Tips tack!
Hej! Jag undrar över detta med täcken på sommaren.. Har ni täcken på era ponnysar på sommaren tex vid regn? Pratade med en igår om detta med täcken på sommaren och h*n påstod att täcken inte behövs på sommaren, för det har inte de flesta som går på bete. Men jag är kluven.. För min ponny är ett russ som går ute ca 9 timmar per dag i hagen och står sedan på box under nätterna. Men sommatid så kan det ju växla mellan sol och 25 grader varmt till regn och 10 grader varmt och vise versa. Därför undrar jag om man ska ha regntäcke på honom ute eller låta honom gå utan och sedan sätta på tex flecetäcke när han kommer in? Eller om man ska låta honom gå utan helt och hållet… Tankar och ideer tack! :-)
Under sommaren när det är relativt varmt har jag alltid sett det som att hästarna klarar sig bra utan täcke, även när det regnar. Det har hänt att de gått ut med regntäcke när det varit ösregn i hela dagar, men när det kommer någon skur under dagen så klarar de sig ju ganska bra. Jag har inte stoppat fleecetäcke på dem heller när de kommit in böta, utan bara torkat av dem sen torkar de själva, går de in med fleece står de ju med ett fuktigt täcke hela natten sen.
Många ponnyer går ju som du skriver på bete, och även lösdrift, utan täcke. De är ganska tåliga.
Tror det är lite olika från ponny till ponny. Är det lite varmt sommar regn så klarar mina det bra om solen kommer fram fort igen.Är det lite kallare och blåser så har jag ett russ som blir väldigt kall och bara står och skakar rätt så länge innan jag får henne varm igen.Så om jag vet att det ska regna om nätterna så tar jag in mina.Därimot våra som inte tävlar och inte tvättas lika mycket som tävlings ponnyerna klara det så väldigt mycket bättre.
#2 Kanske vore idé att inte tvätta ponnyn så mycket. 😉 Man förstör pälsen om man tvättar den ofta. Dusch utan något annat är dock ingen fara. Det är ju bara vatten.
Då hon har eksem så tvättar jag henne med prob minst två dar i veckan.
så det är därför hon kanske fryser så mycket.
Har dock en stor häst som inte tvättas så mycket med shampo som är väldigt frusen,så för hans del så blir det inte så mycket av att vara ute dygnet runt.( bror på hur varmt det är dag som natt)
så jag tror endå det är så olika på alla individer..