"Bråkig" ponny
Okej, jag vet inte riktigt vart jag ska lägga upp detta, men jag lägger upp här & kanske på hästar & ridsport.
Det är såhär, en ponny (shettis) på min travskola är otroligt svårt att göra något med. Om man ska föröka få på sele vänder han bakdelen till och hotar med att sparka. Kan han vara osäker? Han lägger bak öronen i vilket fall..
När jag skulle gå och borsta kickade han med bakbenet och försökte sparka mig, jag som inte fått någon spark blir ju rädd och backar, så att han inte sparkar mig. Jag vill inte bli sparkad och mina reflexer säger fly. Han är dock otroligt fin att köra, men inte att hanteras.
Vad ska man göra i en sådan här situation? Gör jag rätt eller fel? Finns det något jag kan göra för att han ska vilja samarbeta? Jag blir rädd för honom, det känns inte rätt.
- Redigerat 2022-12-11 22:10 av [Lilium]
Ta hjälp av någon ansvarig på travskolan. Det ska alltid finnas en ansvarig travskoleledare på plats då det finns elever på travskolan. De har i uppgift att hjälpa till och skydda elever och hästar från skador, förutom att hålla lektioner.