Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettpropositioner
Läst 2521 ggr
Lise
6

Ang proppar

Tittade på propositionerna för augusti och ser att Halmstad, Jägersro och Tingsryd har en prop för B-ponny högst 2000p samt 2.30 och sämre, menar man då att en häst med t ex rekord 2.15 som tjänat under 2000p kan starta i detta lopp?

Har även kollat propositionerna för juni månad för Halmstad, Jägersro, Tingsryd, Vaggeryd och Tomelilla där det funnits prop för B-ponny högst 2000p och inga av dessa lopp blev av. Däremot har alla rekordhandikapp 2.40 - 2.30 blivit av. Det finns även äldre hästar som inte springer så fort, så varför skriver man då inte ut fler 2.40 - 2.30 proppar?

Pontuzz
0

Du har nog fattat proppen rätt. Alla som tjänat mindre än 2000 kr kan vara med. + de som är långsammare än angivet rekord om dom tjänat mer än 2000 Kr

ebba93
0

Högst 2000 samt 2,30 och sämre, ponnyn får alltså inte vara sabbare än 2,30 och inte heller tjänat mer än 2000p

Mille
2

Två svar och båda har gett olika svar! Jag tycker att det är en svårtolkad prop, jag har tolkat den som #1.

Mycket tråkigt att ha en långsam häst i juli och augusti :(

sandraedv
0

Som den första skrev! Det är för att de ska övergå mer och mer till penga lopp. Men har man endast penga lopp får ju de hästarna som e långsamma och tjänat en del aldrig starta. Tycker de propparna verkar väldigt bra :)

Pontuzz
0

Nu kan man köra och visa hur fort hästarna kan springa och behöver inte håll koll på rekorden så att hästarna inte sänker för mycket. Man vågar också starta i autolopp för det gör inget om rekorden ryker all världens väg.

Tusen
0

B-ponny högst 2000p samt 2.30 och sämre, menar man då att en häst med t ex rekord 2.15 som tjänat under 2000p kan starta i detta lopp?

Nej! 2.30 och sämre   betyder att ponnyn INTE får ha ett snabbare rekord än 2.30,0. Alltså får ingen snabbare ponny starta även om den har vunnit mindre prispoäng än 2000 p.

#5 Du har fel. Rekorden kommer visst att räknas oavsett om det är autolopp eller volt.

#4 Nej. Det är inte alls att man ska gå över till fler penninglopp. Det är faktiskt precis tvärtom. Det var fler penninglopp för 4 år sedan då vi var tvungna att skriva hälften av alla proppar som penningproppar.

Pontuzz
0

I proppen står det att det är för hästar max 2000 Kr dessutom för hästar med högre prissumma om rekordet är sämre än vad som angivits.

Du får starta en häst med rek 2,15  om den har lägre prissumma än 2000 Kr.

Pontuzz
2

Det är viktigt att detta klargörs så att inte nån inte anmäler för att man missuppfattat proppen.

Tusen
0

#7 Japp det stämmer. Hittade proppen nu. Ovanlig prop måste jag säga.

sandraedv
0

Roligt med något nytt!

Lise
2

Då är det fortfarande de snabba unghästarna som inte hunnit tjäna så mycket som har fördel, pengalopp blir aldrig rättvist och synd att banorna inte kan variera lite, nu har tre banor samma prop samma månad. Dessutom har Jägersro två proppar 2.11 samma dag, en kort distans och en medel är det inte smartare att ta ett annat rekord på det ena loppet så fler hästar kan få chans att starta.

Jag undrar också varför alla insprängda lopp endast är för de snabba ponnyerna, även de med "medelmåttor" vill kanske starta i ett sådant lopp.

VeronicaP
2

De propparna är inte klubbarna själva som kommit på …….

giffan
2

Så alltså en häst med 1800kr och 2.09 i rekord kan starta i den proppen…

Blev ju inte till dom långsammares fördel då inte..

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Pontuzz
3

Trav är tävling - dom bästa ponnyerna vinner.

Det är bättre att visa hur fort hästarna kan springa än att hela tiden smygköra.

Visst hästen med 1800 Kr och 2,09 i rekord kan starta och den vinner säkert detta lopp men den får inte vara med i den proppen i fortsättningen utan måste möta hårdare motstånd i nästa lopp.

Har sett alldeles för många oerfarna ponnykuskar som vunnit första loppet med sin ponny med 100 meter. Dom har inte bara sänkt rekordet på sin ponny Dom har sänkt ponnyns möjligheter att vinna på många lopp framöver när det varit tidshcp.

Detta med pengaproppar är det bästa som hänt ponnytravet!

Men varför bara i de lägsta klasserna?

Vi vill kunna anmäla till autolopp utan att ett överforserat rekord förstör ponnyns framtid som travare.

Tusen
0

#14 Förstår inte vad du menar. 🤔Ett autolopp (även om det är penningpropp) ger samma förutsättningar för för framtida starter då tiderna i autoloppen räknas lika som voltrekord och montérekord.

EPS hade penningproppar i maj. Var du med då?

Pontuzz
0

Det är långt att köra från norrland. Tyvärr

giffan
0

#14 Jo visst är trav tävling, MEN det här är oxå en inkörsport till det större allvaret och då måste man få ungarna att tycka det är roligt och man måste känna att man har en chans i loppen.

Så du menar att om man har en ponny som går runt 2.30 så ska man sälja den och köpa en ny om man vill ha en chans i loppen. För den ponnyn kommer alltid att möta bättre hästar för det kommer alltid nya yngre hästar som är bättre. Men tyvärr kommer det problemet finnas även i rekordhandicap loppen för en ponny som nyligen kvalat på 2.20 kan gå ut i en 2.40 propp och stå start på en ponny som har 2.30 i rekord.

Men visst det är tävling…

~ Anneli ~ 

Nathalie_p
0

Säg jag tar ut min ostartade unghäst och blir jagad av en som går 2:09… Verkligen inte schyst mot en häst som aldrig tävlat och behöver rutin, blir ju ett väldigt stressigt lopp för den isåfall . Även om jag har en häst som går 2.20 och kanske tjänat mer pengar än hästen med rekord 2.09 oj vad jämt det blir om 2.20 hästen får 60 m på en 2.09 häst … Pengar lopp kan aldrig bli jämt egentligen …

Pontuzz
0

Håller med om att det skall finnas plats för alla.

Men ponnytrav har varit alldeles för mycket taktik och för lite tävling och dom oerfarna och orutinerade har varit förlorare när det bara varit tidshcp.

Pontuzz
1

18#  Går du ut i ett lopp med max 1000Kr är det inte troligt att du möter en häst med rekord 2,09  men säkert nån ostartad som kan bättre än 2,30 när man ser kvaltiderna i år.

giffan
1

#19 Fast hade det varit tidshandicap så hade inte 2.09 hästen kunnat stå på start med en 2.20 ponny. då får den ju stå tillägg. Det som blir orättvist och som alltid kommer vara orättvist är när snabba nykvalade hästar kan gå ut i långsam propparna. Och kanske man kunde få lite jämnare lopp om man startade på sin kval tid, men jag är helt medveten om att många kommer kvala efter klockan då och köra långsamt…så ja vi med långsamma får väll alltid känna oss slagna på förhand.

~ Anneli ~ 

Pontuzz
0

21#  Enligt ditt resonemang  blir det den traditionella ponnykörningen

"kör så sakta som möjligt så du sparar sekunder till nästa start"

se till att ha minst 10 sekunder till godo när du anmäler.

giffan
0

#22 Inte så jag menar.

~ Anneli ~ 

Lise
0

#20 Nej med i ett högst 2000 kr hade du mött den, dessutom har jag inte sett något max 1000 kr prop för B-ponny, men det hade varit bättre. Varför är det bara högst 2000 kr som skrivs ut, ser aldrig några lopp med max 10.000 kr

Nathalie_p
0

#20 jo men nu finns där ingen prop där det står max 1000kr, utan 2000kr vilket jag vet där finns snabba hästar ! Hade det bara varit 1000kr hade det nog varit mer jämt… 

Sen kan man väl inte hjälpa att man kvalar in en snabb ostartad häst, det är väl hur man är som tränare om man vill vänta, träna ner den i tider och sen ut och köra på. Sen kan man inte heller säga att ALLA har snabba ostartade hästar, kolla de som kvalat in där är hästar som knappt klara kvaltiden. Plus alla får tuffare lopp ändå, men det blir ju mycket värre i pengar lopp om min häst som inte går snabbare än 2.30 ska få möta 09 hästar, och hur många ostartade går den tiden direkt ? Det är väldigt sällan… Plus pengar loppen  blir ändå aldrig av…. Pengar loppen kan nog funka för de snabbare klasserna, men inte för de andra….

sarahansen
6

Jag håller med #11 angående de insprängda loppen. Dock har jag tittat på juli månads insprängda lopp. Nästan alla insprängda lopp i hela landet under juli månad är för ponnyer med rekord 2.00-1.50. Är det inte flera av de propparna som under denna månad blivit inställda pga för få anmälda? Är det meningen att det bara ska vara samma hästar som möts i de insprängda loppen? Det finns ju ingen som kan starta med samma ponny tio gånger på en månad och då enbart räknat på de insprängda starttillfällena, sen är det ju heldagar också.. Alla ponnyer behöver rutin och jag vet att det är lite speciellt för både kuskar och ponnyer när det blir insprängda lopp. Men om det bara  är samma kuskar och ponnyer som får starta då så kommer ju inte särskilt många andra får uppleva det. Tycker det är lite knas i planeringen där.

Men det är väl som i allt annat. Det är de bästa som ska synas och göra reklam för ponnytravet. Om utvecklingen fortsätter i samma banor så dröjer det inte länge till förens ponnytravet är samma massindustri som stortravet. De "sämre" ponnyerna kommer försvinna och tävlandet kommer styras av inköp av bästa möjliga ponnyer bara för att få möjlighet till att ens få starta. Tragiskt. Snart kan man nog börja efterlikna ponnytravets "medelmåttor" till amatörerna inom stortravet. Snart kanske man ser proffstränare inom ponny också? 

Jag vill klargöra att jag inte har något emot de som tillhör "den snabbare kategorin". Det är helt rätt att de har samma storlopp som stortravet och får chansen att tävla om den prestigen. Det är inte de loppen som jag räknar in när jag pratar om insprängda lopp. Utan jag menar dessa som är utskrivna som ett vanligt insprängt lopp men som är för de snabbare. Kan det inte finnas någon blandning mellan propparna så att fördelningen blir lite jämnare? Snabblopparna har ju som sagt under hela sommaren flera storlopp och ändå så ska de få proppar utskrivna som "sina" snabblopp som är för de snabbaste ponnyerna i landet.

Det blev ett långt inlägg det här.. Ett litet sidospår också med tanke på vad ni andra diskuterar. Vilka är det som skriver propparna till de insprängda loppen?

Tusen
0

#26 Om det inte är klubbarna själva som kommer in med förslag till proppar så är det Rikard på ST som skriver propparna.

Sen tror jag tyvärr att de flesta inom stortravet enbart vill visa upp de lite snabbare ponnysarna vid insprängda lopp. Varför det är så tror jag beror på att de tror att snabba ponnysar ger bättre reklam för ponnysporten än de lite långsammare. Fast jag vet inte? Tycker mig ha hört på publikplats att man antingen inte gillar ponnylopp alls oavsett vilka som startar eller så tycker man alla ponnylopp är gulliga. Så problemet är nog mer att man inte vågar låta de lite långsammare starta för man är rädd för att det skall bli för mycket gnäll från publiken.

Nathalie_p
0

#26 Håller med dig lika tråkigt varje gång att se insprängda propar som endast är för de snabba , så har det varit hela detta året … Hade varit kul för de som kanske bara ha en häst som springer , tex 2.30, 2.20 att få vara med i ett sånt lopp men EXAKT alla insprängda är för det snabba…

sandraedv
0

Vi har haft insprängda lopp för 2.20 ponnyer i vpts har ett till om 10 dagar, välkomna att anmäla. :)

ruffe
0

Jag tror att anledning att klassen på insprängda lopp är högre just för att man vill få jämna lopp. om man tar som exempel en 1:50 om den går riktigt bra kanske den sänker sig med 2 sekunder inte 10 sek. loppen blir på så sätt jämnare och genom det ett bättre PR för ponnytravet

sandraedv
1

Största anledningen tror jag är att det finns flest hästar i den klassen. Anmälde min ena till Åby 2.00 kom inte ens med, medans det är 5 i 2,28. I Värmland finns de flest hästar i 1,55-2,08. Är nog Inge ovanligt just här.

Nathalie_p
0

#30 jo klart, men ändå behöver inte alltid vara till dem, vad gör det om medel hästarna skulle få ett insprängt lopp nån gång… :/

giffan
0

Åmål har den 10 juli ett insprängt lopp specialaren 2.20

~ Anneli ~ 

sandraedv
1

10 juli :)

giffan
0

#34 ja såg nu jag skrev fel har ändrat. 10 Juli ska det ju vara.

~ Anneli ~ 

Nathalie_p
0

Ja det är synd man inte bor så nära, jag tillhör Skåne …

Teja-Bea
0

#28 fast på Eskilstuna finns poänglördagslopp tillsammans med stora travet som inte är för de snabbaste..

2.25 och 2.05 för russen. 2.38 som reservprop!

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

VeronicaP
0

Våra poänglördagar har inte heller varit för de snabbaste

Nathalie_p
0

Jo, men skillnad på poänglopp och insprängda lopp…

VeronicaP
2

Men visst har det varit insprängt även för de som har sämre tid än 2.00 .

Jag förstår iof att klubbarna lägger för de lite snabbare just för att de är lättare att få fler hästar i loppen och oftast så är det ju lite mer prispengar och då vill de ju ha så många hästar som möjligt i loppen och att de blir av.

Tycker inte att vi har problem att få ut våran Mary i lopp om vi vill. Allt beror ju lite på en själv också om man vill anmäla och tävla eller om man bara vill anmäla ut där man *räknar* med att vinna.

Nathalie_p
0

#40 ja här nere är det från 1.50-2.10… 

Där finns många hästar i de andra klasserna med, men medel hästarna får aldrig  nån chans till att få vara med. Sen tycker jag inte där är extremt många i dem insprängda heller… De kunde iallfall varierat lite.

Alla kuskar & hästar ska väl få möjlighet att få vara med på en sån insprängd dag.

Nathalie_p
0

Jägersro insprängda lopp än så länge:

11/6 1.51,0 = 8st anmälda.

9/7 2.05

13/8 2.01.

Tingsryd hade nått den 29/5 2.00 och sämre, 4 hästar anmälda.

21/3 hade Åby nått 2.22,0 specialaren 6st anmälda. 

16/5 Åby, 2.10 tror jag propen skulle kunna vara ( hittar ej propen) 11st anmälda. 

Sen har jag inte kollat på så mycket mera, inte lätt att hitta. Nu kollar jag bara banor , som Jägers, Tingsryd, Hd, Åby. Mest för jag kommer från Skåne :)

skott
1

Gentlemannadagen räknas väl med som insprängt.

skott
1

Gentlemannadagen 2.10 propp

Nathalie_p
0

#43 ja vet glömde den :P 2.10 = 13 st anmälda. Den dagen förstår jag att det är en sån prop eftersom det är en speciell dag, men hade varit kul om andra kuskar & hästar hade fått en chans att få vara med nån insprängd dag. Tänker nu inte på mig själv har själv två snabblopps hästar jag skulle tävlat iår, men båda är tyvärr halta. Sen har jag ju 3 andra medel hästar som jag hade  gärna velat vara med en sån dag med !

Frickan_mary
0

Tycker nästan det finns för lite insprängda för dem snabba, och nu menar jag typ för oss som har en häst med rekord under 1.50! Inte jätte kul för oss att sätta oss på massa tillägg,, visserligen har jag två hästar i 00 propparna, men just för dem "riktigt" snabba. Och vi har inte så mycket bra lopp överhuvudtaget tycker jag, men vi gnäller inte, vi bara kör. Tycker för många kör bara för att vinna ;)

Nathalie_p
0

#46 Jo men en snabbhäst har där varit insprängda lopp till, men inte till hästar som går sämre än 2.10. Man kan ju inte precis ta ut en som går 2.20 då, men en snabb häst , kan alltid jaga. Sen hästar under 1.50 kan vara med i storlopp, kanske inte bli placerad, men extra kul att få vara med mot eliten ! . Jägersro hade ju 1.51 insprängt… 

Klart man kör och träna hästarna för de ska ut och vinna… jag tänker sällan att jag ska ut i ett lopp för att bli oplacerad precis. ^^

Nathalie_p
0

Sen tycker jag med fler insprängda lopp skulle finnas 😃

Frickan_mary
4

Men mam behöver inte bAra starta för och vinna… Inte allt som räknas. Och det e inte kul alltid för snabbhästar att jaga……. En del går. Bättre från start

Nathalie_p
0

#49 jo klart, men ni kan iallfall anmäla ut hästarna ändå… 

Lopp jag är med i eller anmäler till tror jag aldrig att jag ska vinna, men jag tycker alltid min häst ska ha en ärlig chans att kunna göra det.