Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: utrustning
Läst 2166 ggr
biasson
0

Bättre steg på frambenen!

Tar gärna emot tips och idéer på hur jag kan få ett bättre steg fram :)

Winner04
2

Winner fick ett mycket bättre steg när han fick öppen tå fram, dvs "bakåtvända" skor. Det hjälpte honom att komma undan snabbare med frambenen, så att han får mer plats 🙂

Ammiii
1

Vi brukar sätta på lite tyngre boots fram, brukar få dem att sträcka ut bättre om de gärna travar lite som en "symaskin" annars. :)

Tessan08
5

Tåvikt som skruvas fast i ett fäste som skruvats fast på framsidan på hoven, detta kan lätt tas bort mellan tävlingarna. Bakåtvända skor tycker inte jag är bra att låta hästen gå med hela tiden utan bör nog endast va till tävling. Boots kan också funka bra om de inte är känsliga för skav. Pajas som jag tävlade med för många år sedan hade en viktplatta i svettsad framtill i skon och det funkade kanon på honom :)

Winner04
1

Winner har gått med bakåtvända skor i två säsonger nu och har aldrig varit så fin förut, så varför bör man endast ha det vid tävling? 🙂

mallan-nog
2

På Panter satte vi dit päronskor och han sträckte betydligt mer på benen efter det.

Frickan_mary
5

#4 för att det sliter på frambenen/knäna.

Winner04
4

#6 Okej, Winner är iaf toppen fräsch men vi är väldigt noga med att sköta om benen och kroppen, så håller man efter så ska det inte vara någon fara.

ryttarn
5

#0 Beror ju på hur steget ser ut nu. Att bara säga att man vill ha ett bättre steg fram är ju inte så lätt att utgå ifrån, balansering av en ponny handlar ju om helheten. Att ge råd utifrån din knapphändiga information är tämligen omöjlig……

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Benedicte
1

#5 vart fick du tag på så små pæronskor? Sku vilja prova. :)

ruffe
2

varför skulle frambenen ta stryk av att ha öppen tå? Det ända som kan ta stryk är hovarna så vitt jag har förstått.

mallan-nog
1

Bidermans har hyfsat små, sen kapade min sambo dem. Dessutom har Panter rätt stora fötter… han har normalt 0:or…

linneadj
2

Jag hade flapsulor på Mon Ami, hon längde steget rejält, och efter att vi hade kört henne med det under en tid kunde vi ta bort dom och hon behöll det fina steget! :D Dock kör jag henne med helt vanliga boots fram fortfarande ;)