del.

Russen anser jag är det många som hoppar över just för att man måste ha ett bra russ för att kunna plocka segrar i de få loppen som är. visst,, det handlar inte om att vinna, jag kunde vara jättenöjd över en sistaplats om det kändes bra, men  när man kommer sist eller bland de sista varje gång, å kör en 18 åring i guldivisionen bland 5 åringar. det får en att tappa gnistan. inom ridsporten är det hur man rider som avgör antalet ritter, inte vilka hästar du ridit(i stora drag)-

Tusen
2017-12-03 08:18
#13

Något ST och även SPTF inte riktigt har förstått är att barnen och ungdomarna älskar sina ponnys och varken vill eller kan byta ut sina ponnys mot nya snabbare ponnys hela tiden, likt stortravet. Petter, Bengt och nu senast Arne tycker att det enda som är viktigt är att få fram snabba ponnys. De långsamma eller medelsnabba har inget på travbanorna att göra, anser de, och bör därför säljas som ridhäst eller avlivas likt stortravet mönster. Problemet med detta tankesätt är att barnen och ungdomarna älskar sina ponnys och har i allmänhet varken råd eller tid att ha fler hästar i träning. Dessutom är marknaden för avlagda ponnytravarna mycket sämre just för att de är små. Efterfrågan är såååå mycket mindre då barn som rider växer ur sina ponnys. Kvar blir då alternativet avlivning. NEJ! Ponnytravet får inte bli enbart en elitsatsning utan ska jobba för bredden precis som alla andra barn- och ungdomssporter gör och skall fortsätta göra. Därför skall proppar och verksamheter skrivas och arbetas för att så många som möjligt ska kunna vara med och tycka det är kul. Vi kommer att förlora våra ponnykuskar om inte alla känner att träningen ger resultat och att deras ponnys kan få lite framgångar mellan varven. Att alltid vara bland de sista i mål sporrar ingen till vidare träning och tävling.

Annons:
Julius C
2017-12-28 22:23
#14

Jag har gjort det förut och jag gör det igen när jag ifrågasätter SPTF`s  existens överhuvudtaget. 

VEM har glädje utav en organisation vars styrelsemedlemmar endast driver frågor för eget intresse? 

Ponnytravet behöver en organisation som vågar stå upp för sina medlemmar och driva frågor TROTS att dom kanske blir obekväma…..

Upp till toppen
Annons: