Qh eller rem?
Vad använder ni till era ponnysar när ni motionskör dem - qh sele eller remsele? Jag har just nu remsele till mitt russ när jag kör på grusvägarna och på skogsvägar med speedcar och rockard. Men jag trivs inte riktigt med remsele då det tar så mycket längre tid att sela… Men det som gjort att jag inte börjat med qh än är att jag hört olika versioner kring vad som är bra eller inte. Vissa säger att det går bra att köra rockard på skogsvägarna med qh sele medans andra säger att man bara ska ha remsele till det för ponnyn kan få ont i ryggen, att fästena släpper m.m. Vad tycker och använder ni? Och har ni tips på vad jag ska välja?
Använder rem hemma, så lång tid tar det inte att sela remsele 😉 övning ger färdighet. Qh på tävling
QH håller inte för rockards i längden. Remsele med draglinor och svängel eller en ordentlig brösta som fästes i vagnen.
Och så lång tid tar det inte att snurra fast med remmar. Skillnaden är marginell om man nu kan remma ordentligt.
Jag har QH både på tävling och när jag kör hemma och jag tycker att det funkar bra :)
Remsele för träning och tävling, inge QH här inte, går hur bra som helst att remma som sagt övning ger färdighet :) Jag tycker att QH är lite fladdrigt, vill att det sitter stadigt :)
Tycker du kan ha remsele till rockard och qh-fäste på speedcarden! :) så kör i alla fall vi här hemma och det tycker vi funkar bra då vi inte kör så mycket med remsele och rockard utan bara speedcar och qh-fästen! :)
Jag använder rem sele både i träning och på tävling tycker det fungerar bra!