Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: utrustning
Läst 1606 ggr
agnescarlsson
1

Rätt eller fel?

Tycker ni det är rätt eller fel med huvudstång? Borde det förbjudas på ponny eller ska man få köra med det? Har ni någon speciell extra-utrustning på era ponnyer? Hur funkar det och varför kom ni på att bi skulle använda det?

giffan
10

Varför skulle det förbjudas?

Oavsett utrustning måste man ju veta vad man gör. Och man bör ju kolla upp hästen före man börjar använda utrustning som ex huvudstång eller liknande. Kan finnas en anledning till varför hästen springer snett eller bryter. Men ibland kan det ju behövas för att hjälpa hästen att komma rätt. Så nej jag tycker inte det ska förbjudas.

Vet att i vissa länder får man inte ha helstängt osv för att hästen inte får "skrämmas" Men ett helstängt kan ha motsatt effekt, vi har en som går på stängt för att bli lugn 🙂

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

agnescarlsson
1

Min lånade ponny går på norskt huvudtag, eftersom han lätt blir orolig när han på upploppet ser dom andra hästarna kommer. Nej jag tycker inte att huvudstång en dåligt men har hört många prata om det så ville höra andras åsikter.

madde89
1

nej varför skulle  man  förbjuda  att använda  huvudstång på  hästen. Den  hjälper ju bara hästen att hålla  huvudet rakt för de är värre att den springer och bryter  , men självklart så ska man ju  kolla  upp  hästen om den har en eventuellt en fysisk skada. tex tänder , låsningar osv.

Båda  mina  går vid  behov med huvudstång.

agnescarlsson
0

Ok Jag tycker inte heller att det ska förbjudas eftersom vissa hästar bryter så mycket att det är svårt att få kontroll på dom och det då kan bli farligt.