Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketttävling
Läst 1948 ggr
tomj
1

PEV Mästaren 2013.

PEV Mästaren 2013 på Östersundstravets Dubbelhelg 19/21 Juli.

http://wangen.se/blog/2013/05/05/pev-mastaren-hojer-nerven/

giffan
1

Super roligt. Nu kommer man få till baka en del av kusk SM..

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

ruffe
0

Är proppen klar än Tom?

giffan
0

Det står  2.10 och intervall…

~ Anneli ~ 

ruffe
1

#3 det låter bra det!

giffan
0

Hoppas dom får ihop hästar så alla får köra. Inte alla som har egna hästar och inte i den klassen.

~ Anneli ~ 

tomj
4

#5 Det behöver du inte oroa dig för! Startlistorna är i princip redan klara!

med egna, lånade och övriga hästar!

giffan
0

#6 Jag är inte orolig. Tror säkert det löser sig. Finns ju många hästar i just det spannet.

~ Anneli ~ 

Tusen
1

#6 Dum fråga kanske men hur kan listorna vara klara? Ska man inte anmäla hästen till loppet?

ruffe
3

För att dom har kollat vilka hästar som kommer och vilka som vill låna

giffan
0

#8 Tror det är ett inbjudningslopp på hästarna iaf.

~ Anneli ~ 

ruffe
1

Tom kan svara på det bättre än jag men vad jag vet har Wången/östersund kollat vilka som tar med egen häst och dom som inte gör det får låna

Tusen
0

Den hästen som vår kusk tar med ska inte starta i det loppet. Så det kan de ju inte förutsätta.

giffan
0

#12 Dom måste ju ha pratat med dom som tar med hästar om dom skall starta eller inte. Alla har säkert inte hästar som passar in i proppen heller. Och oavsett så måste man ju anmäla på anmälningstiden.

~ Anneli ~ 

ruffe
0

#12 det var ju synd men då får ni ta den häst som blir över

giffan
0

#14 Tror nog inte någon får den häst som blir över. Borde ju vara så att dom som inte har egna hästar blir lottade på dom andra hästarna, precis som man gör i stortravet antar jag iaf.

~ Anneli ~ 

ruffe
0

#15 kalla det vad du vill men resultatet är ju att man får dom hästar som finns till bud

Tusen
0

#16 ..och vad är problemet med det? Det är väl en kuskmatch och inget vanligt lopp? Sånna lopp kan man ju starta i när som helst

ruffe
0

#17 vilka tror du är mest i formtoppade inför tävlingarna? dom som redan nu vet att den 21/7 gäller det eller dom som lånas/tigs in av Wången?

Tusen
2

#18 Förstår fortfarande inte vad det har för betydelse. Är inte kuskmatchen bara en "kul grej" 

Sen tycker jag personligen att ALLA skulle få lottade hästar. Annars är det inte mycket till kuskmatch. å är det jag bara ett vanligt lopp med inbjudna kuskar. Inget annat. Men det är MIN åsikt och den behöver ingen dela med mig.

ruffe
1

#19 jag tror att anledningen att man helst ska ha med egen häst är att det är svårt att låna 15 a ponnier och 15 b ponnier. Och många kuskmatcher är inte lottade hästar utan det är att man får anmäl på den kusk man kommit överens med.

Tusen
0

#20 Lustigt att man kallar det för kuskmatch i så fall.

EmmaEgemar
3

En kuskmatch så ska kuskarna bli lottade vilken häst dom ska köra. Om kusk får köra egen häst är det en stor fördel och orätt. Annars är det ett lopp för inbjudna kuskar. Det ska vara som Eskilstuna hade förr tycker jag…

ruffe
0

#21 och #22

Prop. 13. Monté-SM

4-åriga och äldre svenska lägst 100.001 kr 
Startsumma och poäng per den 6 oktober 2012 kl. 24.00.

Ridna av de nio segerrikaste svensklicensierade ryttarna (flest segrar i Sverige 1/1 - 30/9 2012) samt titelförsvararen Åsa Svensson. Hästarna uttages efter startpoäng. Tränare kan efter överenskommelse med kvalificerad ryttare anmäla denna såsom ryttare. För övriga hästar sker lottning.

2140 m. Monté. Autostart. 10 startande.

Pris: 250.000-125.000-62.500-35.000-23.000-(13.000) kr.
Transportbidrag enligt V75-lopp.

Hederspris till segrande hästs ägare, tränare/ryttare, uppfödare och hästskötare. Hederstäcke och lagerkrans till segrande häst.

Helrad t.o.m söndag 7 oktober ger företräde till start.

Även lärlings-SM fungerar på samma sätt!

https://www.travsport.se/sanmlista?kommando=lista&id=562936

https://www.travsport.se/sresultat?kommando=tevlingsdagVisa&tevdagId=522118&loppId=775970#lopp

Tusen
2

#23 Må så vara (vilket jag också vet) men betyder ändå inte att det är mycket till kuskmatch om man redan vet vilken häst man får.

I Norge har man "riktiga" kusk- och ryttarmatcher där man lottas på vilken häst man kör eller rid. Tror faktiskt även Italien gör likadant.

De kör dessutom flera heat med olika hästar. (Om vi nu ska jämföra med stortravet, vilket jag inte tycker är nödvändigt. Ponnytrav är ponnytrav och jag hoppas att det så får förbli).

ruffe
0

Italien och Norge är ju verkligen stora travnationer. och Lärling/Monte kör inte dubbla heat.  är det "SM" man är ute efter får man nog följa dom regler som gäller inom svensktravsport och då ligger väl lärlingarna närmast ponnytravet?

EmmaEgemar
0

Fast det här är inte SM? Det är hemmakuskarna som gjort bäst ifrån sig på sina hemmabanor + 3 wildcards.

ruffe
0

PEV blir ett inofficiellt ”ponnytravlandslagsläger”  Sen får vinnaren en guldhjälm men SM är det inte men tror att det ska räknas som ett inofficiellt SM eftersom dom norska kuskarna inte är med. Mer info skulle komma i veckan

giffan
4

Bäst chans i sånna här lopp på förhand är ju om man har en egen häst som står bra till i proppen. Då det inte är helt lätt att köra andras ponnysar.

Sämre chans kanske för dom som inte kan låna ihop till egen häst. Men kanske den som lär sig mest av allt är den som får köra en lottad häst man aldrig kört förut. Och dom som är på lägret är ju där för att lära mera antar jag, inte för att dom redan kan allt. Dom som redan kan allt och ändå ska sluta med ponnytrav kanske skulle lämna sina platser till andra bättre behövande

~ Anneli ~ 

ruffe
1

#28 Jag tror ingen är fullärd men det låter som du pratar om några som du inte anser ska vara där? i sådana fall kan du ju säga vilka? och just din hemma bana läste fel och av den andledningen kommer att skicka 2 st vilket jag tror du är mycket medveten om, det kommer ingen annan bana att göra

giffan
2

#29 Ja det är riktigt att dom delade ut ett pris i förväg. Och dom rättade till det felet på ett bra sätt. Det har jag redan tackat dom för.

Jag menar ingen specifik person alls i mitt inlägg, men tycker kanske du ska formulera dig bättre i dina inlägg. Att skriva " du får den som blir över" är ganska nedlåtande. Och jag hoppas även du är medveten om att man inte är tvungen att ha häst med sig, och även om man har det så kanske man inte har häst i den klassen iaf, och då får ju även den "ta det som blir över"

Sen är det ju faktiskt flera än du som kommer sluta med ponnytravet ganska snart om det va den meningen du tog åt dig av… Men även ni som slutar kommer säkert lära er massor på den här vecka, bra kunskap att ta med sig till storatravet oxå.😐

~ Anneli ~ 

ruffe
0

#30 jag håller helt med dig om att ingen ska få ett pris slitet ur händerna. dom löste det på ett snyggt sätt.

Jag blir mest besviken på vissa personers gnäll då jag vet hur mycket jobb Tom har lagt ner genom att kolla alla personers hästar som kommer och efter det försöka fixa en prop som ska passa så många som möjligt. och han har även börjat leta hästar som ska gå att låna.

det kanske är grymt sagt men inte mindre sant.

Jag hoppas lära mig mycket men kanske ännu mer skapa mig kontakter med dom andra.

Tusen
0

#25 Vad tjänar du på att vara dryg? Om du tycker att det är bästa häst som ska vinna så är det inget att tillägga. Men är det bästa kusk som ska vinna (lite tur med lottningen också krävs då) så bör man väl lotta.

Men nu är det varken du eller jag som bestämmer. Det är bara att gilla läget.

ruffe
0

Det är som nästan alla andra kuskmatcher och det är inte mycket att vara negativ över.