Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettträning
Läst 371 ggr
stinadrugge
0

träning innan start.

hur brukar ni träna ert russ en vecka innan start? och hur tränar ni mellan starterna? har hört att det finns folk som bara kör 2 ggr i veckan, 2 mil allt vad hästarna har, och det kan ju inte vara så bra?

FridaSimonsson
0

brukar köra lite lugnare veckan innan ett ban jobb 7 dgr före start :)

DubbelE
0

ventil får vila dagen innan men annars så går han.. vi säjer att tävlingen är på lördagen, mån går han som vanligt, ons o tors lite lugnare o sen vila fredag.

Odena
0

Odena går som vanligt veckan innan utom att hon får vila 2 dagar innan tävling och 2 dagar efter tävling =) Så om det är tävling lördag går hon onsdag vilar tors. & Fred. och sönd. & månd.

No_Tribute
0

Det beror på hur ofta vi startar men startar vi varje helg ett tag så skrittar vi en gång mellan starterna.. Men oftast så brukar de jogga ca, 2 600 meters intervaller. Jamira har 20,5 i rek så då går hon intervaller runt 30,40 …

Matildaa
0

Våra hästar går som vanligt utom dagen innan tävling. Då är det vila.

Trav_
0

Mesta dels som vanligt, ibland kan det bli lätta intervaller på 200-300 meter 2-3 dar innan tävling, det får dom att tända till, sedan får dom för det mesta vila 2 dar efter tävling!

Beeea
0

Jag kör som normalt till 4 dagar innan tävling, då blir det sista intervallerna och sedan två dagar lugnt och en dag vila.

divansson
0

Tränar bara som vanligt.. :P

amandahandersson
0

Russet körs som vanligt en vecka innan start - 5 gånger veckan!
Shettisen där emot, kör jag 6 gånger veckan. Sen blire ett eller två pass samma vecka som tävlingen är, om nu tävlingen är på en fredag. E tävlingen på en söndag blire tre pass innan.

Jagz
0

Försöker ni som tränar väldigt hårt veckan innan start inte formtoppa era hästar innan en start? Varför inte?

amandahandersson
0

#10, tränar alltid hårt, min shettis blir deppad av inte träna! Zolle behöver hållas igång, annars blir han sur och tvär..

Samma vecka som tävlingarna är blir det bara lunkpass, och massor av massage och extra mat. Och extra mycket ompyssling såklart!

Hannna
0

Tränar väl som vanligt inför ett lopp, brukar köra 2-3ggr i veckan. Får vila dagen före.

Beeea
0

# 11 - Är inte massage 14 dagar före tävlingdag räknat som doping? Tycker jag har hört det någon gång.

amandahandersson
0

#13, massage 14 dagar före tävling!? Det måste vara någon myt…
Jag masserade Juppe tre timmar innan han startade Mini Fördel Boden, då han vann och gjorde dopingtest. Fick svaret för nån dag sen - och han var såklart inte dopad!

Zolle masseras för övrigt innan varje träningspass, och ordentligt tre dagar innan start, och innan värmning när han ska starta!

juliapettersson
0

Utbildade massörer rekomenderar inte massage inför ett jobb.

Jagz
0

# 15 Varför?

equuleus
0

Min får vila dagen innan start, men fyra resp. två dagar innan brukar jag köra intervaller. Kör ca 3dagar/vecka.

divansson
0

#13 hehe.. :P har jag alldrig hört förr.. heh.. :P

iiirma
0

Nästan som valigt, fast två dagar innan kör jag lite minde, bara så han får röra på sej.

Beeea
0

# 14, 18 - Då kan det ha varit i ett annat sammanhang jag har hört det:P

equuleus
0

#16 Vanligtvis kan en häst få trängsvärk efter en massage så då äre det inte så smart att massera dagen innan, utan helst några dagar innan så den mesta värken kan försvinna.

Hannna
0

#13 inte massage? Akupunktur och laser är det däremot karenstid på.

Jagz
0

# 21 Jasså, okej, då förstår jag!

EmiliaLeo
0

för att hitta formen kör jag snabbjobb 1 gg/vecka alltså när start närmar sig, annars tränar jag som vanligt, dagen före kör jag ett intervalljobb på rakbanan med min..

Colt
0

Tränar som vanligt, sen får han vila 2 dagar innan, och så byter jag hage veckan innan, till en hage med magrare bete så han inte sätter i sig för mycket gräs.

collide
0

om start e lördag går han intervaller på måndag, rids på onsdag och går start intervaller på fredag. dessa består av ca 1,5km värmning och 3 intervaller, 1 lungn intervall , 1 i det vanliga tempot å sista i full fart.

linnrisedal
0

tränar som vanligt, rätt lungt, skrittar dagen innan och dagen efter sen vila.

ozzkan
0

#13 Massage kan ju ses på två sätt, av en massör, eller att man masserar med produkter godkända av STC som det ät karenstid: 0 timmar.

rebeccanisse
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

om tävlingen är på söndag, kör jag jobb på tisdagen på banan, träna även omkörningar som han behöver. sen går han raskt på torsdagen ungefär 1,3 mil, sen joggar han fredagen kanske 8 km.

hannibal-roll
0

Brukar träna/motionera som vanligt veckan innan, 2-3 ggr. 7-5 dagar innan kör jag ett rejält intervalljobb. Sedan kör jag bara skritt och jogg 2 ggr innan start. Brukar låta dom vara lediga dagen innan, kanske till och med två dagar för vissa hästar. Sedan brukar dom vara lediga 3-4 dagar efter beroende på när dom ska starta nästa gång. Startar hästarna tätt (varje vecka tex) brukar jag bara köra jogg och skritt mellan starterna för att hålla dom smidiga.