Tömkör ni?
- Brukar ni tömköra era hästar? - Vad gör ni för övningar? (Koner, bommar, skogen osv.) Jättekul om ni ville dela med er av era övningar då jag tänkt börja tömköra för lite extra varierad träning, så vill ha mycket tips om vad jag kan göra!
Jag tömkör min en del, nu har vi tränat på att gå i form, men annars brukar vi bygga ryggmuskler på en volt med "höjda bommar" i en solfjäder som hon går över om och om igen. Då måste hon höja ryggen och därmed träna.
#1 Okej! Hur högt har du bommarna då? Ska man börja med att ha bommarna på marken då? Och sen höja? Går du bakom henne då eller mer som longering? Skritt eller trav? :)
Går snett bakom,bommarna är ca 1 dm höga, du får nog börja tömköra över vanliga bommar, sen utvecka sig mot en volt med bommar :)
Ja jag tömkör så ofta jag kan:) Min ponny går inte i form på något annat sett så för att inte få dåligrygg så tömkör jag:) Han blig oxå väldigt stel i högersidan så vi gör volter och skänkelvikningar;) Jag brukar bygga upp lite olika saker på sandbana. Så som upphöjda bommar, kon-slalom,små hinder som ligger på cirka 20 cm som dom skrittar över, bommar som är upphöjda på varannan sida (om du förstår vad jag menar;)) och träna på att göra halter och halvhalter:) Min ponny har blivit mkt starkare i rygg och bakben sen jag började tömköra ordentligt;)
Lycka till!