Föl när man kör
När bönder kör med sina ston med föl (i alla fall förr i tiden) då var fölen bundna vid selen, vid vilken sida gick då fölet? Jag ska nämligen tömköra mitt sto en liten enkel tävling, ca 5 minuter och tänkte då ha fölet bundet så annars får hon inte vara med inne i ridhuset den stunden. Jag tycker också att det skulle se trevligt ut också.
Fölet är 3 månader och van att ledas i grimma och jag har testat att ha henne gående vid sidan och det funkar väldigt bra, men så är jag fundersam på vilken sida man har fölet bundet. Någon dom vet?

Jag har alltid haft fölet på höger sida, både för att komma bort från ev. ledare av körhästen. Och för att fölet ska vara närmast vägkantenom man kör på vägen..
Men jag vet inte vad som är "rätt" eller "fel"
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
Så tror jag också att det ska vara för då är det ju ingen risk att fölen skulle kunna komma ut i vägen om det kommer en bil!

Det blev på höger sida jag körde och ett godkänt prov.
#3 Ser jättehärligt ut!
Bara undrar….vad har fölet "gjort sig" på frambenet?

Vilken vacker färg på dina hästar 

#4 hon har skadat sig i hagen som ett skärsår tyvärr uppteckte jag det för sent för att sy men det läker fint och jag vill ha det lindat så det inte kommer in smuts.
#5 tack, det är knabstrupper och jag är jätteglad att även Karisma (fölet) blev tigrerad.