Russutställning i Skellefteå
Ston, Hingstar & Valacker, Unga som gammla är välkomna att deltaga!
Tid och Plats. Skelleftetravet 1 september
Domare. Madelene Beckman
Anmälan. Sabine Eriksson, Granträskmarksvägen 217, 946 40 Svensbyn e-post p.e.s.o@swipnet.se
Anmälningsavgift. 200 kr per häst, fölklass 100 kr, vid fler äv två anmälda hästar med samma ägare erhålles rabatt med 50 kr per häst eller 25 kr per föl. Nordruss pg 425 53 08-1
Sista anmälningsdag. Onsdag 1 augusti
Klasser. Gemensamma klasser ej klass 17
Övriga upplysningar. Carola Guldhag 0914-401 14 eller 070-311 11 39
Skulle jättegärna visat Zolle, han är sååååå fin. Men jag kan verkligen inte ^^x)

Jag tänkte åka dit med mitt sto, men hittade en Premiering i Sundsvall som jag väljer ist då hon är tre år iår :) Men skulle vilja visa "Pärlan" någon gång, men Skellefteå blire inte då de är lite väl långt att åka :(

Åh jag vart lite sugen på att åka dit med Pollebus :)
#3 Cattiz, när är de premiering i Sundsvall å vart ? :P

Vi kommer att visa några russ i Skellefteå, har inte 100 bestämt vilka..
#4 Premieringen i Sundsvall är på Färsta ridcenter den 18 augusti. Sista anm imorgon 27 juli.
Jag har ett dokument på hur man ska visa hästen, men jag bli ändå inte klok?
Hur anmäler man, vad ska man träna på? Vilken klass???
Nån som vill visa åt mig? (A)

#5 Oekj .. tack så mkt :) Kan man läsa om den nånstans ? Lite mer info om de åh så ?

Vi kommer nog nästan säkert dit med Björksta Eddie. Såg en tråd tidigare där det fina stoet Snoffsan som tävlade så framgångsrikt på Norrlandsbanorna för några år sedan nämndes. Hennes avkomma (en av dem - det kanske finns fler?) är Edgar som sen kom till "mammas gata" och tävlar framgångsrikt här. Han är pappa till vår Eddie.
Just nú är han på hingstbete, men jag må väl ta hem honom och träna honom lite innan det är dags.
#7 Mirre, infon finns på http://hem.passagen.se/mnhf/ under fliken propositioner/Sommarpremiering 2007 :p

Tack å bock Cattiz ! ;P

Jag ska visa min Björksta Rutin, minns iaf lite av hur man visade en häst, annars får v´äll carola hjälpa till att färska upp minnet ;)
Synd att de e så långt.. annars hade jag visat luddan :) men jag vet inte riktigt hur man ställer upp dom :P hehe jag har provat lite själv men hon ställer sig alltid snett me benen så det ser ut som hon vore utåt tåad :P

# 6
1års valacken anmäler du till klass 1 och den äldre till klass 13.
Träna på att ställa upp hästen korrekt, STÅ STILLA, Trava och skritta på en rak linje och med gott tempo/god energi.
Vad gäller anmälning så är det lättast att fylla i bifogad anmälningsblankett direkt på datorn och sen maila den till Bisse :)

#6 .
Först går alla hästarna på ring i nummerordning. Då skrittar man bara. Sen tar domaren en i taget.
1. ställ upp hästen med den manfria sidan framför domaren. Visar en bild på hur de ska vara uppställda, domaren ska se alla fyra ben
2. Sen skrittar du, rakt spår förbi domaren, de säger ofast när du ska vända, annars vänder du bara där ringen tar slut
3. När domaren säger till att du ska trava, tar du tyglen/grimskaftet i en hand och travar
4. Ibland ställer man upp hästen en gång till, olika från domare till domare.
Äh, wtf ^^
Nån som vill ställa ut Zolero? :) Jag lovar att träna honom! :D
#16 kanske :) men har ingen skjuts :)
#17 haha vågar du inte springa runt själv? :D
#18, självklart våga jag, men jag kan inte ^^
#18 Hur mycket påverkas hästen totala bedömning av hur den som leder hästen gör?
# 20 Troligtvis ganska mycket.

Synd att det är såå långt bort… Annars hade jag kommit :D

Jag kan visa honom om du verkligen inte vill
…
#23, det sku vara jättesnällt!!
När går anmälan ut? :) Ska fundera lite till, ändå 16 mil dit så ^^
Jag tycker att det är roligt med folk som visar sina vallacker…Det kan nämligen höja moderns avelsbokstav…

# 24
1 augusti men dom flesta anmälningarna brukar trilla in sådär två veckor efter sista anmälan.. :/
#25, jasså, så det kan vara värt att visa en vallack? :)
#26, okej! Men då hinner jag fundera ett tag till ^^
Jo det tycker jag…Valacker kan faktiskt överraska en….
Själv har jag haft ut b.l.a två st som fått 39p min kompis ställde ut sin o han fick 41p….
Personligen så tycker jag att valacker är ju lite lättare att visa, bra förstahäst om man inte visat förut…lugna o sansade… ston kan vara litt vimsiga o hingstar-ska vi inte tala om…

Vilken klass?
Måste man vara medlem i nån förening för att vara med?

Man måste vara medlem i Svenska Russavelsföreningen, lämpligt då Nordruss som är den lokalavdelning som arrangerar:)
Ajdå, jag är inte medlem ;p äh, då blire ingen utställning.
Men vi får ta och komma igen nästa år istället