Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: avel
Läst 1620 ggr
Prosit
0

Avla på fång sto?

Kan man avla på ett fång sto?

Skriv och tala vad ni vet om den här sjukdomen och om man kan avla på ett fång sto.

Teja-Bea
0

Hej!

Fång beror i regel på att hästen får i sig mer energi än den kan göra av med. Kort sagt skadas tarmfloran och blodet. Blodkärlen vidgas och smärtan sätter sig främst i hästens mage och hovar.

Om ett sto är dräktigt så går en del av näringen till fostret. Och sedan när stoet går med föl så går väldigt mycket av näringen och energin till att prodicera dimjölk. Ett sto som är fångbenäget mår därav ofta mycket bättre när de är dräktiga och går med föl, än de gör när de är "tomma"!

Vad jag vet så är inte fång en ärftlig sjukdom.

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

johanna9
0

min gamla rid ponny vart betäckt o konstaterad dräktig. men fick fång pga de. för hon fick krafft grov. fick avliva henne efter de. behöver ju inte betyd något. men de är mikn erfarenhet.

Colt
0

Jag har hört båda verisionerna jag med, dels den som Bea skriver och sen att Fången kan "slå ut" vid själva fölningen. :/

StuteriSolo
0

Det beror nog på vilken sorts fång stoet får, fång kommer inte av en enda orsak. Försök att provocera fram fång har inte lyckats så den egentliga orsaken lär nog förbli en hemlighet många år framöver. Har ditt sto fått helt vanlig betesfång är det nog inga problem att avla på henne! Har sjölv ett sto som haft fång och hon har inte haft några problem när hon varit dräktig.

Prosit
0

Tack, för alla tipsGlad

AnnaLundin
0

#0 Fång (eller i alla fall benägenheten att få det) har ofta ansetts ha en viss ärftlighet, men inte enbart.

Man ser ofta att ston som har haft fång är symptomfria så länge de är dräktiga och ger di - ofta men inte alltid!

Jag tycker att man kan avla på ett sto som har haft fång, MEN man måste vara medveten om riskerna också.

#2 Det var nog inte krafft groov som var den direkta orsaken till att er häst fick fång, möjligen en tarmflorestörning orsakad av ett foderbyte.

#3 Det finns en variant på fång som heter förlossningsfång. Det har INGET med foderfång att göra, mer än att symptomen i hovarna blir liknande. Förlossningsfång beror på kvarbliven efterbörd (eller del av den) och den infektion det blir av detta. Men har, som sagt, INGET samband med den foderutlösta fången.

#4 Man HAR lyckats framkalla fång vid försök numera. Det går att utlösa fånganfall genom överutfodring av fruktan, som är en kolhydratvariant. Dessa fruktaner ställer till maximal oreda i tarmfloran som gör att ett fånganfall startar.

#1 Att hästen får i sig mer energi än den gör av med är nog en liten sanning med modifikation… Det handlar främst om att hästen får i sig mer av kolhydrater (ffa då fruktan) än tarmen är van vid att ta hand om, så att det blir obalans i tarmfloran. Det behöver inte alls handla om energiöverskott utan räcker med att det är skillnad i förhållandet mellan de olika energitillförande substanserna jämfört med vad tarmfloran är "inställd" för att kunna ta hand om..

StuteriDar
0

#6 Det finns faktist ng som heter fölfång, tro mig jag har haft ett sto som fick det. Enligt strömsholms djursjukhus har det med att stoet inte kan ta hand om äggproteinerna som bildas då hon kannar i utan det går ner till hovarna och ger ett inflamatoriskt tillstånd, exakt samma som hoss fång. Däremot släpper det OFTAS den dagen stoet börjar ge di! Det hade enligt dem inget att göra med kvarbliven efterbörd då fången börjar starta redan när stoet börjar kanna i.

johanna9
0

#6 min fick fång pga att hon fick mer mat och blev protein förgiftad ist. o kastade fölet. o fick avlivas pga de sen.. fick hov rotation oxå.

Jagz
0

Vissa ston "måste" beteckas väldigt ofta för att inte få fång då de får det om de inte är dräktiga eller har föl under vår och sommar.

AnnaLundin
0

#8 Det ÄR INTE proteinet som gör att de får fång, protenets påverkan på tarmfloran är en helt annan än den som gör att de blir sjuka i fång…

Det är NÅGOT ANNAT (kolhydrater) i det proteinrika fodret du började ge av som hästen reagerade på…

amandahandersson
0

#10, jag förstår inte det där med protein… Min häst har fått proteinknölar en gång, och enligt en veterinär var det tur att han inte fick fång istället!

Så är det en myt att protein ger fång? Och varför har då min häst hållt på att få fång pga. protein?

CarolaG
0

#11 Enkelt.. Din häst har inte varit nära att få fång pga proteinet.. Tyvärr är det mååånga veterinärer och "kunniga" som lever kvar i gamla skrönor att ponnyer inte ska ha protein.

amandahandersson
0

#12, okej okej, då sa den veerinären fel då… Men så var det iaf, proteinknölar.. "ni hade tur att han inte fick fång istället". Och han gick int änns på bete!
Därför har jag inte mina ponnyer på bete.

AnnaLundin
0

#13 - det är ju en gammal sanning som numera är överbevisad med dagens forskning, att fången kommer av proteiner. Idag VET man att så inte är fallet. SÅ det är sannolikt som #12 skrev, att den aktuella veterinären inte har uppdaterat sina kunskaper enligt den senaste forskningen.

Malin6
0

Jag tycker att det är grymt att inte låta sina hästar gå på bete, man kan ju ta ett bete som är bättre anpassat för ponnyer, det måste ju inte vara på åker med kraftigt bete. Man kan ta mer skogs/naturbeten. Det finns ju inget härligare än att se deras glädje när de får komma ut på beterna. Man måste tänka sig för hur man utfodrar ponnyer men man ska inte ta bort deras glädje och naturliga instinkter för det tycker jag. Då får vi ju bara maskiner kvar och vad är det värt?

Kratern
0

#15 Jag tycker också att alla häster borde ha rätt att gå på bete (har tävlat våra trots att de gått på bete), MEN om det anses grymt att inte låta dem göra det så är alla travtränare (stora hästar) grymma. Tycker du det?

AnnaLundin
0

#15 - VAD är mest grymt?

Att inte låta en häst gå på bete för att undvika fång?

Eller att släppa den på betet så att den blir sjuk och kanske måste avlivas?

Hannna
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#16 Vaddå alla? Våra hästar har stora gröna beteshagar att gå i. Valackerna och stona har hagar på flera hektar där de går dagligen. Hingstarna har dock mindre hagar. Vi har snarare det problemet att hästarna äter för mycket gräs..Har bara 3 grushagar till 80 hästar.

Bilden är från vår ponnyhage, och då är det bra mycket mer bete i storahästarnas hagar än vad det är här.

Malin6
0

"Grymt" inom situationstecken innebär inte att jag skulle utrycka mig så om alla, även om det skulle vara rättvisast att alla skulle få gå bete. Jag gillar inte att se hästarna stå i små hagar utan behoven tillgodosedda. Jag tycker att de ska i största möjliga utsträckning ska få sitt naturliga behov tillgodosett oavsett ras och användning. Men hur det nu än är så är det inte det som är problemet här utan att man har gjort ett val utifrån en tro att det rätta för hästen är att "slippa" betet och det är inte rätt tycker jag. Såvida det inte är en häst som verkligen är sjuk, då är det en helt annan sak.

AnnaLundin
0

#18 Fast om du är ärlig mot dig själv så har långt ifrån alla travhästar hagar med gräs i, framförallt de som står uppstallade vid travbanorna…

Malin6
0

#17 Jag pratade inte om de som var sjuka utan det var en reaktion på att en del som regel inte hade hästar på bete för att de skulle kunna bli sjuka. De som har fångproblem ska självklart inte behandlas som de som inte har problem.

AnnaLundin
0

Det kan finnas många skäl till varför man inte har sin häst på bete. Man ska inte idiotförklara alla som tänker annorlunda än sig själv!

Malin6
0

Jag har inte idiotförklarat någon, det var dina egna ord. Men nu tycker jag att vi kanske är lite mycket off topic. Kanske ska det göras en egen tråd om detta om man vill fortsätta diskussionen? Själv är jag nog ganska klar. Jag står för vad jag tycker men dömmer ingen annan. Anser bara att hästen har rätt till sitt också.

Hannna
0

#20 Det vet jag mycket väl, har inte sagt något annat heller. Bara att alla travhästar inte alls bara står på grus/utan gräs.

amandahandersson
0

JAG (som har blivit kallad grym hästägare) sätter hästens bästa i första hand! Jag VILL verkligen inte ha fång, för jag ÄLSKAR mina hästar över allt annat!

Sen är dom tävlingsponnyer också. Jag förstår att många har sina på bete, men jag är en av dom som inte har på bete pga. bland annat hästens form på kroppen - OCH FÅNG!
Och NEJ - jag vill inte tävla med små ponnyer tjocka som tunnor heller! (mina skulle verkligen blivit smällfeta om dom gick på bete).

Kalla mig grym bäst du vill, men jag tänker på mina hästars bästa!!!!!!!

amandahandersson
0

Och självklart får mina hästar gräs - även om dom inte går på bete. Vi bygger små betes hagar på gården, där dom får gå nån timme och äta lite gott. En dags bete syns verkligen på shettisens mage.. Och nu senast fick russet en massa gräs i sin jordhage, då shettisen var bortrest. Det syns definitivt på han! Och han fick proteinknölar……….

EmiliaLeo
0

#25 håller med. Ingen häst mår BRA av att vara överviktig, precis som med människor. och håller med, min tävlingsponny ska inte ha gräs för 1. han blir smällfet , 2. fångrisken, 3. hans allergi. Jag gör som dej, han kan få gå lös på gården å käka då och då, men inte mer och jag gör det endast för att jag tror han mår bäst av det.

det är INTE naturligt för en häst att släppas på bete, äta dygnet runt och inte röra sig ett smack, visst går dom när dom betar, men inte så mkt mer.. inte tillräckligt för den mängden gräs de får i sig. så man ska inte bara tro att man gör dom en stor tjänst genom att släppa dom på bete och låta dom stå i flera veckor.. en ponny är inprincip alltid hungrig i skallen, men inte i magen.

entill
0

det är INTE naturligt för en häst att släppas på bete, äta dygnet runt och inte röra sig ett smack, ??? Hur har arten då kunnat överleva, innan människan kom in i bilden? I fritt tillstånd äter sig hästarna feta på sommaren för att kunna ta av fettet när tillgången på föda är dålig. Den funktionen finns kvar hos både människor och hästar, men nu blir det alldrig brist på föda för våra tamhästar. Därför tvingas vi ransonera födointaget för hästarna. Om de går och betar gräs eller inte är kanske inte det viktigaste, bara de får äta ofta och röra sig i friska luften.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Hannna
0

Ja hästarna är väl skapta för att käka större delen av dygnet. Vad skulle de annars göra:P Äta, dricka, vandra och vila.

EmiliaLeo
0

#28 ja de tex strövade fritt när de var vilda.. på MKT MKT större områden än våra små plutt hagar, och visst många har stora hagar vi har en ganska stor, men de kan nog iaf inte jämnföras med när de strövar fritt utan stängsel. om de skulle äta sig så feta som vissa av våra tama hästar är skulle de knappast hinna undan från rovdjuren, visst är dom inte i topptrim när dom har mat på sommaren. vilka hästar flyr för sitt liv i hagarna? alltså tar ut sig ordentligt, söker skydd och letar bra gömställen till flocken.. naaa.. hästarna går bara och betar/vilar, vilket inte ger så mkt motion. så nej , jag håller fast vid att det inte är naturligt att  släppa dem på enorma beten utan att få motion. men det är min åsikt och jag säger absolut inte att jag har rätt :) hoppas du förstår det.

#29 ja precis som du säger är dom skapta att äta ca 18 timmar på ett dygn.. läs ovanstående svar. :) 
Äta, dricka, vandra och vila. och fly!

entill
0

Ja, jag vet ju inte hur era hästar uppträder på betet, kan bara tala för hur våra uppträder, och jag har verkligen studerat dem i årtionden. De har bestämda tider för allt, äta, sova, vandra och leka. Sedan börjar de om från början igen. Detta gör de om de bara har möjlighet. Även om hagen inte är jättestor. Naturligtvis är detta inte jämförbart med träning.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~