Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: allmänt
Läst 2233 ggr
Kris_J
0

Finska resultat 070722

http://www.hippos.fi/hippos/tulokset/pv20070722.php

Vad betyder, struken eller diskad?

Grattis, Kiia, familjen Seppälä mflGlad

Veritas odium paretFörvånad

Hannna
0

hll = diskad poissa=struken ep= rapportering

Cnox
0

Nån som sett hur det gått för Gläntans Pirat i finland? saknar honom så:(

vasiria
0

hmm, kollade på finska resultatet, om man sedan klickar på en häst, vart kan man se vad den har för rekord?

Hannna
0

#3 Du klickar in på hästen och sedan "startit" där får du hästens starter och rekord.

vasiria
0

ponnyn jag var intresserad av var solos ynita, hittar inget rekord på henne.

Hannna
0

#5 Hon är ostartad, ialla fall i Finland, skulle startat idag men var struken.

Tittut
0

Får överåriga kuskar köra i Finland?

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Jennie_A
0

#7, ja russ är det ingen åldersgräns på, men det är det på shettisar. Inte säker men jag tror att det är upp till 18 år på shettisarna…

Erja
0

# 7 och 8, vi har ju ingen åldersgränser för kuskar i kat.-B.

Vi hade jätte fin ponnytravdag i Åbo i går söndag 22.7. Massor av ponnyer sänkte sina rekorder! Och fina prestationer av svenska ponnyer / kuskar!!

• Nanna - Thomas Cannersten 6. / 2.16,4 (gammal rekord var 2.19,8)
  • Smedens Crater / Caroline Johansson 3. / 2.24,4 (2.27,7)
  • Mini-Maker / Caroline Johansson 4. / 2.38,5 (2.42,7)
  • Smedens Attack / Jimmy Seppälä 1. / 2.19,6 (2.29,3)
  • Pilen Nick / Janina Seppälä 1. / 2.21,6 (ostart)
  • Ramona Ernst / Janina Seppälä 1. / 1.51,8 (1.52,6) - NYTT SVENSK REKORD
  • Skälöns Nikolaus / Johanna Stark 7. / 2.49,3 (2.49,6)
Tittut
0

heja Nanna!

Önskar gammelmatte!

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

fan_idole
0

#9 Och ni tillåter fyra galopper innan diskvalifikation, hur kan då du påstå att Ramona Ernst (och för den del Gumino tidigare i år) har gått svenskt rekord. Bara för att ponnyerna är svenska? Nästa drag blir väl att någon bjuder in Björn Goop på en finsk kortsemester, kör ett snabbt russ 1.38,8 på Mariehamn, och påstår att det är svenskt rekord!!!!

Hannna
0

#11 Hm ja. Har aldrig tänkt på et där med lika villkor. Men jag menar så är det i varmblodssporten också, i USA och även andra europeiska länder är det helt andra karenstider på preparat. Även lasix, annabola steroider, hormoner, smärtstillande och allt vad de får tryka i dem. Nog gäller dem rekorden ändå tråkigt nog.

amandahandersson
0

#11, fem galopper är det till och med, om jag inte minns fel…

fan_idole
0

#12 Nej, svenska rekord för varm- och kallblod kan bara sättas på svenska banor.

#13 Är det så, så är ju skillnaden ännu större.

Hannna
0

#14 Svenska rekord ja, men världsrekord?

Hannna
0

Eller för den delen europeiskt rekord.

giffan
0

#14 Hur kan det då komma sig att Faksen J:R har Svenskt rekord, satt på Biri och även Järvsöfaks har sv rekord på både Bjerke och Biri…. ja jag kan rabbla flera….men vet inte om det behövs.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Herkules
0

Svenska rekord kan godkännas även utomlands om dom angivna reglerna efterlevs i det aktuella landet som t ex mätning 1 m från sargen mm. Om sedan inte reglementen exakt stämmer överens som antal galopper, medicinering osv tar man ingen hänsyn till. Vad jag förstår måste hästen/ponnyn vara tränad och registrerad i Sverige för att rekordet ska gälla.

Det intressanta i denna fråga är om t ex en i svenska ögon överårig körsven kör i det aktuella loppet. Vad händer om en 18-årig körsven kör ett svenskt rekord i Finland med en shettis? Vad händer om Björn Goop kör Gumino i Finland och underskrider aktuell rekordnotering? Något för STC/SPTF att bita i, tror jag

Erja
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bara en "småsak"; Björn Goop kan inte köra russ i Finland. Och även han kunde, jag är 110% säkert att Janina kör Gumino bättre Skrattande. Om Finsk ägt ponny travar rekord i Sverige, jag vet att det kan noteras som Finsk rekord. Ponnyn måste vara Finsk registrerad, inte även tränat i Finland.

Och en sak till, Svenska reglementer till ponnytrav är inte några "one and only" - vi har liten olika men dom är Finska reglementar och vi kan bara undra hurdana ni har.

Och om galopper, dom kan inte jämföras exact. Det betyder också vad man ränknar som galopp (en steg, två stegar osv).

Hannna
0

#19 I Sverige är ett helt galoppsteg notera som en galopp i alla fall.

Herkules
0

"19

Varför kan inte Björn Goop köra ponny i Finland?

fan_idole
0

Snälla alla, Björn Goop är bara ett exempel! Poängen är att man får köra ponnytrav i Finland, kat. B, när man är över 25 år, det går icke i Sverige. Jag är också övertygad om att Seppälä skulle köra Gumino bättre än ovan nämnda exempel, men det har definitivt inte med saken att göra.

Erja
0

#21 och 22 - kanske ni borde lära sig finska reglementer om ni är så skjut intressarat av dom. Vad kan vi göra eller inte.

Och åldern har ingenting att göra hur kan man köra ponnyn, det är några andra saker som betyder - inte åldern.

Herkules
0

Berätta gärna varför inte Björn Goop får köra ponny i Finland.

Erja
0

Ramonas tid är nytt svensk rekord, GRATTIS en gång till!

amandahandersson
0

Tack vare Finlands åldersgränser kan jag tävla shettis 2 och 1/2 år till ;) Och jag har ju tre finska banor på 30 mil! x) Har ju bara två svenska banor på 30 mil så…

Kristina-
0

#26  Amandah_  Du klagar mycket på propparna här i Sverige att dom inte passar dina hästar och att penning är Skit !  Då kan du ju istället åka över till Finland  och tävla, kanske det finns bättre lopp för dig där ?Glad

fan_idole
0

#26 Grattis! Och skaffar du ett russ kan du köra det tills du (eller russet/vem det nu först blir) går i pension. Det är vad som kallas ponnytrav i Finland.

amandahandersson
0

#27, de banor jag vart på i Finland är mindre bra. Propparna är inte så mycket bättre. Sen de gånger jag varit i Finland har det varit betydligt sämre än i Sverige. Rörigare lppp osv. Dom kör inte provstart? Och startkommandona anpassar dom efter första hästen!

Tänker ändå köra i Finland, för att få köra shettis och fortsätta utveckla honom.

Vikasstuteri
0

Verkar vara snabba banor i Finland i allafall.

fan_idole
0

Prestationerna, var de än är gjorda, skall aldrig ifrågasättas!

amandahandersson
0

Jag kom att tänka på det där med svenskt rekord..

Borde inte det vara typ av en svensk häst, satt på en svensk bana, med svenska regler?

Hannna
0

#32 Järvsöfaks har satt svenska rekord utomlands. Det finns svenska rekord för utländska hästar, för hästar som ex Scarlet Knight som ej är svenk registrerad.

amandahandersson
0

Jag tycker ändå att svenskt rekord ska vra med svenska regler.

Och vad händer om en äldre svenskreggad häst, slår svenskt rekord  i Finland, efter att ha fallit för åldersgränsen i Sverige?

amandahandersson
0

Eller om en shettis går svenskt rekord i Finland, fast har en kusk som är 17?

Hannna
0

Inte en susning:P

amandahandersson
0

Haha, jag ska nog ta att maila förbundet eller något om det där. Ganska intressant fråga faktsikt ^^